لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۸

مایک پومپئو: ایران در حال ارزیابی آزادی آمریکایی‌های زندانی است


وزیر خارجه آمریکا می‌گوید ایالات متحده در تلاش برای پیشنهاد کمک به ایران به منظور مقابله با ویروس کرونا است.
وزیر خارجه آمریکا می‌گوید ایالات متحده در تلاش برای پیشنهاد کمک به ایران به منظور مقابله با ویروس کرونا است.

وزیرخارجه آمریکا می‌گوید که ایران در حال بررسی آزادی آمریکایی‌های زندانی در این کشور است و بار دیگر از تهران خواست تا آنها را آزاد کند.

مایک پومپئو روز سه‌شنبه ۲۷ اسفند به خبرنگاران گفت: ما هر روز در تلاش هستیم که زندانیان آمریکایی در وضعیتی که کرونا در ایران شیوع پیدا کرده است، آزاد شوند.

او گفت: «ما در جریان هستیم که ایران در حال فکر کردن به این موضوع است که آیا آمریکایی‌ها را در شرایط فعلی آزاد کند یا نه».

آقای پومپئو افزود: «همه باید بدانند ما روی این موضوع کار می‌کنیم، به‌دنبال این هستیم که با آنها تماس بگیریم و همان‌طور که بارها علنا اعلام کرده‌ایم، از آنها می‌خواهیم که به عنوان اقدامی بشردوستانه، آمریکایی‌ها را که به غلط زندانی کرده‌اند آزاد کنند».

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت ایالات متحده در تلاش برای پیشنهاد کمک به ایران به منظور مقابله با ویروس کروناست و به رغم سیاست فشار حداکثری، کانال تبادلات تجاری انسان‌دوستانه با ایران را باز کرده است.

با این حال، آقای پومپئو از ادامه فشار حداکثری بر ایران خبر داده و گفته است ۹ شرکت آفریقای جنوبی و چینی نیز به خاطر کمک به ایران برای دور زدن تحریم‌ها تحت تحریم قرار می‌گیرند.

وی نامی از این شرکت‌ها نبرد.

وزیر خارجه آمریکا در اظهارات خود بار دیگر مقامات ایران را به «پنهانکاری» متهم کرد و گفت که «آنها برای هفته‌ها درباره ویروس کرونا دروغ گفتند و مقامات ایران تلاش می‌کنند از مسئولیت بی‌کفایتی خود شانه خالی کنند».

آقای پومپئو گفت ویروس کرونا کشنده است و جمهوری اسلامی نیز در کشتار با آن «همدست» شده است.

یکی از زندانیان دوتابعیتی مورد نظر آقای پومپئو، سیامک نمازی است که چهار سال پیش در ایران به اتهام «همکاری با حکومت آمریکا» بازداشت شد و پدرش، باقر نمازی، نیز که برای کمک به آزادی او به ایران رفته بود، یک سال بعد دستگیر شد.

پدر و پسر هریک به ده سال زندان محکوم شدند و از سال گذشته، باقر نمازی به دلیل وخامت حال جسمی در مرخصی استعلاجی به سر می‌برد، اما ممنوع‌الخروج است.

به غیر از آنها رابرت لوینسون، مامور سابق اف‌بی‌آی که در سال ۲۰۰۷ در ایران ناپدید شد و آمریکا می‌گوید که در زندان‌های ایران است. همچنین مایکل وایت کارمند سابق نیروی دریایی آمریکا به اتهام جاسوسی به ۱۰ سال زندان در ایران محکوم شده است.

اظهارات پومپئو ساعاتی بعد از آزادی موقت نازنین زاغری، شهروند ایرانی-بریتانیایی بیان شد. خانم زاغری به قید وثیقه و با پابند الکترونیکی برای دو هفته به مرخصی آمده است.

منابع: سی‌ان‌ان، رویترز، رادیو فردا/ ف.ق/ ک.ر
XS
SM
MD
LG