لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۴

محمدجواد ظریف استعفا کرد


محمدجواد ظریف؛ دسامبر ۲۰۱۶ در توکیو
محمدجواد ظریف؛ دسامبر ۲۰۱۶ در توکیو

گزارش‌ها حاکی است که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران از سمت خود استعفا کرده است.

پس از انتشار استعفای آقای ظریف، برخی از خبرنگاران در شبکه‌های اجتماعی از پذیرفته شدن این استعفا از سوی حسن روحانی خبر داده بودند.

ولی محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی در توئیتر اعلام کرد: «اخبار منتشر شده مبنی بر پذیرش استعفای دکتر ظریف از سوی رئیس جمهوری قویا تکذیب می‌شود».

با این حال محمود واعظی خبر استعفای وزیر امور خارجه ایران را تکذیب نکرده است.

پیشتر عباس موسوی، معاون سخنگوی وزارت خارجه، در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا خبر استعفای محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، را تائید کرد.

خبرگزاری ایسنا نیز به نقل از «منابع خبری نزدیک به وزیر خارجه» نوشت که «به نظر می‌رسد» آقای ظریف «در تصمیمی که گرفته راسخ است».

آقای ظریف روز دوشنبه در اینستاگرام خود ضمن تبریک روز زن در ایران نوشت: «از ناتوانی برای ادامه خدمت و تمام کاستی ها و کوتاهی ها در دوران خدمت صمیمانه پوزش می خواهم».

این پست در شبکه‌های اجتماعی به استفعای آقای ظریف از سمت خود تعبیر شد.

دقایقی بعد خبرگزاری فارس به نقل از «یک منبع مطلع نزدیک به وزیر خارجه ایران» اعلام کرد که محمد جواد ظریف استعفا کرده است.

پیش از این نیز چندین بار گزارش هایی درباره استعفای محمد جواد ظریف منتشر شده بود اما مقامات وزارت خارجه ایران این گزارش ها را تکذیب کرده بودند.

از جمله بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در نشست خبری روز دوشنبه، ۲۸ آبان خود دربارهٔ شایعه استعفای محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، گفته بود: « این خبرها از کانون‌های مشخصی تولید، توزیع و پردازش می‌شود. آقای ظریف با قوت به کار خود مشغول هستند».

با این حال جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد، با اشاره به تکذیب این خبر گفته بود: «از مدتی قبل خبر نیمه‌موثقی مبنی بر اینکه ظریف از سمت خود در وزارت خارجه استعفا داده داشتیم اما سخنگوی وزارت خارجه آن را تکذیب کرد در حالی که تحلیل ما آن است که محمدجواد ظریف دیر یا زود به مرز تقدیم استعفایش به دولت و رئیس‌جمهور خواهد رسید».

«بعد از ملاقات‌های امروز»

در همین حال وب سایت انتخاب نوشته است که آقای ظریف در پاسخ به پرسش این وب سایت در خصوص صحت خبر استعفا خود گفته است: «بعد از عکس های ملاقات‌های امروز دیگر جواد ظریف به عنوان وزیر خارجه در جهان اعتباری ندارد.»

آقای ظریف و دیگر مقام‌های وزارت امور خارجه ایران در عکس‌های منتشر شده از دیدار بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و حسن روحانی در روز دوشنبه حضور نداشتند.

​همچنین قرار بوده که آقای ظریف فردا (سه شنبه هفتم اسفندماه) در چهلمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل سخنرانی کند.

در همین زمینه، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته است، سفر به «ژنو: با یک «پیامک» روز دوشنبه لغو شد.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه گفته است: «قرار بود صبح دوشنبه (۶ اسفندماه) بنده به همراه آقای ظریف سفری به ژنو برای شرکت در نشست خلع سلاح و حقوق بشر داشته باشیم.»

وی اضافه کرده است: اما معاون ظریف به یک‌باره «پیامکی با این محتوا به من فرستاد که سفر کنسل شده است.»

​محمد جواد ظریف نخستین وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بود که به طور مستقیم و رو در رو با یک وزیر امور خارجه آمریکا مذاکره کرد.

آقای ظریف نقشی اساسی در توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی موسوم به برجام داشت. اما با خروج آمریکا از این توافق، انتقادات اصولگرایان از محمد جواد ظریف افزایش یافت.

در دی ماه گزارش‌هایی در خصوص خروج ایران از برجام و استفعای ظریف منتشر شده بود که محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری ایران این گزارش‌ها را تکذیب کرد.

در همین زمینه، حمید رسایی، نماینده اصولگرای مجلس نهم ۱۹ دی ماه در توییتر خود استعفای محمد جواد ظریف را به اظهارات حسن روحانی مرتبط دانسته بود که درجلساتی درپاسخ به برخی انتقادات درباره «شکست برجام» و «تحمیل FATF» تیم کارشناسی وزارت خارجه را «مقصر» اعلام کرد.

حمید رسایی در توییت دیگری نوشته بود:«تنها شوک تاثیرگذار، پذیرش استعفای ظریف است.»

محمدجواد ظریف درکابینه اول حسن روحانی در ۲۴ مردادماه سال ۱۳۹۲با رای موافق ۲۳۲ نماینده مجلس وزیر امور خارجه ایران شد.

محمد جواد ظریف از ۱۴ مرداد سال ۱۳۸۱ تا ۵ تیر سال ۱۳۸۶، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد بود.

XS
SM
MD
LG