لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۲

دریچه آبان ماه ۹۸

تازه‌ترین رویدادهای حقوق بشری ایران در آبان ماه ۹۸ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۹:۵۱ ۱۱.۸.۱۳۹۸

پایان جلسات دادگاه هشت فعال زندانی محیط زیست

کاظم حسینی، وکیل مدافع فعالان محیط زیست زندانی خبر داد که دادگاه آنان پایان یافته و دادگاه در آخرین دفاع، اتهام همکاری با «دول متخاصم» را به آنان تفهیم کرده است.

به گفته آقای حسینی، دادگاه در اخذ آخرین دفاع، به تمام متهمان ماده ۵۰۸ قانون مجازات اسلامی را تفهیم کرده است که این ماده مقرر می‌دارد: «هر کس یا گروهی با دول خارجی متخاصم به‌ نحوی علیه جمهوری اسلامی ایران همکاری نماید، در صورتی که محارب شناخته نشود ‌به یک تا ۱۰ سال حبس محکوم می‌شود.»

میرحسین خالقی، هومن جوکار، طاهر قدیریان، سام رجبی، نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، مراد طاهباز و عبدالرضا کوهپایه از بهمن سال ۹۶ در بازداشت به سر می‌برند.

۱۷:۳۰ ۱۱.۸.۱۳۹۸

مجله هفتگی دریچه

برای سه شهروند بهایی ساکن سمنان جمعا حکم ۲۰ سال زندان صادر شد،‌ اردشیر فناییان به ۱۰ سال زندان و یلدا فیروزیان و بهنام اسکندریان هر یک به پنج سال زندان محکوم شدند به اتهام «عضویت در تشکیلات بهایی» و اقدام علیه امنیت ملی».

همزمان محل کسب پنج بهایی در چابهار هم پلمپ شد. بازداشت بهاییان، محرومیت از تحصیل و محدودیت‌های شغلی برای آنان طی سال‌های اخیر همواره مورد انتقاد سازمان ملل و مدافعان حقوق بشر بوده‌ است.

و در ادامه برنامه دریچه این هفته:

  • احضار برخی فعالان و شهروندان به پلیس امنیت تهران در رابطه با «روز کوروش»
  • بازداشت و صدور احکام زندان برای فعالان سیاسی و مدنی در استان کردستان
  • وضعیت «نامناسب» جسمی زینب جلالیان و رحیم غلامی، دو زندانی سیاسی
  • و خبرهایی از برخی دیگر از زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران
دریچه؛ ادامه بازداشت، صدور احکام زندان و پلمپ محل کسب بهاییان در ایران
please wait

No media source currently available

0:00 0:10:01 0:00
لینک مستقیم


۱۹:۰۹ ۸.۸.۱۳۹۸

آزادی اسماعیل بخشی، فعال کارگری با وثیقه

اسماعیل بخشی، فعال کارگری و نماینده کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه، روز چهارشنبه هشتم آبان‌ماه به طور موقت و با وثیقه‌ای ۷۵۰میلیون تومانی از زندان آزاد شد.

او که از دی‌ماه ۹۷ زندانی بود در دادگاه بدوی به ۱۴ سال زندان محکوم شده است.

۱۹:۱۱ ۷.۸.۱۳۹۸

بازداشت دو شهروند بهایی در تهران و دماوند

خبرها از ایران حاکی است جمال ثابت و مریم لقایی دو بهایی ساکن تهران و دماوند، طی روزهای گذشته توسط ماموران امنیتی بازداشت شده‌اند.

از علت بازداشت و وضعیت آنان خبری در دست نیست.

۱۸:۳۵ ۶.۸.۱۳۹۸

وضعیت «نامناسب» جسمی زینب جلالیان و عدم موافقت با مرخصی درمانی او

زینب جلالیان٬ زندانی سیاسی کرد که در زندان خوی به سر می‌برد٬ به گفته خانواده‌اش دچار ناراحتی قلبی و گوارشی شده اما با مرخصی درمانی او موافقت نمی‌شود.

زینب جلالیان که از سال ۸۷ زندانی ست به اتهام «محاربه از طریق عضویت در گروه پژاک» ابتدا به اعدام محکوم شده بود که این حکم در مرحله تجدیدنظر به حبس ابد تبدیل شد.

۱۸:۲۶ ۶.۸.۱۳۹۸

آزادی موقت تعدادی از فعالان مدنی و یک روزنامه‌نگار

عاطفه رنگریز٬ فعال مدنی و مرضیه امیری٬ روزنامه‌نگار که روز ۱۱ اردیبهشت در مراسم روز جهانی کارگر بازداشت شده بودند٬ روز شنبه چهارم آبان ماه با قرار وثیقه از زندان آزاد شدند.

عاطفه رنگریز و مرضیه امیری در دادگاه بدوی به ترتیب به ۱۱ سال و نیم و ۱۰ سال و نیم زندان محکوم شده‌اند.

همزمان٬ سپیده قلیان٬ ساناز الله‌یاری٬ امیرحسین محمدی‌فر و امیر امیرقلی٬‌چهار فعال مدنی نیز که دی ماه ۹۷ در ارتباط با اعتراض‌های کارگری بازداشت شده بودند٬ تا زمان اعلام حکم دادگاه تجدیدنظر با قرار وثیقه از زندان آزاد شدند.

این افراد به اتهام‌هایی امنیتی هر کدام به ۱۸ سال زندان محکوم شده‌اند.

۱۸:۱۹ ۶.۸.۱۳۹۸

آزادی ابراهیم فیروزی نوکیش مسیحی از زندان

ابراهیم فیروزی٬ نوکیش مسیحی٬‌با پایان محکومیتش از زندان آزاد شد.

او در سال ۹۲ به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «تشکیل گروه به قصد بر هم زدن امنیت کشور» به شش سال زندان و دو سال تبعید به شهرستان سرباز محکوم شده بود.

۱۸:۱۴ ۶.۸.۱۳۹۸

مجله هفتگی دریچه

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل، گزارش جدید خود درباره ایران را به کمیته سوم سازمان ملل ارائه کرد؛ گزارشی که از «تداوم نقض حقوق بشر» توسط جمهوری‌اسلامی خبر می‌دهد و وضعیت حقوق بشر در ایران را «ناامیدکننده» می‌داند.

اعدام‌ها در ایران٬ اعدام مجرمان نوجوان٬ روند دادرسی‌ها٬ وضعیت اقلیت‌های قومی و مذهبی٬ بازداشت فعالان حقوق زنان و معترضان به حجاب اجباری٬ بازداشت معلمان٬ کارگران و فعالان صنفی و بازداشت وکلای دادگستری٬ روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی از جمله مواردی ست که در این گزارش از آنها انتقاد شده است.

جمهوری اسلامی ایران این گزارش را رد کرد و آن را «نمایشی تکراری» خواند.

دریچه؛ انتقاد جاوید رحمان از «تداوم نقض حقوق بشر» در ایران
please wait

No media source currently available

0:00 0:10:00 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG