لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۲

نمایندگان پارلمان بریتانیا برای دومین بار با طرح برگزیت مخالفت کردند


طرفداران برگزیت در پارلمان که ترزا می محتاج حمایت آنها بود از این طرح راضی نبودند.
طرفداران برگزیت در پارلمان که ترزا می محتاج حمایت آنها بود از این طرح راضی نبودند.

نمایندگان پارلمان بریتانیا روز سه‌شنبه ۲۱ اسفند آخرین تقاضای ترزا می نخست‌وزیر این کشور برای حمایت از طرح پیشنهادی او برای برگزیت را رد کردند.

با توجه به مخالفت قاطع اتحادیه اروپا با مذاکرات بیشتر و یا اصلاح توافق فعلی، نمایندگان پارلمان بریتانیا اکنون با یک تصمیم دشوار روبرو هستند. تاریخ رسمی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (۲۹ مارس) حدود دو هفته دیگر است.

در رای‌گیری روز سه‌شنبه، ۲۴۲ نماینده به طرح خانم می رای مثبت دادند و ۳۹۱ نماینده نیز رای منفی دادند.

در شرایط فعلی، گزینه‌های موجود پذیرش عبارتند از پذیرش طرح مورد توافق نخست‌وزیر بریتانیا با اتحادیه اروپا با وجود همه اشکالات آن، پذیرش ریسک‌های ناشی از خروج «آشفته» بریتانیا از اتحادیه اروپا و یا فراموش کردن برگزیت به طور کلی است.

خانم می در سخنان خود در مجلس عوام بریتانیا گفت: «این لحظه‌ای است که باید متحد شویم، از این طرح حمایت کرده و توافق را تصویب کنیم. اگر این توافق تصویب نشود ممکن است برگزیت کلا بر باد برود».

اما طرفداران برگزیت در پارلمان که خانم می محتاج حمایت آنها بود از این طرح راضی نبودند. طرفداران سرسخت برگزیت در حزب محافظه‌کار خانم می و نمایندگان حزب اتحادگرای دمکراتیک ایرلند شمالی که بخشی از دولت ائتلافی اوست کماکان حاضر نیستند این توافق که پارلمان در ماه ژانویه با اکثریت چشمگیر آرا آن را رد کرد، بپذیرند.
در آخرین ساعات روز دوشنبه ترزا می و ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا در پایان مذاکرات خود استراسبورگ در یک کنفرانس خبری تغییرات در طرح مورد توافق دو طرف را اعلام کردند. هدف اين تغييرات، برطرف کردن نگرانی بخشی از پارلمان بریتانيا و پیش‌بينی تدابیری برای تضمین باز بودن مرز بین جمهوری ایرلند و ناحیه ایرلند شمالی پس از برگزیت است.

خانم می گفت مدارک جدیدی که به توافق با اتحادیه اروپا ضمیمه شده است تضمین می‌کند که در صورت عدم حسن‌نیت اتحادیه اروپا در مذاکرات آینده در خصوص مدیریت این نوار مرزی، بریتانیا می‌تواند به شکل یک‌جانبه این بخش از توافق را لغو کند. ولی حقیقت این است که در متن ۵۸۵ صفحه‌ای توافق رسمی بین دولت بریتانیا و اتحادیه اروپا هیچ تغییری داده نشده است.

پارلمان بریتانیا در ماه ژانویه توافق ترزا می با اتحادیه اروپا را با ۲۳۰ رای بیشتر مخالفان رد کرد. خانم می امیداور بود که با اصلاحات اخیر در این توافق بتواند موافقت نمایندگان را جلب کند.

ولی پس از اظهارنظر دادستان کل (وکیل ارشد قوه مجریه) بريتانيا که گفت این تغییرات «ریسک به دام افتادن در مقررات اتحادیه اروپا را کاهش داده ولی آن را کاملا حذف نکرده است»، امید نخست‌وزیر برای قانع کردن پارلمان بر باد رفت.

اتحادیه اروپا پیشتر هشدار داده بود اگر پارلمان بریتانیا این توافق را رد کند مذاکرات دیگری در مورد برگزیت انجام نخواهد شد.

رئیس کمیسیون اروپا گفت: «در عالم سیاست گاهی اوقات شانس دومی داریم. نحوه برخورد با این شانس دوم تعیین‌کننده است چون شانس سومی در کار نیست».

XS
SM
MD
LG