لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۵

فرمانده سنتکام: تمامی امکانات برای مقابله با اقدامات خطرناک ایران را در اختیار داریم


ژنرال کنث مک‌کنزی، رئیس فرماندهی نیروهای مرکزی آمریکا (سِنتکام)
ژنرال کنث مک‌کنزی، رئیس فرماندهی نیروهای مرکزی آمریکا (سِنتکام)

رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا می‌گوید ایالات متحده تمامی امکانات لازم برای مقابله با خطرات احتمالی ایران در منطقه را در اختیار دارد؛ همزمان یکی از سخنگویان سِنتکام گزارش تسنیم درباره «پرواز جدید» پهپادهای سپاه بر فراز ناو آیزنهاور در خلیج فارس را تکذیب کرده است.

ژنرال کِنِث مک‌کِنزی، رئیس فرماندهی نیروهای مرکزی آمریکا، سِنتکام، روز شنبه هفتم اردیبهشت به شبکه عربی اسکای‌نیوز گفت: با اینکه راهبرد دفاعی ایالات متحده بیشتر بر روسیه و چین متمرکز شده «اما از اهمیت تهدیدهای ایران غافل نیستیم».

ژنرال مک‌کِنزی با تأکید بر اینکه «اقدامات تروریستی ایران در منطقه و در جهان به تهدیدی بلندمدت تبدیل شده است» گفت: «معتقدم که موارد ضروری برای جلوگیری از اقدامات بالقوه خطرناک ایران را در اختیار خواهیم داشت».

این فرمانده ارشد نظامی آمریکا همچنین با اشاره به اینکه «برای تضمین اتحادمان در برابر تهدید ایران، به تماس با متحدان و دوستان‌مان در منطقه ادامه می‌دهیم» گفت: سنتکام از سال‌ها پیش در این منطقه حضور دارد و این حضور ادامه خواهد یافت.

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا ستادی ست که نیروهای نظامی ایالات متحده در خاورمیانه، شرق آفریقا و آسیای مرکزی را فرماندهی می‌کند.

این ستاد در نخستین روز سال ۱۹۸۳ تأسیس شد و مقابله با مین‌گذاری جمهوری اسلامی در خلیج فارس نخستین درگیری آن به شمار می‌رود.

جمهوری اسلامی در واکنش به قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی، گفته است که سنتکام در منطقه را تروریستی می‌داند.

در سال‌های اخیر فرماندهان نظامی آمریکا بارها از «رفتار غیرحرفه‌ای و خطرناک» نیروهای سپاه پاسداران در آب‌های بین‌المللی خلیج فارس و تنگه هرمز انتقاد کرده‌اند.

این ماه‌های گذشته نیز در پی افزایش تنش بین آمریکا و جمهوری اسلامی، مقام‌های ایران چندین بار تهدید به بستن تنگه هرمز کرده‌اند.

حدود یک‌سوم نفت جهان از تنگه هرمز می‌گذرد و آمریکا همواره تأکید کرده است اجازه نخواهد داد امنیت عبور آزاد از این آبراه بین‌المللی با مشکلی روبه‌رو شود.

ادعای تسنیم و تکذیب مقام سنتکام

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، روز شنبه ویدئویی باعنوان «رصد شناورهای آمریکایی در خلیج فارس توسط پهپادهای نیروی دریایی سپاه» منتشر کرد.

در این ویدئوی یک‌ونیم دقیقه‌ای ابتدا تصاویری از پرواز پهپاد موسوم به «ابابیل ۳» دیده می‌شود و سپس صحنه‌هایی از عرشه ناو هواپیمابر آیزنهاور به نمایش درمی‌آید.

خبرگزاری تسنیم گفته است که این «تصاویر جدید به تازگی ثبت شده است».

با این حال یک مقام آمریکایی گفته است که این ناو سال‌هاست در خلیج فارس حضور ندارد.

کلوئی مورگان، سخنگوی نیروهای دریایی سنتکام، در پاسخی مکتوب به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که ناو آیزنهاور از سال ۲۰۱۶ بدین سو در خلیج فارس نیست.

خانم مورگان همچنین تأکید کرد که آمریکا و متحدانش متعهد به آزادی رفت‌وآمد دریایی در تنگه هرمز هستند.

به جز حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، که در یک سال اخیر دست‌کم سه بار تهدید به بستن تنگه هرمز کرد، فرماندهان سپاه نیز در هفته‌های اخیر، به ویژه پس از اضافه شدن سپاه پاسداران به فهرست سازمان‌های تروریستی و همچنین عدم تمدید معافیت مشتریان نفتی ایران، این تهدید را بارها تکرار کردند.

در تازه‌ترین مورد، هفته گذشته علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه، گفت چنانچه جلو استفاده ایران از تنگه هرمز گرفته شود، سپاه این تنگه را خواهد بست.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران که به نیویورک سفر کرده است، در یکی از گفت‌وگوهایش با خبرنگاران گفت که درباره «انسداد تنگه هرمز» او تصمیم‌گیرنده نیست و «بخش نظامی» در این مورد تصمیم‌ می‌گیرد.

منابع: رویترز، آسوشیتدپرس، اسکای نیوز، تسنیم و رادیو فردا /ج
XS
SM
MD
LG