لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۳

جان بولتون: ترامپ کمک به اوکراین را منوط به تحقیقات درباره رقبایش کرده بود


جان بولتون (راست) همراه با دونالد ترامپ
جان بولتون (راست) همراه با دونالد ترامپ

جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا، در کتابش که هنوز چاپ نشده است ادعا کرده که دونالد ترامپ می‌خواست کمک‌های نظامی به اوکراین را متوقف کند مگر آنکه دولت آن کشور در مورد رقبای سیاسی رئیس‌جمهوری آمریکا تحقیق کند.

روزنامه نیویورک تایمز روز یکشنبه ششم بهمن گزارش داد که جان بولتون در کتابش نوشته است دونالد ترامپ به او گفته بود قصد دارد کمک‌های نظامی چند صد میلیون دلاری به اوکراین را تا زمان همکاری دولت آن کشور برای تحقیقات از جمله در مورد جو بایدن، معاون سابق ریاست‌جمهوری آمریکا، و پسرش معلق کند.

وکلای آقای ترامپ همواره تاکید کرده‌اند که رئیس‌جمهوری آمریکا هیچگاه کمک به اوکراین را به تحقیقات مشروط نکرده بود.

پس از انتشار این گزارش نیویورک تایمز، دمکرات‌ها بار دیگر درخواست خود برای شهادت جان بولتون در محاکمه مربوط به استیضاح دونالد ترامپ در مجلس سنا را تکرار کردند.

دونالد ترامپ به دلیل مشروط کردن کمک ۳۹۱ میلیون دلاری مصوب کنگره آمریکا به همکاری دولت اوکراین در تحقیقات مورد نظر او، از سوی مجلس نمایندگان به سوءاستفاده از قدرت و مانع تراشی در تحقیقات کنگره متهم شده است.

پس از تصویب این اتهامات در مجلس نمایندگان، طبق قانون اساسی آمریکا اتهامات رئیس‌جمهوری در محاکمه‌ای در مجلس سنا بررسی می‌شود. جلسات این محاکمه از ده روز پیش آغاز شده و روز دوشنبه ادامه می‌یابد.

دونالد ترامپ روز دوشنبه در توئیت‌های خود ادعای جان بولتون را رد کرد و نوشت: «من هیچگاه به جان بولتون نگفتم که کمک‌های اوکراین مشروط به تحقیقات در مورد دمکرات ها، از جمله بایدن‌هاست. در حقیقت، او هیچگاه در دوران فعالیت دولتی از این موضوع شکایت نکرد. اگر جان بولتون چنین چیزی می‌گوید فقط برای فروش کتاب است».

متن کتاب جان بولتون قبل از انتشار در اختیار کاخ سفید قرار گرفته است. بررسی متن کتاب‌های برخی از مقامات فعلی و سابق دولت توسط کاخ سفید یک عرف همیشگی است.

جان بولتون روز ۱۰ سپتامبر، درست یک روز قبل از آنکه بالاخره دولت آمریکا کمک به اوکراین را پرداخت کند، مقام خود را ترک کرد. با وجود دستور دونالد ترامپ مبنی بر ممنوعیت همکاری مقامات دولتی با پرونده استیضاح، جان بولتون برای ادای شهادت در کنگره اعلام آمادگی کرده است.

مکالمه تلفنی دونالد ترامپ با ولودومیر زلسنکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در روز ۲۵ ژوئیه محور اصلی استیضاح و محاکمه رئیس‌جمهوری آمریکاست.

متن این مکالمه تلفنی نشان می‌دهد که رئیس‌جمهوری آمریکا از همتای اوکراینی خود خواسته است در مورد جو بایدن، یکی از نامزدهای اصلی حزب دمکرات برای انتخابات ریاست جمهوری آینده تحقیق کند. در دوره‌ای که جو بایدن معاون رئیس‌جمهوری آمریکا بود پسرش هانتر عضو هیات مدیره یک شرکت انرژی اوکراینی بود.

منتقدان آقای ترامپ می‌گویند او از تعلیق کمک نظامی به اوکراین به عنوان امتیازی برای اعمال فشار به دولت آن کشور استفاده کرده است.

چاک شومر، رهبر فراکسیون دمکرات‌ها در مجلس سنا، در توئیتی نوشت: «جان بولتون مدرک دارد. این به عهده چهار سناتور جمهوریخواه است که ادای شهادت جان بولتون، میک مالوانی، رئیس موقت دفتر ریاست جمهوری و سایرين را که از اعمال ترامپ با خبر هستند در این محاکمه تضمین کنند».

دمکرات‌های مجلس سنا برای تضمین شهادت شهود به رای حداقل چهار سناتور جمهوریخواه نیاز دارند. کنترل مجلس سنا در دست جمهوریخواهان است.

رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی به طور مستقل نمی‌تواند مضامین مطرح شده در پیش‌نویس کتاب جان بولتون را تایید کند. آقای بولتون پس از اختلاف با دونالد ترامپ از مقام مشاور امنیت ملی برکنار شد. او می‌گوید خودش استعفا داده است.

در پایان محاکمه دونالد ترامپ در مجلس سنا در مورد برکناری و یا باقی ماندن او در مقام ریاست‌جمهوری تصمیم‌گیری خواهد شد و ۱۰۰ عضو مجلس سنا در واقع نقش هیات منصفه را ایفا می‌کنند.

دونالد ترامپ انجام هر گونه عمل خلافی را تکذیب و پرونده استیضاح را «پیگرد مغرضانه» توصیف کرده است.

هفتمین روز محاکمه از نیمروز دوشنبه به وقت محلی آغاز می‌شود و قرار است وکلای آقای ترامپ به ارائه استدلال‌های خود ادامه دهند.

XS
SM
MD
LG