لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۱

هانت خواستار تشکیل ناوگان اروپایی برای مقابله با «راهزنی دریایی ایران» شد


وزیر خارجه بریتانیا اقدام ایران را غیرقانونی و غیرقابل مقایسه با توقیف نفتکش ایران توسط بریتانیا دانسته است.
وزیر خارجه بریتانیا اقدام ایران را غیرقانونی و غیرقابل مقایسه با توقیف نفتکش ایران توسط بریتانیا دانسته است.

وزیر خارجه بریتانیا اقدام ایران در توقیف نفتکش بریتانیایی را «راهزنی دریایی دولتی» خواند و با اشاره به تلاش‌های لندن برای راه‌اندازی ناوگان اتحادیه اروپا با هدف محافظت از ناوبری امن در منطقه گفت: ایران اگر به همین مسیر خطرناک ادامه بدهد، شاهد حضور پررنگ‌تر نظامی در منطقه خواهد بود.

اظهارات جرمی هانت روز دوشنبه، ۳۱ تیر، در جریان گزارش دولت بریتانیا به پارلمان این کشور درباره تحولات مربوط به توقیف نفتکش «استنا ایمپرو» ایراد می‌شد.

پیش از نشست پارلمان، کمیته اضطراری دولت بریتانیا موسوم به کمیته کبرا، به ریاست ترزا می بار دیگر برای رسیدگی به موضوع توقیف این نفتکش تشکیل جلسه داده بود.

آقای هانت در جلسه پارلمان با تأکید بر اینکه «مطابق قوانین بین‌الملل، ایران حق ورود به نفتکش بریتانیایی را نداشت و بنابر این این اقدام، یک راهزنی دولتی بود» گفت: «ایران اگر به همین مسیر خطرناک ادامه بدهد، باید بپذیرد که هزینه آن حضور نظامی بزرگ‌تر غرب در آب‌های نزدیک به سواحلش خواهد بود».

به گفته وزیر خارجه بریتانیا، لندن به دنبال راه‌اندازی ناوگانی به رهبری اتحادیه اروپا «برای محافظت از ناوبری امن و تأمین امنیت خدمه و بار کشتی‌ها در این منطقه حیاتی» است.

وزیر خارجه بریتانیا همچنین در سخنانش مقایسه توقیف دو نفتکش ایران و بریتانیا را «کاملا نابجا» دانست و گفت: «اقدام غیرقانونی ایران به هیچ وجه قابل مقایسه با اجرای تحریم‌های اتحادیه اروپا نیست».

در جریان گزارش دولت بریتانیا به پارلمان این کشور، شماری از نمایندگان پارلمان نیز از اقدام ایران بشدت انتقاد کردند.

در همین حال، سخنگوی ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، با تأکید بر اینکه لندن در پی منازعه با تهران نیست، بار دیگر از ایران خواست که نفتکش استنا ایمپرو و تمامی خدمه‌اش را بلافاصله آزاد کند.

سخنگوی نخست‌وزیر بریتانیا روز دوشنبه با تأکید بر اینکه توقیف این نفتکش «غیرقانونی» بوده است گفت: «ما به دنبال منازعه با ایران نیستیم اما توقیف یک کشتی در آب‌های بین‌المللی ... غیرقابل قبول و غیرقانونی است».

مقام‌های بریتانیایی می‌گویند توقیف نفتکش استنا ایمپرو در آب‌های بین‌المللی دریای عمان صورت گرفته است اما سپاه پاسداران جمهوری اسلامی محل توقیف را تنگه هرمز اعلام کرده است.

در ایران اما با وجودی که شماری از مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی توقیف نفتکش بریتانیایی استنا ایمپرو را «پاسخ» به توقیف نفتکش ایران در جبل‌الطارق دانسته‌اند، سخنگوی دولت حسن روحانی گفت: «به هیچ عنوان بحث تلافی نیست».

علی ربیعی، سخنگوی دولت، در نشست خبری روز دوشنبه‌اش گفت: «به هیچ عنوان بحث تلافی نیست، بلکه یک اقدام حقوقی درست و بجا از سوی جمهوری اسلامی ایران بوده است».

پیش از این علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، با اشاره تلویحی به تلافی‌جویانه بودن اقدام ایران، گفته بود سپاه پاسداران «پاسخ دزدی آنها را داد»؛ امیر حاتمی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی، نیز با «غلط» خواندن توقیف نفتکش ایران در بریتانیا گفته بود: «بلافاصله در خلیج فارس با آنها برخورد کردیم».

علی ربیعی، سخنگوی دولت روحانی تاکید کرده که موضوع نفتکش‌های ایران و بریتانیا « از طرق دیپلماتیک قابل حل است».

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، ایسنا و رادیو فردا/ح.ج-ر.ح/ ک.ر
XS
SM
MD
LG