لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۸

دولت روحانی درباره قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه «اف‌ای‌تی‌اف» هشدار داد


محمود واعظی (راست) می‌گوید که «اف‌ای‌تی‌اف را (در داخل کشور) سیاسی کرده‌اند و مخالفان باید به مردم و فعالان اقتصادی پاسخگو باشند».
محمود واعظی (راست) می‌گوید که «اف‌ای‌تی‌اف را (در داخل کشور) سیاسی کرده‌اند و مخالفان باید به مردم و فعالان اقتصادی پاسخگو باشند».

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری اسلامی درباره قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه «اف‌ای‌تی‌اف» هشدار داد و گفت که این اقدام ضربه سنگینی به اقتصاد کشور است.

محمود واعظی روز سه‌شنبه سوم دی‌ماه گفت: «شرایط کنونی کشور به واسطه تحریم‌های ظالمانه بسیار سخت و دشوار است».

وی با اشاره به اهمیت تصویب دو لایحه مانده اف‌ای‌تی‌اف در مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: «مجلس شورای اسلامی هر دو لایحه دولت را در این زمینه تصویب کرده‌ و شورای نگهبان نیز به وظیفه خود عمل کرده است، متأسفانه یک سال است که این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام به دلایل مختلف معطل مانده است».

منظور از دو لایحه، یکی لایحه پالرمو است که راه پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی را باز می‌کند و دیگری لایحه سی‌اف‌تی، که پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم را تسهیل می‌کند.

گروه ویژه اقدام مالی، اف‌ای‌تی‌اف، که وظیفه نظارت بر شفافیت مالی در نقل‌وانتقال‌های بانکی بین‌المللی، جلوگیری از پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم را بر عهده دارد، اواخر مهرماه امسال برای ششمین و آخرین بار به ایران مهلت چهارماهه داد تا لوایح مربوط به کنوانسیون‌های پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم را تأیید کند.

این مهلت اواخر بهمن‌ماه به پایان می‌رسد.

واعظی می‌گوید «اف‌ای‌تی‌اف را (در داخل کشور) سیاسی کرده‌اند و مخالفان باید به مردم و فعالان اقتصادی پاسخگو باشند».

اخیرا شهاب‌الدین بی‌مقدار نماینده تبریز گفت روسیه به ایران اعلام کرده که در صورت عدم تصویب لوایح اف‌ای‌تی‌اف، نمی‌تواند با ایران همکاری اقتصادی داشته باشد.

همزمان محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفته است لایحه پالرمو از دستور کار این نهاد خارج شده است.

محسن مجتهد شبستری، دیگر عضو مجمع تشخیص مصلحت ایران، ۳۰ آذر گفته بود: «اکثر اعضای مجمع تشخیص» با تصویب این لوایح موافق نیستند.

با این حال، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام روز سه‌شنبه به خبرگزاری فارس گفت اف‌ای‌تی‌اف در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است.

آقای رضایی در پاسخ به این پرسش که چه زمانی بررسی موضوع لوایح مربوط به اف‌ای‌تی‌اف در مجمع تشخیص به پایان می‌رسد، گفت هنوز مشخص نیست و نمی‌توان زمان پایان را به طور مشخص اعلام کرد.

مخالفان این لوایح می‌گویند که اگر آنها تصویب شود، کمک‌های مالی ایران به گروه‌هایی مانند حزب‌الله لبنان با مشکل مواجه خواهد شد و ترفندهای پنهانی که اکنون برای دور زدن تحریم‌ها استفاده می‌شود، کارایی خود را از دست خواهند داد.

مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، روز سه‌شنبه در این زمینه گفت که عضویت در «اف‌ای‌تی‌اف» راه تنفس اقتصاد کشور را می‌بندد و از طرف دیگر تحریم‌ها هم همچنان پابرجاست و این اقدام باعث می‌شود حتی تحریم‌های جدید بر علیه ما وضع شود.

اما اخیرا علی مطهری، نماینده تهران گفت برخی به دلیل «منافع اقتصادی‌» مخالف تصویب لوایح هستند.

در حال حاضر دو لایحه پالرمو و سی‌اف‌تی در انتظار تصمیم‌گیری نهایی در مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند. لایحه پالرمو از اواسط مهرماه پارسال در دستور کار مجمع قرار دارد و لایحه سی‌اف‌تی نیز از اوایل مهرماه سال گذشته به مجمع تشخیص ارجاع داده شده است.

منابع: فارس، ایرنا، رادیو فردا/ ف.ق/ ک.ر
XS
SM
MD
LG