لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۰

هوک‌: امیدوارم مرخصی دادن به مایکل وایت گام آخر حکومت ایران نباشد


برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران
برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران

برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، با اشاره به آزادی موقت مایکل وایت از زندانی در شهر مشهد، ابراز امیدواری کرد که اعطای مرخصی به این شهروند آمریکا تنها «گام نخست» حکومت ایران باشد.

او که شامگاه پنج‌شنبه، ۲۹ اسفند ۹۸، با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد، از حکومت ایران خواست که همه زندانیان ایرانی از جمله سیامک و باقر نمازی و مراد طاهباز را آزاد کند.

آقای هوک گفت این افراد به ناحق در زندان به سر می‌برند و باید آزاد شوند.

نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران همچنین با اشاره به نگرانی‌ها درباره شیوع کرونا در زندان‌های ایران گفت: حکومت ایران تعداد زیادی از زندانیان را آزاد کرده و ما می‌خواهیم این موضوع شامل حل زندانیان آمریکایی شود.

به گفته آقای هوک، آزادی موقت این تعداد از زندانی در ایران به معنای این است که حکومت جمهوری اسلامی خود نگران وضعیت آنها در زمان شیوع ویروس کروناست.

او گفت که از طریق مقام‌های سوئیسی «هر روز» این موضوع را پیگیری می‌کند.

مقام‌های قوه قضاییه ایران می‌گویند تاکنون برای جلوگیری از شیوع کرونا در زندان اقدام به آزاد کردن ۸۵ هزار نفر از زندانیان کرده‌اند.

با این حال خانواده زندانیان سیاسی می‌گویند این رویکرد شامل حل اغلب این زندانیان نشده است.

آقای هوک همچنین خبر داد که با مایکل وات پس از مرخصی از زندان صحبت کرده است و این شهروند آمریکایی نیازمند مراقبت‌های پزشکی است.

مایکل وایت، شهروند آمریکایی که تیرماه پارسال در ایران بازداشت شده بود، روز ۲۹ اسفند با مرخصی پزشکی از زندان آزاد شد.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است که آزادی این شهروند آمریکایی بر مبنای بشردوستانه، به شرط باقی ماندن او در ایران میسر شده است.

مایکل وایت هم اکنون از مشهد به سفارت سویئس در تهران منتقل شده و قرار است تحت آزمایش‌های پزشکی قرار گیرد.

خبر مرخصی پزشکی مایکل وایت دو روز پس از آن منتشر شد که مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا روز ۲۷ اسفند اعلام کرد که ایران در حال بررسی آزادی آمریکایی‌های زندانی است و بار دیگر از تهران خواست تا آنها را آزاد کند.

آقای پومپئو به خبرنگاران گفته بود: «ما هر روز تلاش می‌کنیم که زندانیان آمریکایی در وضعیتی که کرونا در ایران شیوع پیدا کرده است، آزاد شوند.»

او پس از آزادی مایکل وایت در توییتر نوشت که اساسا اقدام حکومت ایران در بازداشت مایکل وایت «اشتباه» بوده و حال مرخصی پزشکی گرفته است.

مایکل وایت که سابقه خدمت در نیروی دریایی آمریکا را دارد به اتهام «توهین» به رهبر جمهوری اسلامی و «انتشار عمومی یک عکس خصوصی» به ۱۰ سال زندان محکوم شده است.

سخنگوی مادرش به رادیوفردا گفته بود که او از طریق اینترنت با دختری در مشهد آشنا شد، و چند بار به ایران سفر کرد تا این‌که تیرماه ۹۷ بازداشت شد.

مادر آقای وایت پارسال هشدار داده بود که بیماری سرطان جان پسرش را تهدید می‌کند.

XS
SM
MD
LG