لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۰

قانونگذاران روسیه گزینه پوتین برای نخست وزیری را تایید کردند


سخنرانی میخائیل میشوستین در دوما
سخنرانی میخائیل میشوستین در دوما

پارلمان روسیه با اکثریت قابل توجهی از آرا گزینه ولادیمیر پوتین برای مقام نخست وزیری را تایید کرد که بخشی از طرح‌های او برای تغییر نظام حکومتی روسیه است.

دوما، مجلس سفلای پارلمان روسیه، روز پنجشنبه ۲۶ دی با ۳۸۳ رای موافق و ۴۱ رای ممتنع انتصاب میخائیل میشوستین، رییس نه چندان شناخته شده اداره مالیات به مقام نخست وزیری را تایید کرد.

دمیتری مدودف، نخست وزیر و کابینه او روز چهارشنبه همزمان با اعلام طرح‌های ولادیمیر پوتین برای تغيير نظام حکومتی روسیه استعفا دادند.

آقای پوتین رئوس این تغییرات را در سخنرانی خطاب به ملت روسیه اعلام کرد و قرار است در یک همه‌پرسی به رای مردم گذاشته شود. یکی از این تغییرات افزایش اختیارات پارلمان خواهد بود.

اعلام این تغییرات ناگهانی در عین حال می‌تواند به آقای پوتین کمک کند که پس از پایان دوره فعلی ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۴ کماکان سکان اداره امور کشور را در دست داشته باشد.

میخائیل میشوستین پس از تایید انتصاب خود توسط پارلمان گفت اعضای کابینه جدید را در روزهای آینده اعلام خواهد کرد.

او افزود: «ما منابع کافی برای اجرای اهداف اعلام شده از سوی رییس جمهور در اختیار داریم. رییس جمهور می‌خواهد که کابینه جدید رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال را در دستور کار قرار دهد. افزایش درآمد واقعی مردم اولویت اصلی دولت جدید خواهد بود.»

میخائیل میشوستین ۵۳ ساله، از سال ۱۹۹۸ کارمند دولت بوده و از سال ۲۰۱۰ نیز ریاست اداره مالیات فدرال را برعهده داشته است.

تغییرات در حکومت روسیه در شرایطی انجام می‌شود که تابستان امسال شاهد بزرگترین اعتراضات علیه حکومت طی بيش از دو دهه رهبری ولادیمیر پوتین بوده است.

بسیاری از شهروندان روسیه از بدتر شدن شرایط اقتصادی کشور که عوامل اصلی آن تحریم‌های غرب علیه آن کشور به دلیل الحاق ناحیه کریمه در سال ۲۰۱۴ و کاهش شدید بهای نفت است، ناراضی هستند.

بسیاری از کارشناسان می‌گویند انتخاب میخائیل میشوستین که سابقه سیاسی ندارد نشان می‌دهد که نخست وزير از استقلال چندانی برخوردار نخواهد بود و هدف اصلی طرح‌های آقای پوتین برای تغییر قانون اساسی فراهم کردن شرایط مناسب برای پایان دوره ریاست جمهوری اوست.

ولادیمیر پوتین ۶۷ ساله، از سال ۱۹۹۹ عهده‌دار مقام ریاست جمهوری و یا نخست وزیری روسیه بوده و دوره اخیر ریاست جمهوری او که از سال ۲۰۱۸ آغاز شد در سال ۲۰۲۴ به پایان خواهد رسید.

آقای پوتین در سخنرانی دیروز خود در تشریح تغییرات مدنظرش برای قانون اساسی مصوب سال ۱۹۹۳ گفت، حق تعیین نخست وزیر و اعضای کابینه باید به دومای کشوری تفویض شود. این موضوع در حال حاضر از جمله اختیارات رییس جمهور است.

آقای پوتین در عین حال گفت روسیه کماکان باید «یک نظام نیرومند ریاست جمهوری» باقی بماند و رییس جمهور باید اختیار برکناری نخست وزیر و اعضای کابینه و ریاست نهادهای دفاعی و امنیتی کشور را برعهده داشته باشد.

آخرین همه‌پرسی در روسیه در سال ۱۹۹۳ در دوران ریاست جمهوری بوریس یلتسین و برای تصویب قانون اساسی فعلی کشور برگزار شد.

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG