لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۴

علی اکبر صالحی از امکان امضای سندی برای نجات برجام خبر داد


صالحی می‌گوید که رئیس‌جمهوری ایران می‌تواند فتوای رهبری را در زمینه عدم تولید سلاح هسته‌ای امضا کند.
صالحی می‌گوید که رئیس‌جمهوری ایران می‌تواند فتوای رهبری را در زمینه عدم تولید سلاح هسته‌ای امضا کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید، تهران برای انشاء سندی دال بر اینکه طرحی در زمینه توسعه سلاح‌های هسته‌ای ندارد و اینکه برنامه هسته‌ای کشور کاملا اهدافی صلح‌آمیز دارد ، آماده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی‌اکبر صالحی در نشست خبری روز دوشنبه تصریح کرد: طرح پیشنهادی این‌گونه بود که تحریم‌ها از سوی ترامپ برداشته شود، جمهوری اسلامی هم اعلام کند که به سمت سلاح هسته ای نمی‌رود.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه افزود: رئیس‌جمهوری می‌تواند فتوای رهبری را امضا کند و کشورهای ۵+۱ هم امضا کنند که تحریم‌ها برداشته شود.

آقای صالحی در عین حال تصریح کرد که کلیات موضوع مذاکره حسن روحانی در ژاپن نیز همین مسئله بوده است، گرچه وی از جزئیات اظهار بی‌اطلاعی کرد.

در سال ۲۰۱۵ شش قدرت جهانی برای پایان دادن مناقشه هسته‌ای با ایران با این کشور به توافق موسوم به برجام دست یافتند. بعد از خروج آمریکا از این توافق، واشینگتن تحریم های تعلیق شده خود علیه ایران را بازگرداند. اما تلاشهای فرانسه، آلمان و بریتانیا برای نجات برجام و ادامه همکاری اقتصادی با ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا نتیجه ملموسی در بر نداشت.

تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران باعث شده است که جمهوری اسلامی بخشی قابل توجهی از درآمدهای نفتی خود را از دست بدهد.

ایران در واکنش به تحریم‌های گسترده آمریکا علیه خود، از اردیبهشت سال جاری از برخی از تعهدات خود در چارچوب برجام عدول کرده است.

به دنبال این اقدامات ایران، فرانسه ماه گذشته هشدار داد که پاریس به طور جدی در حال بررسی استفاده از مکانیسم ماشه در توافق هسته‌ای موسوم به برجام است.

هشدار درباره فعال شدن مکانیسم ماشه

علی اکبر صالحی در ادامه اظهارات خود با اشاره به اینکه حرکت اروپا به سمت مکانیسم ماشه خلاف خواست و نیت آنهاست، هشدار داد در صورت فعال شدن این سازوکار «چیزی از برجام» باقی نمی‌ماند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفته است: اروپا می‌خواهد برجام پابرجا بماند. برجام برای آنها اهمیت امنیتی دارد ولی اینکه آن خواست با توانش چقدر متناسب است، یک بحث جداگانه است. توانایی اروپا به ایستادگی در برابر آمریکا بستگی دارد که متاسفانه نشان داد توان ۲۸ کشور کمتر از ایستادگی و استقلال یک ایالت مانند کالیفرنیا است.

وی اضافه کرد: اگر مکانیزم ماشه فعال شود، از برجام چیزی باقی نمی‌ماند. این تناقض در گفتمان اروپایی‌هاست.

براساس «مکانیسم ماشه» که در بند ۳۷ برجام آمده در صورت اختلاف و نقض پایبندی این توافق توسط امضا کنندگان این توافق کمیسیون مشترک تشکیل می‌شود. چنانچه در این کمیسیون اختلاف حل و فصل نشود، موضوع به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع خواهد شد.

رویترز می‌گوید، در صورتی که شورای امنیت سازمان ملل ظرف ۳۰ روز به تعلیق تحریم‌ها رای ندهد، تحریم ها در چارچوب قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت خود به خود به اجرا گذاشته خواهند شد.

فعالیت تازه در راکتور اراک

علی اکبر صالحی در ادامه با اشاره آغاز به کار مدار ثانوی انتقال حرارت در سیستم خنک کنندگی راکتو ر اراک گفته است: «امروز شاهد یک اتفاق بزرگ هستیم. راکتور خنداب فعالیتش از ۲۰ سال قبل شروع شد. طرح آن قدیمی بود که روسیه انجام شده بود که کارشناسان ما با همکاران روس خود آن را بازطراحی کردند و فعالیت‌ها را آغاز کردند.»

مقام‌های سازمان انرژی اتمی ایران می‌گویند پس از این مرحله، مدار اول این راکتور هم راه‌اندازی می‌شود. طبق برنامه‌ریزی این سازمان، راکتور آب‌سنگین خُنداب اراک قرار است تا سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری برسد.

بر اساس برجام، یک کارگروه مشترک شامل ایران، چین و آمریکا در فرایند مدرن‌سازی راکتور اراک مشارکت داشتند. اما به گفته علی اکبر صالحی با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، بریتانیا جایگزین این کشور شده است.

با استفاده از مهر، ایرنا و رادیو فردا؛

XS
SM
MD
LG