لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۵

دریچه اردیبهشت ۹۹

تازه‌ترین رویدادهای حقوق بشری ایران در اردیبهشت ماه ۹۹ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۲۱:۱۳ ۱۳.۲.۱۳۹۹

بازداشت حسن فتحی روزنامه‌نگار برای اجرای حکم زندانش

حسن فتحی، روزنامه‌نگار،‌ برای اجرای حکم سه سال زندانش از سوی ماموران امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

این روزنامه‌نگار به دلیل مصاحبه‌هایش در مورد اعتراض‌های سراسری دی‌ماه سال ۹۶ در دادگاه فرهنگ و رسانه به سه سال زندان محکوم شده بود.

بازداشت حسن فتحی پس از تایید حکم سه سال زندان وی در دادگاه تجدیدنظر انجام شد و او که برای دریافت حکم به دادگاه رفته بود، بازداشت شد.

یک منبع مطلع به رادیو فردا گفت که خانواده حسن فتحی با توجه به شیوع ویروس کرونا، نگران سلامتی این روزنامه نگار ۶۷ ساله هستند.

۲۱:۱۰ ۱۳.۲.۱۳۹۹

اقدام محمد نوری‌زاد به خودکشی در زندان مشهد

محمد نوری‌زاد٬ فعال مدنی محبوس در زندان وکیل‌آباد مشهد٬ به گفته خانواده‌اش روز جمعه در زندان قصد خودکشی داشته و رگ دست خود را بریده است

فاطمه ملکی٬ همسر محمد نوری‌زاد٬ روز شنبه با انتشار یک فایل صوتی گفت که همسرش هم اکنون در بهداری زندان به سر می‌برد.

محمد نوری‌زاد هفته پیش با انتشار یک فایل صوتی از داخل زندان٬ با اشاره به صدور حکم زندان برای فرزندش٬ گفته بود که در اعتراض به فشارهای امنیتی بر خانواده‌اش اقدام به خودکشی خواهد کرد.

علی نوری‌زاد٬‌ فرزند محمد نوری‌زاد که در تجمعی اعتراضی نسبت به سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط موشک سپاه شرکت کرده بود٬ به تازگی در دادگاه انقلاب تهران به سه سال و نیم زندان محکوم شده است.

محمد نوری‌زاد٬ یکی از ۱۴ فعال مدنی ست که خردادماه ۹۸ در بیانیه‌ای خواستار استعفای علی خامنه‌ای از سمت رهبری و گذار از جمهوری اسلامی شده بودند.

۲۱:۰۷ ۱۳.۲.۱۳۹۹

آزادی سعید شیرزاد و پروین محمدی دو زندانی سیاسی

سعید شیرزاد٬ فعال مدنی در تهران٬ با پایان محکومیت خود٬ روز شنبه ۱۳ اردیبهشت از زندان رجایی‌شهر آزاد شد.

این فعال حقوق کودکان به اتهام‌هایی امنیتی به شش سال زندان محکوم شده بود.

همزمان پروین محمدی٬ نایب رئیس هیأت مدیره اتحادیه کارگران نیز روز شنبه ۱۳ اردیبهشت از آزادی خود مطلع شد.

این فعال کارگری که به یک سال زندان محکوم شده بود٬ اوایل اسفند ۹۸ به مرخصی اعزام شد و بر اساس بخشنامه اخیر قوه قضاییه سه ماه از باقی‌مانده حکم زندان او بخشیده شده است.

۲۱:۴۵ ۱۲.۲.۱۳۹۹

مجله هفتگی دریچه

با وجود شیوع ویروس کرونا در زندان‌های ایران و درخواست‌های جهانی برای آزادی زندانیان در این شرایط بحرانی، ده‌ها زندانی سیاسی و عقیدتی همچنان پشت میله‌های زندان به سر می‌برند و از مرخصی محروم‌اند.

در همین حال طی روزهای گذشته احضار و بازداشت روزنامه‌نگاران، فعالان دانشجویی، فعالان صنفی و فعالان مدنی افزایش یافته است.

از جمله می‌توان به احضار فعالان کارگری در رابطه با روز جهانی کارگر و احضار چند تن از فعالان مدنی برای پرونده‌هایی جدید، آخرین دفاعیات یا اجرای حکم زندان‌شان اشاره کرد.

همچنین در هفته گذشته برای علی نوری‌زاد، فعال مدنی در تهران، حمید نامجو، نویسنده، مصطفی هاشمی‌زاده و امیرمحمد شریفی، دو فعال دانشجویی و محمد پارسی، فعال سیاسی، احکام زندان صادر شد.

دریچه؛ افزایش موج احضارها، بازداشت‌ها و صدور احکام زندان برای فعالان مدنی
please wait

No media source currently available

0:00 0:15:00 0:00
لینک مستقیم

۱۴:۰۸ ۱۰.۲.۱۳۹۹

احضار مهدی محمودیان به دادسرای فرهنگ و رسانه

مهدی محمودیان٬ عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت٬ در پی انتشار یک توییت انتقادی٬ با شکایت پلیس فتا به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد.

او در توییتر خود از سخنان عبدالله گنجی٬ مدیرمسئول روزنامه اصولگرای جوان انتقاد کرده و به دلیل این انتقاد به «تشویش اذهان عمومی» متهم شده است.

عبدالله گنجی در توییتر خود٬ دلیل بالابودن آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در آمریکا را «انتقام الهی» خوانده بود.

مهدی محمودیان٬ فعال حقوق بشر و از افشاکنندگان اصلی فجایع بازداشتگاه کهریزک است که در پی افشای وقایع کهریزک و اطلاع‌رسانی درباره کشته‌ها و بازداشت‌شدگان اعتراض‌های سال ۸۸ بازداشت و مدت پنج سال زندانی بود.

او طی شش ماه گذشته نیز دو بار بازداشت شده و هم‌اکنون با وثیقه آزاد است.

۱۳:۵۳ ۱۰.۲.۱۳۹۹

صدور حکم زندان برای علی نوری‌زاد٬ فعال مدنی و فرزند محمد نوری‌زاد

علی نوری‌زاد٬ فعال مدنی٬ در دادگاه انقلاب تهران به سه سال و نیم زندان محکوم شد.

او دی‌ماه ۹۸ در جریان اعتراض‌ها نسبت به سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط موشک سپاه پاسداران بازداشت و پس از سه هفته با وثیقه آزاد شد.

علی نوری‌زاد فرزند محمد نوری‌زاد مستندساز و فعال مدنی ست که از تابستان سال ۹۸ به دلیل امضای بیانیه درخواست استعفای علی خامنه‌ای زندانی ست و به ۱۵ سال زندان محکوم شده است.

۱۳:۴۵ ۱۰.۲.۱۳۹۹

صدور حکم زندان برای دو دانشجوی دانشگاه تهران

امیرمحمد شریفی٬ دانشجوی دانشگاه تهران٬ در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری به سه ماه زندان محکوم شد.

اتهام او «فعالیت تبلیغی علیه نظام» عنوان شده است.

مصطفی هاشمی‌زاده، دانشجوی مهندسی عمران دانشگاه تهران نیز به شش سال زندان٬ ۷۴ ضربه شلاق٬ دو سال ممنوعیت از ورود به خوابگاه دانشجویی و سه ماه خدمات عمومی رایگان و عام المنفعه در بیمارستان روانپزشکی نیایش محکوم شد.

او به «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» و «اخلال در نظم عمومی» متهم شده است.

این دو فعال دانشجویی در اعتراض‌های دانشجویی در رابطه با سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط موشک سپاه شرکت کرده بودند٬

۱۳:۴۰ ۱۰.۲.۱۳۹۹

ادامه بازداشت حمید حق‌جو٬ ادمین کانال تلگرام خبرگزاری ایلنا

حمید حق‌جو٬ ادمین کانال تلگرام خبرگزاری ایلنا از سوم اردیبهشت‌ماه همچنان در بازداشت به سر می‌برد و یک منبع مطلع به رادیوفردا گفت که این روزنامه‌نگار در این مدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

او روز دوشنبه هشتم اردیبهشت به زندان اوین منتقل شده اما نمی‌داند که در روزهای قبل از آن در کدام بازداشتگاه زندانی بوده است.

حمید حق‌جو در پی انتشار یک کاریکاتور در ارتباط با استفاده از روغن بنفشه و ادرار شتر برای درمان بیماری کووید ۱۹ بازداشت شد.

۱۳:۳۳ ۱۰.۲.۱۳۹۹

عفو و آزادی واحد خلوصی٬ بهایی محروم از تحصیل

واحد خلوصی٬ فعال مدنی و بهایی ساکن تهران که ۲۲ اسفند ۹۸ به مرخصی اعزام شده بود٬ طی تماسی از دادسرای اوین از آزادی خود مطلع شد.

این بهایی محروم از تحصیل از شهریورماه سال ۹۴ محکومیت پنج ساله خود را در زندان اوین می‌گذراند.

واحد خلوصی در حالی مشمول عفو قرار گرفته که تنها شش ماه از مدت محکومیتش باقی مانده بود.

۰۰:۳۲ ۹.۲.۱۳۹۹

بازداشت دو روزه محمدهادی عرفانیان کاسب٬ وکیل دادگستری در تهران

محمدهادی عرفانیان کاسب٬ وکیل دادگستری در تهران هفتم اردیبهشت‌ماه در پی احضار به شعبه دو دادسرای اوین بازداشت و پس از دو روز با وثیقه آزاد شد.

از وضعیت او و علت بازداشتش خبری در دست نیست.

محمدهادی عرفانیان کاسب٬ در سال‌های اخیر وکالت شماری از زندانیان سیاسی و عقیدتی از جمله برخی از بهاییان را بر عهده داشته است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG