لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۲

بولتون: خروج محدود ایران از برجام دلیلی جز حرکت به سوی بمب اتم ندارد


جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا
جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، روز چهارشنبه، هشتم خرداد، در ابوظبی به خبرنگاران گفت که برای روی کردن ایران به «تخطی» از برجام دلیل دیگری جز رفتن به سوی ساخت بمب اتم قابل تصور نیست.

به نظر می‌رسد منظور آقای بولتون از «تخطی» خروج محدود ایران از برجام باشد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای بولتون گفت که بدون وجود نیروگاه‌های اتمی بیشتر، برنامه کنونی ایران برای انبار کردن بیشتر اورانیوم با خلوص پایین معنی و توجیهی ندارد.

او افزود: «دلیلی برای این کار وجود ندارد، جز این‌ که قصدشان کم کردن از وقت لازم برای رسیدن به سلاح هسته‌ای باشد.»

مقام‌های سازمان انرژی اتمی ایران خبر دادند که تهران از روز دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ضمن حفظ درصد غنی‌سازی بر اساس برجام، میزان تولید اورانیوم با غنای پایین را به چهار برابر افزایش داده‌ است.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، اعلام کرد از آن روز تولید مواد غنی‌شده ۳٫۶۷ درصد ایران به چهار برابر افزایش یافت.

ایران روز ۱۸ اردیبهشت و در سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، از توقف برخی از تعهداتش ذیل برجام خبر داد، و در ضمن به بریتانیا، آلمان و فرانسه ضرب‌الاجلی ۶۰ روزه داد که منافع اقتصادی ایران تأمین شود وگرنه به گفته حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، «دو اقدام دیگر را شروع می‌کنیم و سطحی در غنی‌سازی برای ما مطرح نخواهد بود».

افزایش میزان غنی‌سازی اورانیوم ایران در حالی انجام شده که مطابق برجام، میزان ذخیره اورانیوم غنی‌شده در ایران نباید از سقف ۳۰۰ کیلوگرم بیشتر شود.

در همین حال آقای کمالوندی گفت که ذخیره اورانیوم ایران «ظرف چند هفته» به سقف ۳۰۰ کیلو خواهد رسید.

جان بولتون در ادامه سخنان خود در ابوظبی گفت که اگر ایران «به این روند ادامه دهد، این موضوعی بسیار جدی است.»

مشاور امنیت ملی آمریکا اضافه کرد: «شواهد گویای بیشتری وجود دارد که آنها تمایل پیوسته خود برای داشتن جنگ‌افزار هسته‌ای را مهار نکرده‌اند.»

جمهوری اسلامی ایران همواره حرکت به سوی ساخت بمب اتم را تکذیب کرده، اما قدرت‌های غربی به خاطر نگرانی از این موضوع توافقی هسته‌ای با ایران به امضا رسانده‌اند.

«ارتباط» ایران با خرابکاری‌ در فجیره

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مشاور امنیت ملی آمریکا، روز چهارشنبه در ابوظبی همچنین به خبرنگاران گفت که به باور او «به احتمال قریب به یقین» جمهوری اسلامی ایران خرابکاری در نفت‌کش‌ها در بندر فجیره امارات را انجام داده‌ است.

امارات متحده عربی روز یک‌شنبه، ۲۲ اردیبهشت، اعلام کرد چهار کشتی تجاری در نزدیکی آب‌های بندر فجیره این کشور هدف «عملیات خرابکارانه خطرناک» قرار گرفته‌اند که البته تلفات جانی برجای نگذاشته است.

آقای بولتون در این باره گفت: «در واشینگتن در ذهن هیچ‌ کس شکی در این که چه کسی مسئول این حملات است وجود ندارد. پس فکر می‌کنید چه کسی دارد این کارها را می‌کند؟ نپالی‌ها؟»

به گزارش خبرگزاری رویترز، او در این باره گفت: «فکر می‌کنم روشن است که این [حملات به نفت‌کش‌ها] با مین‌های دریایی انجام شده که به احتمال قریب به یقین ایرانی بودند.»

دو روز پس از خرابکاری در بندر فجیره، خبر رسید که حوثی‌های یمن با حمله‌ای پهپادی به خط لوله نفتی شرق به غرب در مرکز عربستان سعودی آسیب زده‌اند و جان بولتون گفت که حملات در فجیره، این حملات پهپادی و همچنین حمله‌های اخیر به منطقه سبز در بغداد «با هم مرتبطند.»

او با ذکر این‌ که «ما همه این رویدادها را بسیار جدی می‌گیریم» گفت: «این حملات متأسفانه با اطلاعات مربوط به تهدیدهای بسیار جدی که به دست ما رسیده همخوانی دارند. این یکی از دلایلی است که توان بازدارندگی خود در منطقه را افزایش داده‌ایم.»

آمریکا می‌گوید که «اطلاعات موثقی» از افزایش تهدیدهای ایران در منطقه دریافت کرده و به این خاطر در هفته‌های اخیر تدارکات نظامی در منطقه خلیج فارس را به صورت اعزام ناو هواپیمابر، هواپیماهای بمب‌افکن بی۵۲ و افزایش سامانه‌های پدافند هوایی پاتریوت، افزایش داده‌ است.

جان بولتون در ادامه گفت که قرار است با شیخ محمود بن زیاد آل نهیان، ولیعهد ابوظبی، و همتای اماراتی خود، شیخ طحنون بن محمد آل نهيان‎، در مورد تنش‌های منطقه‌ای دیدار و گفت‌وگو کند.

مشاور امنیت ملی آمریکا با ذکر این‌ که «ما همچنان نگرانیم و حواس‌مان کاملاً جمع است»، افزود که آمریکا برای مشخص کردن گام‌های بعدی، در حال گفت‌وگو و مشورت‌های «نزدیک‌تری» با هم‌پیمانان خود در منطقه است.

آقای بولتون در پایان وجود اختلاف بین مواضع او با مواضع دونالد ترامپ را رد کرد و گفت: «من مشاور امنیت ملی هستم، نه تصمیم‌گیرنده امنیت ملی.»

حمله ناکام دیگر به پایانه نفتی عربستان؟

جان بولتون در بخش دیگری از سخنان روز چهارشنبه خود خطاب به خبرنگاران از وجود یک حمله ناکام نیز به بندر نفتی ینبُع در غرب عربستان خبر داد.

بندر ینبع پایانه نفتی خط لوله شرق به غرب عربستان است، همان خط لوله‌ای که هدف حمله اخیر پهپادی حوثی‌ها بوده است.

آقای بولتون گفت که در مورد حمله به ینبع نیز به ایران مظنون است، اما توضیح بیشتری در مورد آن نداد.

این نخستین بار است که فردی از وجود چنین حمله‌ای خبر می‌دهد و به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقام‌های سعودی نیز هنوز در این مورد اظهارنظری نکرده‌اند.

منابع: خبرگزاری فرانسه، رویترز، آسوشیتدپرس، رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG