لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۲

کنفرانس هولوکاست در اسرائیل؛ تاکید نتانیاهو بر مقابله با ایران و دیوان لاهه


بنیامین نتانیاهو می‌گوید، امروز ما توان دفاع از خود را داریم
بنیامین نتانیاهو می‌گوید، امروز ما توان دفاع از خود را داریم

در حالی که اسرائیل از چهارشنبه دوم بهمن میزبان کنفرانس یادبود هولوکاست در هفتاد و پنجمین سالروز آزادی اردوگاه آشویتس است، نخست وزیر این کشور از جایگاه این همایش بر مواضع دولتش علیه ایران و دیوان کیفری لاهه تاکید می‌کند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو در دیدار با مقامات ارشد کشورهای میهمان و همچنین در جریان رویدادهای کنفرانس، خواهان تشدید فشار جامعه جهانی بر ایران و همچنین تحریم دادگاه بین‌المللی لاهه شد.

بنیامین نتانیاهو چهارشنبه در آغاز گفت‌وگوهایش با سران این کشورها، در دیدار با رییس جمهوری فرانسه گفت: «به دنبال گام‌های اخیر ایران در زمینه اتمی و اقدامات تهاجمی دیگر، به فشار و تحریم علیه ایران ملحق شوید.»

وی در پایان دیدار با امانوئل مکرون نیز از توافق اسرائیل و فرانسه برای انجام «مذاکرات راهبردی» که «همکاری بر سر منافع مشترک را امکان‌پذیر کند» خبر داد.

آقای مکرون اما ضمن تاکید بر این‌که «نباید گذاشت ایران به توان هسته‌ای برسد»، افزود که «باید از وخیم‌تر شدن اوضاع منطقه جلوگیری کرد».

بنیامین نتانیاهو پیشاپیش این کنفرانس نیز در یک مصاحبه گفت: «یک سوم از ملت یهودی به شعله‌های آتش سپرده شدند و نمی‌توانستیم کاری انجام دهیم. حال، بعد از هولوکاست و تشکیل کشور اسرائیل، تلاش‌ها برای نابودی ملت یهود تمام نشده؛ ایران هر روز اعلام می‌کند که می‌خواهد اسرائیل را از صفحه روزگار محو کند؛ امروز ما توان دفاع از خود را داریم.»

وی به شبکه تلویزیونی تی‌بی‌ان، متعلق به مسیحیان آمریکا، گفت، «درس عبرت ما از آشویتس جلوگیری از چیزهایی است که در ابتدا کوچک هستند، و ایران هم خطر کوچکی نیست؛ اما با سلاح اتمی می‌تواند خیلی بدتر بشود؛ من فکر می‌کنم کار اول، بازداشتن آنهاست؛ دوم باید فهمید که یهودیان دیگر هرگز در برابر آنهایی که برای کشتن‌شان برخاسته‌اند، بی‌دفاع نخواهند بود».

نخست وزیر اسرائیل همچنین گفت، جامعه جهانی باید دیوان کیفری لاهه را تحریم کند.

فاتو بن‌سوده، دادستان دادگاه لاهه، ماه گذشته نظر داد که زمینه منطقی برای تحقیقات کیفری به ظن «ارتکاب جنایات جنگی در غزه، کرانه باختری، و شرق اورشلیم» وجود دارد.

اما بنیامین نتانیاهو به شبکه تی‌بی‌ان گفت: «دولت آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ با قاطعیت علیه دیوان کیفری بین‌المللی و تصمیمات مفتضحانه آن سخن گفته است؛ من از همگان می‌خواهم که پیرو این رویه باشند و اقدام مشخص، تحریم، علیه این دیوان، کارمندان و دادستان‌ها و همه را انجام دهند.»

ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهوری اوکراین، شاهزاده چارلز، ولیعهد بریتانیا، مایک پنس، معاون رییس جمهوری آمریکا، جرد کوشنر، مشاور ارشد دونالد ترامپ، نانسی پلوسی، رییس کنگره واشینگتن در کنار فرماندار استرالیا، روسای جمهوری آلمان و آرژانتین و نخست وزیران شماری از کشورهای اروپایی از جمله مدعوین کنفرانس هفتاد و پنجمین سالروز آزادی آشویتس و یادبود هولوکاست هستند.

با وجود این، آندژی دودا، رییس جمهوری لهستان، به دلیل اختلافات فزاینده با دولت اسرائیل از حضور در کنفرانس هولوکاست خودداری و تاکید کرده که این آیین‌ها باید در خود آشویتس در خاک لهستان برگزار شود.

آقای دودا این هفته در مصاحبه با رسانه‌های اسرائیل همچنین گفت، وزیر خارجه اسرائیل اظهارات توهین‌آمیزی علیه کشور و ملت لهستان بیان کرده است.

اسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل گفته بود «یهودستیزی با شیر مادر وارد جان لهستانی‌ها می‌شود» و «لهستانی‌های بسیاری همدست نازی‌ها بوده‌اند».

حکومت نازی آدولف هیتلر که در پاییز ۱۹۳۹ با اشغال بخش‌هایی از لهستان آغازگر جنگ جهانی دوم بود، اردوگاه آشویتس را از اوائل بهار ۱۹۴۰ در لهستان برپا کرد.

نازی‌ها یهودیان، کولی‌ها و اسیران جنگی از روسیه، لهستان، ایتالیا، اتریش، اوکرایین، بلاروس، آلمان، یوگسلاوی، چک و فرانسه را از سرزمین‌های تحت اشغال خود به آشویتس راندند.

در طول جنگ جهانی دوم بین یک میلیون و یکصدهزار تا یک میلیون و ۳۵۰ هزار انسان در آشویتس سوزانده و کشته شدند؛ به گفته مورخین، بخش بزرگی از کشته‌ها یهودیان بودند.

نیروهای ارتش سرخ شوروی نقش مهمی در آزادی آوشویتس در ۲۷ ژانویه سال ۱۹۴۵ داشتند؛ در روز آزادی اردوگاه ۷ هزار تن در آن زنده بودند. جنگ جهانی دوم در بهار آن سال به پایان رسید.

به گزارش هاآرتص در این هفته، حدود ۲۰۰ هزار یهودی بازمانده از هولوکاست در سراسر اروپا و کشورهای دیگر در اسرائیل زندگی می‌کنند که کهنسالانی هستند که شرایط زندگی‌شان در یک دهه آخر با دریافت غرامت مالی بیش‌تر از کشورهای اروپایی، بهبود یافته است.

آلمان در صدر دولت‌هایی است که با پذیرش مسئولیت کامل بروز هولوکاست، به بازماندگان هولوکاست غرامت می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG