لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۴

پومپئو: حکومت ایران همچنان به بازداشت ناعادلانه آمریکایی‌ها ادامه می‌دهد


مایک پومپئو می‌گوید، گروگانگیری نشانه ماهیت حکومت ایران بود
مایک پومپئو می‌گوید، گروگانگیری نشانه ماهیت حکومت ایران بود

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، دوشنبه ۱۳ آبان در پیامی به مناسبت اشغال سفارت ایالات متحده آمریکا در تهران، گفته است: حکومت جمهوری اسلامی همچنان به بازداشت ناعادلانه شهروندان آمریکا و پشتیببانی از گروه‌های نیابتی گروگان‌گیر خود ادامه می‌دهد.

در پیام وزیر امور خارجه آمریکا آمده است:«چهل سال پیش در چنین روزی پیروان مسلح آیت الله خمینی دروازه‌های سفارت آمریکا در تهران را شکسته و با بالا رفتن از دیوارها وارد این ساختمان شدند. بیش از ۵۰ دیپلمات آمریکایی توسط رژیم ایران به مدت ۴۴۴ روز به گروگان گرفته شدند.»

وی اضافه کرده است:«حدود ۱۵ ماه این آمریکایی‌های شجاع و مقاوم و همینطور خانواده‌های آنها نمی دانستند زنده خواهند ماند و یا خواهند مرد. خوشبختانه زنده ماندند.»

در ۱۳ آبان سال ۱۳۵۸ گروهی از دانشجویان موسوم به «پیرو خط امام» با اشغال ساختمان سفارت آمریکا در تهران ده‌ها تن از کارکنان و دیپلمات‌های آمریکایی را به گروگان گرفتند. اقدامی که ۴۴۴ روز پر تنش را به دنبال داشت و به تیرگی روابط دو کشور در چهار دهه گذشته انجامید.

وزیر امور خارجه آمریکا در پیام خود تصریح کرده است: چهل سال بعد، حکومت انقلابی حاکم بر تهران بارها و بارها ثابت کرده که اولین اقدامات‌اش پس از به قدرت رسیدن نشانه آشکاری از ماهیت شیطانی آن بود. رژیم دستگیری ناعادلانه آمریکایی‌ها را ادامه داد و از گروههای نیابتی مثل حزب الله لبنان در گروگانگیری حمایت کرد.

مایک پومپئو در ادامه گفته است:«دولت دونالد ترامپ آشکارا اعلام کرده که رژیم ایران باید تمامی آمریکایی‌های مفقود شده و دستگیر شده از جمله رابرت لوینسون،، سیامک نمازی، ژیو وانگ و دیگران را آزاد کند. تا زمانیکه آنها آزاد شده و نزد خانواده‌های خود برگردند ما از تلاش دست نخواهیم کشید.»

وی افزوده است: علاوه براین، «برنامه جایزه وزارت خارجه برای عدالت» امروز برای اطلاعات مربوط به محل نگهداری، آزادی و بازگرداندن رابرت لوینسون، که با مشارکت رژیم ایران به گروگان گرفته شده یک جایزه ۲۰ میلیون دلاری تعیین کرده است. آقای لوینسون، طولانی‌ترین گروگان در تاریخ آمریکاست.

رابرت لوینسون، مامور پیشین پلیس فدرال آمریکا، که ۱۳ سال پیش در جریان هنگام سفر به جزیره کیش ناپدیده شده است. آمریکا اعتقاد دارد که وی دستگیر شده و در ایران به سر می‌برد، اما مقامات جمهوری اسلامی می‌گویند که اطلاعی از سرنوشت وی ندارند.

مایک پومپئو همچنین گفته است: در عین حال، امروز وزارت خزانه داری آمریکا نه نفر از نمایندگان و منصوبان علی خامنه ای، رهبر غیرمنتخب رژیم که دفتر او مسئول پیشبرد سیاست‌های رادیکال حکومت ایران است را تحريم کرده است. هدف از این اقدام مسدود کردن انتقال منابع مالی به شبکه نظامی و مشاوران سیاست خارجی است که چندین دهه مردم ایران را سرکوب کرده، از تروریسم حمایت کرده و سیاست‌های بی‌ثبات کننده را در نقاط مختلف جهان اجرا کرده اند.

به گفته وزیر امور خارجه آمریکا، این اقدام به طور مشخص منصوبان علی خامنه‌ای در دفتر رهبری، شورای نگهبان، ستاد نیروهای مسلح و قوه قضایی را هدف گرفته است.

مایک پومپئو تصریح کرده است: دو نفر از منصوبان رهبر ایران که امروز تحریم شده اند در عین حال با بمب گذاری در پادگان کماندوهای نیروی دریایی آمریکا در سال ۱۹۸۳ در بیروت که در جریان آن ۲۴۱ پرسنل نظامی آمریکا کشته شدند و بمب گذاری سال ۱۹۹۴ در مرکز یهودیان آرژانتین (آمیا) ارتباط داشته اند. همین اواخر، در اکتبر ۲۰۱۹ یکی از نمایندگان رهبر ایران از گروههای شبه نظامی مورد حمایت ایران در منطقه خواست سفارتخانه‌های غربی را تصرف کنند.

وی تاکید کرده است: هر چند تصمیم حکومت ایران برای زندانی کردن دیپلمات‌های ما بر مناسبات دو کشور سایه انداخته، ایالات متحده آمریکا می داند که قربانیان رژیم ایران که مدت‌های طولانی مصیبت کشیده‌اند، مردم ایران هستند. ما برای آنها آینده‌ای با یک حکومت واقعا منتخب و دوستی با مردم آمریکا آرزو می‌کنیم.

به دنبال اشغال سفارت آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام در آبان سال ۱۳۵، روابط دیپلماتیک بین دو کشور قطع شد.

XS
SM
MD
LG