لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۳

«افزایش چشمگیر» ممانعت از ورود دانشجویان ایرانی به آمریکا


برخی رسانه‌های آمریکایی و روزنامه بریتانیایی گاردین خبر می‌دهند که روند بازگرداندن دانشجویان ایرانی دارای ویزای معتبر آمریکا از مبادی ورودی فرودگاه‌های این کشور افزایش یافته است.

به نوشته این رسانه‌ها، این امر در نتیجه بالا گرفتن تنش‌ بین ایران و آمریکا و در پی اعلام سپاه پاسداران برای انتقام گرفتن از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، رخ داده‌ است.

نشریه گاردین می‌نویسد که یافته‌های خبرنگارانش نشان می‌دهد که از ماه اوت گذشته (حدود ۵ ماه پیش) دست‌کم ده دانشجوی ایرانی دارای روادید معتبر به محض ورود به فرودگاه‌های ایالات متحده به ایران بازگردانده یا دیپورت شده‌اند.

گاردین می‌گوید جدیدترین مورد از این دیپورت‌ها مربوط به سوم ژانویه جاری (۱۳ دی‌ماه) است.

این نشریه می‌نویسد که هفت نفر از این ده دانشجو به فرودگاه بین‌المللی لوگان در بوستون پرواز کرده بودند و برخی از این دانشجویان از تخلف و بدرفتاری مأموران اداره گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده آمریکا در آن فرودگاه خبر می‌دهند.

این خبرها در حالی منتشر می‌شود که ایرانیان دارای روادید دانشجویی از ممنوعیت سفر دولت ترامپ معاف هستند، ممنوعیتی که اکثر ایرانیان را از سفر به ایالات متحده منع می‌کند.

بنا بر این گزارش‌ها، دانشجویان ایرانی در حالی به ایران بازگردانده‌ شده‌اند که قبلاً یک روند طولانی تأیید روادید خود از سوی ادارات مختلف آمریکایی را پشت سر گذاشته بودند.

علی رهنما، از وکلای سازمان غیرانتفاعی «ائتلاف امور همگانی آمریکایی‌های ایرانی‌تبار» به گاردین گفت که بازگرداندن دانشجویان ایرانی به محض ورود آنها به آمریکا «طی چند ماه گذشته» و با افزایش تنش‌های سیاسی بین واشینگتن و تهران «به طرز چشمگیری» افزایش یافته است.

رادیو ملی آمریکا، ان‌پی‌آر، نیز هفته گذشته در گزارشی از قول گروه‌های کمک حقوقی نوشت که طی آخرهفته گذشته حدود ۲۰۰ ایرانی‌آمریکایی در گذرگاه مرزی «پیس آرچ» (طاق صلح) واشینگتن هریک با معطلی‌های ۱۲ ساعته روبه‌رو شده‌اند.

جمال عبدی، رئیس شورای ملی ایرانیان آمریکایی در واشینگتن دی‌سی به رادیوی ملی آمریکا گفته‌ است که به خاطر این مسئله «من از افرادی شنیدم که می‌خواهند سفر خود را لغو کنند.»

به گفته این رادیو، مقامات امنیتی ایالات متحده پس از اعلام تعهد ایران به انتقام‌جویی از کشته شدن قاسم سلیمانی به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.

به گفته ان‌پی‌آر، اداره گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده آمریکا می‌گوید که نظارت امنیتی را در مبادی ورودی افزایش داده است، اما تأکید می‌کند که هیچ دستورالعملی از دفتر مرکزی خود برای بازداشت ایرانیان آمریکایی به دلیل کشور مبدأ آنها دریافت نکرده است.

دو روز پیش از آن روزنامه نیویورک‌تایمز نیز نوشت که بیش از ۶۰ نفر از مسافران ایرانی و ایرانی‌آمریکایی، که بسیاری از آنها از سفرهای کاری یا تعطیلات به آمریکا بازمی‌گشتند، روز شنبه، ۱۴ دی، در گذرگاه «پیس آرچ» واشینگتن با سؤالات مأموران در مورد دیدگاه‌ها و گرایش‌های سیاسی خود مواجه شدند.

این روزنامه می‌نویسد که به گفته مقامات دولت، اکثر مسافران پس از بررسی‌های دقیق آزاد شدند اما وکلا می‌گویند که از ورود برخی از آنها به ایالات متحده جلوگیری شده است.

در پی تحولات اخیر مربوط به روابط ایران و آمریکا، دانشجویان ایرانی نیز دست به اعتراض‌های ضدحکومتی زدند و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، با اعلام حمایت از دانشجویان ایرانی از این‌که آنها حاضر نشدند تصویر پرچم آمریکا را لگدمال کنند تقدیر کرد.

منابع: روزنامه گاردین، ان‌پی‌آر و نیویورک‌تایمز/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG