لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۸

ایران سفیر فرانسه در تهران را احضار کرد؛ اعتراض به توئیت‌های نماینده فرانسه در آمریکا


فیلیپ تیبو، سفیر فرانسه در تهران، روز یکشنبه ۲۵ فروردین به دلیل توئیت‌های سفیر این کشور در آمریکا درباره برجام، به وزارت خارجه ایران احضار شد.

حسین سادات میدانی، رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری اجرای برجام، در نشست با سفیر فرانسه در ایران خواستار توضیح دولت فرانسه درباره توئیت‌های سفیر این کشور در آمریکا شد.

براساس این گزارش، آقای سادات میدانی گفت که اگر این توئیت‌ها مورد تأیید دولت فرانسه باشد، این موضع «در مخالفت آشکار با اهداف و مفاد برجام خواهد بود».

وی تاکید کرد: «چنانچه به نحوی رضایت‌بخش به این مسئله رسیدگی نشده و موضوع فیصله نیابد، جمهوری اسلامی موضوع را براساس سازوکارهای پیش‌بینی شده در برجام پیگیری نموده و حق خود برای هرگونه واکنش مقتضی را محفوظ می‌داند».

​پیش از احضار سفیر فرانسه نیز عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران، توئیت‌های سفیر فرانسه در آمریکا را «نقض آشکار و عمده اهداف برجام» دانسته و خواستار توضیح دولت این کشور شده بود.

ژرار آرو، سفیر فرانسه در آمریکا، شنبه شب در صفحه توئیتر خود نوشت: «همان‌طور که در سال ۲۰۰۲ هم گفتیم طبق ان‌پی‌تی، غنی‌سازی اورانیوم بدون وجود یک برنامه قابل باور غیرنظامی غیرقانونی است، اگر لازم باشد در ۲۰۲۵ هم واکنش مشابهی خواهیم داشت. تحریم‌هایی [علیه ایران] وضع شد. تحریم‌ها را می‌توان دوباره برگرداند. بعد از برجام 'غروبی' وجود ندارد».

توئیت‌های سفیر فرانسه در آمریکا و جنجال بر سر بند «غروب» برجام
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:30 0:00
لینک مستقیم

او در توئیتی دیگر نوشت: «اشتباه است که گفته شود در زمان پایان تاریخ برجام، ایران اجازه خواهد داشت اقدام به غنی‌سازی اورانیوم کند. بر اساس ان‌پی‌تی و پروتکل الحاقی آن، ایران ناچار خواهد بود تحت نظارت شدید، ثابت کند که فعالیت‌های هسته‌ای‌اش غیرنظامی است».

مطابق بندی از برجام مشهور به «بند غروب»، ایران پس از ۱۰ سال می‌تواند سانتریفوژهای غنی‌سازی را افزایش دهد و پس از ۱۵ سال نیز اجازه دارد حجم اورانیوم کمتر غنی‌شده خود را زیادتر کند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، پیش از این گفته بود که آینده برجام پس از سال ۲۰۲۵ میلادی را «مقررات بین‌المللی تعیین می‌کند» و ایران «هیچ محدودیتی را فرای تعهداتش نمی‌پذیرد».

آمریکا به این بند از برجام اعتراض داشت و نخست‌‌وزیر اسرائیل نیز سپتامبر سال ۲۰۱۷ در دیدار با دونالد ترامپ، از وی خواسته بود که به‌ویژه درباره «بند غروب» برجام اقدام کند.

فرانسه یکی از پنج کشوری است که خواستار ادامه برجام است و همراه با بریتانیا و آلمان سازوکار مالی ویژه‌ای برای مبادلات اقتصادی با ایران راه‌اندازی کرده‌ است.

سفیر فرانسه در تهران ساعاتی پیش از احضار به وزارت خارجه ایران با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه دیدار و استوارنامه خود را به او داده بود.

معرفی سفیران ایران و فرانسه پس از مطرح شدن اتهام نقش داشتن جمهوری اسلامی در بمبگذاری در نشست سازمان مجاهدین خلق در پاریس تعلیق شده بود.

رسانه‌های ایران روز ۱۷ اسفند خبر دادند که بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، به عنوان سفیر جدید تهران در پاریس منصوب شده است.

سفارت فرانسه در تهران نیز روز ۱۴ اسفند با انتشار پیامی در حساب رسمی توئیتری خود از انتصاب فیلیپ تیه‌بو به عنوان سفیر این کشور در ایران خبر داده بود.

فرانسوا سنه‌مو، سفیر سابق فرانسه، تیرماه پارسال و پس از پایان ماموریتش تهران را ترک کرده بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا، توئیت‌های سفیر فرانسه و سایت رادیو فردا /ا.م/ ک.ر
XS
SM
MD
LG