لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۰

خبرهای کوتاه

کرونا در یمن؛ عدن شهر آلوده اعلام شد

مقام‌های دولت یمن شهر عدن را به عنوان «شهر آلوده به کرونا»‌ اعلام کردند. بندر عدن تحت کنترل نیروهای دولتی تحت حمایت عربستان سعودی است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، روز یک‌شنبه ۲۱ اردیبهشت، ۱۷ مورد ابتلای جدید کرونا در یمن مشاهده شده که ۱۰ مورد آن مربوط به شهر عدن بوده است.

در این شهر تاکنون ۳۵ نفر به کرونا مبتلا شده‌اند که ۴ نفر از این بیماران جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش رویترز تاکنون در کل مناطق تحت کنترل دولت یمن ۵۱ مورد ابتلا به ویروس کرونا شناسایی شده که تاکنون ۸ نفر از آنها جان خود را از دست داده‌اند.

بیماری کرونا در حالی در یمن در حال شیوع است که جنگ داخلی شش ساله در یمن، سیستم بهداشت و درمان این کشور را نابوده کرده و میلیون‌ها نفر در خطر قحطی قرار دارند.

از سال ۲۰۱۴ که شورشیان شیعه حوثی تحت حمایت ایران بخش‌هایی از یمن را اشغال کردند، نیروهای دولتی که از حمایت عربستان برخوردار هستند به همراه جدایی‌طلبان جنوب که از سوی امارات پشتیبانی می‌شوند، با حوثی‌ها در نبرد بوده‌اند.

در ماه‌های گذشته درگیری‌هایی بین نیروهای جدایی‌طلب جنوبی با نیروهای دولتی هم رخ داده است.

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

ربات مکالمه رقیب «چت‌جی‌پی‌تی» به گوشی‌های آیفون می‌آید

«کلاود،» بات مکالمه و مدل زبانی بزرگ محصول شرکت انتروپیک و رقیب اصلی «چت‌جی‌پی‌تی»، به زودی برای گوشی‌های آیفون عرضه خواهد شد.

شرکت انتروپیک که گروهی از مدیران سابق شرکت اوپن‌ای‌آی آن را هدایت می کنند، اپلیکیشنی مخصوص تلفن‌های اپل تولید کرده که از نظر توانایی هوشمندی بر چت‌جی‌پی‌تی برتری دارد و هدفش جلب کاربران روزمره به این محصول است.

اسکات وایت، یکی از مدیران شرکت انتروپیک روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت گفت: «در دنیای امروزی تلفن‌های همراه کانون کنش و واکنش مردم با فناوری هستند. برای تبدیل کردن کلاود به یک دستیار واقعی هوش مصنوعی باید این ابراز را از طریق تلفن‌های همراه در اختیار مردم قرار دهیم. ما توانایی‌های این ابزار را مستقیما در دست کاربران قرار می دهیم و موضوع فقط راحتی استفاده نیست بلکه ادغام کلاود در زندگی روزمره مردم است.»

بات مکالمه «کلاود» (Claude) به طور مستقیم از طریق وبسایت شرکت انتروپیک با سه چاشنی متفاوت در اختیار کاربران قرار می گیرد.

مدل «هایکو» که سریع و بسیار ساده است، مدل نیرومند و کندتری به نام «سونت» و مدل کاملی به نام «اوپوس» که رایگان نیست.

مدل کامل «کلاود» در جدول رده بندی بهترین بات‌های مکالمه که توسط کارشناسان فناوری هوش مصنوعی تنظیم می شود اولین اپليکيشن مخصوص تلفن‌های اپل است که با برتری بر «جی‌پی‌تی-۴» جدیدترین محصول شرکت اوپن ای آی، به رتبه اول این رده بندی رسیده و به دلیل ظرفیت بالای آن برای فعال نگاه داشتن مکالمات مختلف در هر لحظه موسوم به «پنجره موضوعی» خبرساز شد.

مدل «اوپوس» قادر است حدود ۱۶۰ هزار کلمه، چیزی معادل یک کتاب داستان طولانی، را در حافظه خود آماده نگاه دارد و سئوالاتی را در رابطه با ادامه متن مطرح کند.

چت‌جی‌پی‌تی که ماه مه سال گذشته در شکل ابزار هوش مصنوعی قابل دسترسی در تلفن‌های همراه به بازار عرضه شد تاکنون با رقیب جدی روبرو نشده بود.

انتروپیک می گوید محصول این شرکت (کلاود) علاوه بر مصارف ساده قادر است خدمات بیشتری نظیر دسترسی این اپ، با موافقت کاربران، به دوربین و آلبوم عکس را در اختیار آن‌ها قرار دهد.

شرکت انتروپیک علاوه بر اپ مخصوص تلفن‌های اپل، ابزار دیگری به نام «تیم» را عرضه خواهد کرد که به مشتریان در عرصه‌های تجاری و اداری امکان می دهد برای تمامی کارکنان شرکت خود دسترسی به بات‌های مکالمه بخرند.

استیو وایت، یکی از مدیران شرکت انتروپیک گفت: «ما اين شرکت را برای ایفای نقش رهبری در عرصه ایمنی و پژوهشی فناوری هوش مصنوعی تاسیس کرده‌ایم. این کار را نمی توان در فضایی انتزاعی انجام داد. به اعتقاد ما برای تاثیرگذاری مثبت بر این صنعت و تشویق رقابت در زمینه ایمنی هوش مصنوعی باید در مرزهای نوآوری رقابت کنیم.»

به نظر می رسد که پیشرفت‌های شرکت انتروپیک از هم اکنون روی فعالیت پیشروان هوش مصنوعی تاثیر گذاشته است.

روز چهارشنبه شرکت اوپن‌ای‌آی سیاست خود را تغییر داد و از این پس به کاربران اجازه خواهد داد که بدون فراهم کردن امکان دسترسی این شرکت به مکاتبات قبلی خود، در قالب یک مبادله پایاپای، به تمام بایگانی خود در چت‌جی‌پی‌تی دسترسی داشته باشند.

ایران تنها به «یک‌پنجم» هدف‌گذاری رشد تولید برق در سال ۱۴۰۲ رسید

آمارهای مقامات وزارت نیرو نشان می‌دهد در سال گذشته تنها یک‌پنجم اهداف رشد تولید برق کشور محقق شده و بخش اعظم آن نیز از نیروگاه‌های حرارتی با مصرف سوخت‌های آلاینده فسیلی بوده است.

عبدالرسول پیشاهنگ مدیرعامل شرکت مادرتخصصی برق حرارتی ایران روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت گفت پارسال دو هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق حرارتی کشور اضافه شده است.

کل ظرفیت تولید برق حرارتی، آبی و تجدیدپذیر ایران در سال گذشته نیز تنها دو هزار و ۳۶ مگاوات رشد کرده است که معادل تنها یک پنجم اهداف رشد تولید برق کشور در سال ۱۴۰۲ است.

آمارهای وزارت نیرو نشان می‌دهد نه تنها بخش اندکی از اهداف رشد تولید برق محقق شده، بلکه همان رشد نیز از محل نیروگاه‌های حرارتی که با گاز، گازوئیل و مازوت کار می‌کنند، بوده و سهم نیروگاه‌های پاک بسیار نازل است.

عبدالرسول پیشاهنگ مدیرعامل شرکت مادرتخصصی برق حرارتی ایران کل انرژی برقی تولیدی کشور در سال گذشته خورشیدی را ۳۸۹ تراوات ساعت عنوان کرده که ۹۲.۵ درصد آن از نیروگاه‌های حرارتی بوده است.

دولت ابراهیم رئیسی در ابتدای پارسال راه‌اندازی دو هزار و ۶۰۰ مگاوات نیروگاه بادی و خورشیدی را هدف‌گذاری کرده بود، اما در پایان سال تنها کمتر از ۱.۵ درصد آن محقق شده است.

پارسال ترکیه و عربستان به ترتیب ۷۰ برابر و ۶۰ برابر ایران رشد تولید برق خورشیدی و بادی داشته‌اند.

رشد نازل تولید برق پاک خورشیدی و بادی ایران در حالی است که آقای پیشاهنگ به قرار گرفتن ایران در «مقام نهم بزرگترین تولیدکننده برق حرارتی جهان» بالیده است.

ابراز چنین مباهاتی در حالی است که رشد تولید انرژی برقی پاک تجدیدپذیر جهان در سال گذشته به تنهایی معادل ۲۳۵ برابر کل رشد تولید برق ایران از همه منابع بوده است.

ایران سالانه نزدیک ۷۰۰ میلیون تن انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی دارد و از این لحاظ در جایگاه هفتم بزرگترین انتشاردهنده گازهای گلخانه‌ای (دی‌اکسید کربن و غیره) جهان قرار دارد.

بخش قابل توجهی از انتشار گازهای گلخانه‌ای ایران مربوط به مصرف سوخت‌های فسیلی در نیروگاه‌های برقی حرارتی است.

با گذشته یک دهه از برنامه جمهوری اسلامی برای شکوفای انرژی‌های تجدیدپذیر، سهم انرژی‌های پاک خورشیدی و بادی از ظرفیت اسمی تولید برق کشور همچنان حدود یک ‌درصد است.

سهم انرژی اتمی از ظرفیت تولید برق ایران نیز در همین سطح است.

عفو بین‌الملل از حکم ۱۱ سال زندان برای زن مربی بدنسازی در عربستان سعودی انتقاد کرد

مناهل العتیبی پنج ماه پیش به زندان محکوم شد
مناهل العتیبی پنج ماه پیش به زندان محکوم شد

سازمان عفو بین‌الملل خواهان آزادی مربی ۲۹ ساله بدنسازی و مدافع حقوق زنان در عربستان سعودی شد که در ماه ژانویه به ۱۱ سال زندان محکوم شده است.

این سازمان روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت اعلام کرد که مناهل العتیبی به دلیل «انتخاب لباس و نوشته‌هایش در رسانه‌های اجتماعی» در ژانویه امسال به ۱۱ سال زندان محکوم شده است.

با گذشت نزدیک به پنج ماه از صدور حکم این زن، مقامات عربستان سعودی روز گذشته حکم زندان این فعال حقوق زن را به شکل رسمی تایید کردند.

عربستان سعودی در پاسخ رسمی خود به دفتر حقوق بشر سازمان ملل، محکومیت العتیبی به دلیل پست‌های شبکه‌های اجتماعی را تکذیب کرده و گفته است: «او به خاطر جرایم تروریستی که هیچ ارتباطی با قواعد آزادی عقیده و بیان یا پست‌هایش در رسانه‌های اجتماعی ندارد، محکوم شده است.»

خبرگزاری رویترز می‌نویسد عربستان سعودی جزئیات بیشتری در این زمینه ارائه نکرده است.

خانم العتیبی همچنین متهم به استفاده از یک هشتگ با محتوای «جامعه آماده است» شده که خواستار پایان بخشیدن به قوانین «سرپرسی مردان» در عربستان سعودی است.

قانون «ضد تروریسم» عربستان سعودی که بر اساس آن خانم العتیبی محکوم شده است، توسط سازمان ملل به عنوان «ابزاری بسیار گسترده برای سرکوب مخالفان» مورد انتقاد قرار گرفته است.

عفو بین‌الملل همچنین می‌گوید فوزیه خواهر مناهل العتیبی نیز با اتهامات مشابهی روبرو بود، اما پس از احضار شدن برای بازجویی در سال ۲۰۲۲ از عربستان سعودی گریخت.

بیسان فکیه، فعال عفو بین‌الملل در مورد عربستان سعودی می‌گوید: «مقامات سعودی با این عمل، پوچ بودن اصلاحات حقوق زنان را که در سال‌های اخیر مورد تبلیغ قرار گرفته‌، افشا کرده‌ و ادامه خاموش کردن صدای مخالفان مسالمت‌آمیز را نشان داده‌اند.»

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در سال ۲۰۱۷ با وعده اصلاحات اجتماعی و اقتصادی گسترده به قدرت رسید و برخی محدودیت‌ها را در قوانین سرپرستی مردان کاهش داد.

زنان عربستانی از آن زمان توانسته‌اند رانندگی کنند، پاسپورت بگیرند، تنهایی سفر کرده، تولد و مرگ را ثبت کنند و طلاق بگیرند.

خشونت و درگیری با پلیس در جریان اعتراضات روز جهانی کارگر در استانبول

پلیس ترکیه با شلیک گاز اشک آور و گلوله‌های پلاستیکی مانع از ورود تظاهرکنندگان به میدان تقسیم شد
پلیس ترکیه با شلیک گاز اشک آور و گلوله‌های پلاستیکی مانع از ورود تظاهرکنندگان به میدان تقسیم شد

پلیس استانبول با بازداشت دست‌کم ۱۵۰ نفر در تجمعات روز جهانی کارگر، تدابیر گسترده‌ای برای ممانعت از اعتراضات در پایتخت اقتصادی کشور به اجرا گذاشت.

گزارش رسانه‌های بین‌المللی حاکی است که دست کم ۴۰ هزار نفر در اعتراضات روز کارگر استانبول، چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت شرکت کردند.

پلیس استانبول برای ممانعت از ورود معترضان به میدان «تقسیم»، به شلیک گاز اشک آور و گلوله‌های پلاستیکی و بازداشت ده‌ها معترض پرداخت و گزارش‌ها حاکی است که حتی خیابان‌های فرعی نیز به روی معترضان برای حرکت به میدان تقسیم بسته شد.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که روز چهارشنبه جاده‌های اصلی استانبول بسته شد و حمل‌ونقل عمومی از جمله کشتی‌ها و قطارهای مترو به دلیل سرکوب امنیتی متوقف شدند.

علی یرلیکایا، وزیر کشور ترکیه، اعلام کرد میدان تقسیم برای جلوگیری از سوء استفاده «سازمان‌های تروریستی» از آن برای «تبلیغات» خارج از محدوده تجمعات قانونی روز کارگر بسته خواهد بود.

میدان تقسیم از دیرباز نماد تجمعات کارگری بوده و در تجمعات اول مه سال ۱۹۹۷ دست‌کم ۳۴ نفر در تیرانداری نیروهای امنیتی کشته شدند.

بعد از اعتراضات سال ۲۰۱۳ ترکیه، این میدان برای اعتراضات کارگری ممنوع شد.

حزب جمهوری‌خواه خلق، اپوزیسون اصلی حزب حاکم ترکیه، دولت را تحت فشار قرار داده بود تا میدان را برای تجمعات کارگری باز کند، اما رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور، روز سه‌شنبه نسبت به هرگونه «تحریک» هشدار داد.

اوزگور اوزل، رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق، به همراه اکرم امام اوغلو، شهردار استانبول، و اعضای اتحادیه‌های کارگری، در محله «ساراچهانه» تجمع کردند.

اوزل در این تجمعات گفت میدان تقسیم متعلق به کارگران است و ما تا آزاد شدن میدان تقسیم به مبارزه ادامه خواهیم داد.

او خطاب به پلیس گفت این کارگران دشمن شما نیستند.

در سال ۲۰۲۳، دادگاه عالی قانون اساسی ترکیه، «بسته شدن میدان تقسیم به دلیل اعتراضات را نقض حقوق شهروندان دانست».

آقای اوزل در ادامه گفت: «ما تا آزاد شدن میدان تقسیم به مبارزه ادامه خواهیم داد. تقسیم متعلق به کارگران است».

انور خضری، زندانی عقیدتی کرد، بعد از ۱۴ سال حبس اعدام شد

انور خضری همراه با شش تن دیگر در دهه ۹۰ به اعدام محکوم شده بود
انور خضری همراه با شش تن دیگر در دهه ۹۰ به اعدام محکوم شده بود

رسانه‌های حقوق بشری گزارش داده‌اند حکم اعدام انور خضری، زندانی عقیدتی کرد، بعد از سال‌ها تحمل حبس اجرا شد.

قوه قضائیه جمهوری اسلامی پیش از این فرهاد سلیمی، قاسم آبسته، ایوب کریمی و داوود عبداللهی را در همین پرونده اعدام کرده بود.

شبکه حقوق بشر کردستان نوشته است انور خضری در چهاردهمین سال حبس خود بامداد روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت در زندان قزلحصار کرج اعدام شده است.

بر اساس این گزارش، او در سال ۹۷ با انتشار نامه‌ای شکنجه‌های روحی و جسمی خود در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه را شرح داده بود.

در این پرونده هفت زندانی کرد که در سال ۱۳۸۸ بازداشت شده بودند، در سال ۹۴ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه با اتهاماتی مانند «اقدام علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام»، «عضویت در گروه‌های سلفی» و «افساد فی‌الارض» به اعدام محکوم شدند.

در سال ۹۷ دیوان عالی کشور این حکم را نقض کرد، اما در خرداد ۹۸ آنها بار دیگر توسط قاضی صلواتی محکوم به اعدام شدند و دیوان عالی نیز در بهمن همان سال این حکم را تأیید کرد.

این هفت نفر آذر ١٣٨٨ به اتهام قتل ماموستا عبدالرحیم تینا، امام جماعت مسجد خلفای راشدین مهاباد، که در سال ۱۳۸۷ توسط افراد ناشناس کشته شد، بازداشت شدند و ماه‌ها در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه تحت بازجویی بودند.

نهادهای حقوق بشری بارها به شکنجه شدید این زندانیان و اخذ اعترافات اجباری از آنها اشاره کردند.

سازمان عفو بین‌الملل اسفندماه سال ۱۴۰۰ در بیانیه‌ای هشدار داده بود که این هفت زندانی کرد اهل سنت در زندان رجایی‌شهر کرج در خطر اعدام قرار دارند.

وب‌سایت هرانا گزارش داده است که روز چهارشنبه علاوه بر انور خضری، چهار زندانی دیگر شامل فرزاد گراوند، مجید براتی، رضا شیرزهی و مجید هاژبری با اتهامات مربوط به جرائم مواد مخدر و قتل در زندان قزلحصار اعدام شدند.

وب‌سایت «دیده‌بان ایران» فیلتر شد

Didehban Iran logo
Didehban Iran logo

مدیرمسئول و صاجب امتیاز وب‌سایت «دیده‌بان ایران» اعلام کرد این رسانه خبری از روز ۱۱ اردیبهشت «بدون اطلاع قبلی فیلتر شد».

سعید سیف روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «دیروز عصر در یک اقدام غیرمنتظره سایت دیدبان ایران بدون اطلاع قبلی فیلتر شد.»

او با اشاره به تلاش گردانندگان در هشت سال فعالیت برای آن که «صدای مردم» باشند، گفت که هنوز هیچ نهادی مسئولیت فیلتر کردن این وب‌سایت را برعهده نگرفته است.

آقای سیف در پاسخ به یکی از کاربران درباره چگونگی مسدود شدن «دیده‌بان ایران» همچنین گفت بعد از اعتراض‌های سراسری سال ۱۴۰۱ سرور «تمام خبرگزاری‌ها مستقیم در اختیار «ابر آروان» قرار گرفتند.»

او مدعی شده این واگذاری بدون اطلاع رسانه‌ها انجام شد و مسدود شدن وب‌سایت‌ها از طریق شرکت ابر آروان صورت می‌گیرد و «دستور قضایی نمی‌خواهد».

شرکت ابر آروان خرداد سال گذشته توسط ایالات متخده به دلیل نقش‌آفرینی در «محدودسازی اینترنت» در ایران تحریم شد.

اتحادیه اروپا نیز این شرکت را تحریم کرده بود، اما فروردین ماه امسال این تحریم را لغو کرد.

سعید سیف، مدیر «دیده‌بان ایران» در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به فاصله شش ماه در دو نوبت توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

آمریکا در صدد طبقه‌بندی دوباره ماریجوانا به‌عنوان ماده‌ای کم‌خطرتر است

اداره مبارزه با مواد مخدر ایالات متحده در صدد طبقه‌بندی مجدد ماریجوانا به‌عنوان ماده مصرفی کم‌خطرتر است.

بنا بر گزارش‌ها، این تصمیم می‌تواند مسیر را برای تحقیقات راحت‌تر علمی بر روی ماریجوانا باز کند.

با این وجود، مصرف و فروش تفریحی ماریجوانا در آمریکا همچنان غیرقانونی خواهد بود، اما این یک قدم مهم در جهت قانونی شدن بالقوه آن محسوب می‌شود.

در ایالات متحده دسترسی به مواد مخدر توسط قانونی تنظیم می‌شود که انواع آن‌ها را به پنج دسته تقسیم می‌کند. تا به حال ماریجوانا در بالاترین رده مواد مخدر غیرقانونی، یعنی «گروه یک»، قرار گرفته که شامل هروئین، اکستازی و ال‌اس‌دی نیز می‌شود. این طبقه‌بندی حتی بالاتر از کوکائین است.

خبرگزاری‌ها روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت خبر دادند که ماریجوانا قرار است در آمریکا به «گروه سه» مواد مخدر تنزل یابد و بنابراین هم‌رده با استروئیدها یا استامینوفن خواهد شد.

این پیشنهاد که هنوز باید توسط دفتر مدیریت و بودجه کاخ سفید بررسی شود، کاربردهای پزشکی ماریجوانا را به رسمیت می‌شناسد و تصدیق می‌کند که پتانسیل سوءمصرف آن از برخی اعتیادآورترین مواد مخدر در این کشور کمتر است. با این وجود، این امر منجر به قانونی شدن فروش ماریجوانا برای مصارف تفریحی نخواهد شد.

اگرچه ماریجوانا قبلاً در اکثر ایالت‌های آمریکا قانونی شده یا امکان مصرف آن برای اهداف پزشکی وجود دارد، قوانین فدرال همچنان از این تغییرات عقب مانده است.

در برخی از ایالات آمریکا ممنوعیت ماریجوانا همچنان شدید است و اقدام اخیر دولت این وضعیت را فعلاً تغییر نخواهد داد.

فروردین ماه امسال، پس از دو کشور کوچک اروپایی، آلمان هم بزرگترین کشور اتحادیه اروپایی شد که استفاده تفریحی حشیش را قانونی کرد.

تصویب این قانون به دنبال یک بحث جنجالی در مورد مزایا و معایب دسترسی آسان‌تر به این ماده صورت گرفت.

با این حال، همچنان نگرانی‌هایی درباره اجرای این قانون در کشورهای مختلف وجود دارد.

بسیاری از انجمن‌های پزشکی از افزایش مصرف به ویژه در میان جوانان بیم دارند و متخصصان گفته‌اند که مصرف حشیش خطر ابتلا به اختلالات روان‌پریشی را افزایش می‌دهد.

همچنین به گفته آنان، مصرف حشیش تا سن ۲۵ سالگی خطرات بیشتری برای مغز دارد که هنوز در حال شکل‌گیری است.

مرجان ساتراپی برنده جایزه «شاهدخت آستوریاسِ» اسپانیا شد

مرجان ساتراپی
مرجان ساتراپی

مرجان ساتراپی،‌ فیلمساز و کاریکاتوریست ایرانی-فرانسوی، برندهٔ جایزهٔ بنیاد «شاهدخت آستوریاس» برای ارتباطات و علوم انسانی شد.

داوران این بنیاد روز سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت‌ماه، با بیان اینکه خانم ساتراپی «نماد مشارکت مدنی به رهبری زنان» است، اعلام کردند که او «صدایی لازم برای دفاع از حقوق بشر و آزادی» است.

این بنیاد در ادامه در مورد خالق کتاب مصور و انیمیشن «پرسپولیس» اعلام کرد: «به دلیل جسارت و تولید هنری، او یکی از تاثیرگذارترین افراد در گفتگوی بین فرهنگ‌ها و نسل‌ها به شمار می‌رود.»

بنیاد «شاهدخت آستوریاس»‌ همچنین سرکوب و تبعیض در جامعه ایران به خصوص علیه زنان را محکوم کرد.

جایزه «شاهدخت آستوریاس» با ارزش ۵۴ هزار یورو هرساله در هشت عنوان با موضوعات هنر، علوم اجتماعی و ورزش به نام دختر پادشاه اسپانیا و ولیعهد این کشور اهدا می‌شود.

این جایزه یکی از جوایز باارزش در اسپانیا است و هر ساله در مراسمی با حضور پادشاه اسپانیا به برندگان اعطا می‌شود.

مرجان ساتراپی سال گذشته با همکاری برخی دیگر از هنرمندان کتاب «زن، زندگی، آزادی» را با موضوع اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱ منتشر کرد.

او هچنین فعالیت‌های زیادی در حمایت از اعتراضات «زن‌، زندگی، آزادی» داشت و از امسال به عضویت آکادمی هنرهای زیبای فرانسه انتخاب شد.

کتاب مصور و انیمیشن «پرسپولیس» که بر اساس زندگی شخصی خانم ساتراپی پیش از ترک ایران است، برنده جایزه بزرگ منتقدان فیلم در جشنواره کن سال ۲۰۰۷ و جایزهٔ سزار بهترین فیلمنامه اقتباسی در سال ۲۰۰۸ شده است.

قانون اعزام مهاجران غیرقانونی؛ بریتانیا اولین پناهجو را راهی رواندا کرد

 دولت ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، قصد دارد ارسال تعداد بیشتری از پناهجویان به رواندا را از ماه ژوئیه آغاز کند
دولت ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، قصد دارد ارسال تعداد بیشتری از پناهجویان به رواندا را از ماه ژوئیه آغاز کند

بریتانیا اولین پناهجو را در چارچوب یک طرح بحث‌برانگیز، از خاک خود به کشور رواندا در آفریقا فرستاد.

این خبر را رسانه‌های بریتانیا روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت گزارش کردند و نوشتند که دولت ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، قصد دارد ارسال تعداد بیشتری از پناهجویان به رواندا را از ماه ژوئیه آغاز کند.

بنابر گزارش‌ها، ارسال مهاجران غیرقانونی که درخواست پناهندگی‌شان رد شده به رواندا، در این مورد اول، داوطلبانه انجام شده است.

مردی که روز دوشنبه بریتانیا را ترک کرد، پس از رد شدن درخواست پناهندگی‌اش در پایان سال گذشته با انتقال خود به کیگالی در رواندا موافقت کرده بود.

رسانه‌ها اعلام کردند که این تبعه آفریقایی با یک پرواز تجاری بریتانیا را ترک کرد و در ازای توافق او برای ترک بریتانیا، قرار است مبلغ ۳۰۰۰ پوند (۳۷۵۰ دلار) دریافت کند.

یک سخنگوی دولت بریتانیا گفت: «این توافق به افرادی که وضعیت مهاجرتی در بریتانیا ندارند اجازه می‌دهد تا به کشور ثالث امنی منتقل شوند تا در آنجا به بازسازی زندگی خود کمک کنند.»

دولت بریتانیا روز سه‌شنبه اعلام کرد که انتظار دارد امسال ۵۷۰۰ مهاجر را در قالب این طرح به رواندا منتقل کند.

ده‌ها هزار مهاجر که بسیاری از آن‌ها از جنگ‌ها در آفریقا، خاورمیانه و آسیا فرار کرده‌اند، در سال‌های اخیر با استفاده از قایق‌های کوچک که از سوی قاچاقچیان انسان تدارک دیده می‌شوند، از طریق کانال مانش خود را به سواحل بریتانیا رسانده‌اند.

متوقف کردن این موج مهاجرت از اولویت‌های دولت سوناک است، اما منتقدان می‌گویند طرح انتقال پناهجویان به رواندا به جای رسیدگی به درخواست پناهندگی آن‌ها در بریتانیا «غیرانسانی» است.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، چند روز پس از تصویب قانون اعزام مهاجران غیرقانونی به رواندا در پارلمان بریتانیا، از این اقدام انتقاد کرد و آن را «خیانت به ارزش‌های اروپایی» دانست.

حمایت ۸۰ خانواده دادخواه کُرد از توماج صالحی

توماج صالحی
توماج صالحی

در ادامهٔ موج گستردهٔ حمایت از توماج صالحی، خواننده معترض محکوم به اعدام، ۸۰ خانواده دادخواه کُرد نیز با صدور بیانیه‌ای بر ضرورت تلاش برای آزادی او تأکید کردند.

آنها نوشته‌اند که «تلاش برای آزادی توماج تلاش برای آزادی یک فرد نیست، تلاش برای سعادت یک جامعه است».

خانواده‌‌های دادخواه سارینا ساعدی، نسرین قادری، هیوا جان‌جان، زانیار الله‌مرادی، فرشته احمدی و مینو مجیدی، از کشته‌شدگان اعتراضات «زن،‌ زندگی، آزادی» از جمله امضاکنندگان این بیانیه هستند.

این خانواده‌ها در این بیانیه که روز سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت‌ماه، در وب‌سایت هه‌نگاو منتشر شده، افزوده‌اند که «کُردستان بدون توماج‌ها تنهاتر خواهد شد و کل جامعه ایران می‌داند که بدون توماج‌ها راه رسیدن به آزادی، برابری و دموکراسی بر پایە حقوق بشر بسیار دشوارتر خواهد بود.»

امضاکنندگان این بیانیه با «ناعادلانه و بر ضد ابتدایی‌ترین اصول حقوق بشری» خواندن حکم اعدام آقای صالحی، گفتند که «کمتر هنرمندی» مانند او توانسته «نە تنها صدای هم نسلان خودش باشد بلکە لایەهای مختلف و متفاوت ظلم و ستم را بە خوبی بشناسد».

آن‌ها همچنین اعلام کردند: «ما به عنوان خانواده‌های دادخواه کُردستان، کمتر هنرمندی را می‌شناسیم که همچون توماج با صدایی رسا و بلند دهەها ظلم و ستم سیستماتیک بە کُردستان را فریاد زدە باشد.»

در این بیانیه همچنین در زمینهٔ از احتمال اجرای حکم اعدام مجاهد کورکور و رضا رسایی ابراز نگرانی شده است.

اظهارات وکیل توماج صالحی در خصوص صدور حکم اعدام برای این خواننده معترض موج گسترده جهانی از اعتراض به رای دادگاه انقلاب اصفهان را درپی داشته است.

پیش از این نیز برخی دیگر از فعالان مدنی، سیاسی و صنفی صدور حکم اعدام علیه این هنرمند را محکوم کرده‌انند، از جمله صدها هنرمند عرصه موسیقی روز یک‌شنبه گذشته در نامه‌ای سرگشاده خواستار آزادی او و دیگر هنرمندان معترضِ زندانی شدند.

سنای آمریکا لایحه ممنوعیت واردات اورانیوم از روسیه را تصویب کرد

همزمان با تلاش‌های ایالات متحده درکمک به اوکراین برای مقابله با تهاجم روسیه به این کشور، سنای آمریکا سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت لایحه ممنوعیت واردات اورانیوم از روسیه را به اتفاق آرا تصویب کرد.

سنای آمریکا این لایحه را بدون هیچ مخالفی تصویب کرد. پیشتر در ماه دسامبر گذشته، مجلس نمایندگان این لایحه را تصویب کرده بود.

انتظار می رود جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به زودی لایحه ممنوعیت واردات اورانیوم از روسیه را امضا کند.

آمریکا پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ واردات نفت از این کشور را ممنوع کرد.

به گزارش رویترز، اورانیوم وارداتی از روسیه برای تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های برق هسته‌ای در آمریکا استفاده می‌شود.

گزارش اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده حاکی است نیروگاه‌های هسته‌ای این کشور در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۲ درصد اورانیوم خود را از روسیه وارد کردند.

جان باروسو، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت وایومینگ و از اعضای ارشد کمیته انرژی ، از تصویب این لایحه استقبال کرد.

سناتور جان باروسو در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایالت وایومینگ به اندازه کافی اورانیوم برای جایگزین کردن واردات روسیه دارد.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه در بیانیه‌ای از کنگره خواسته بود تا ممنوعیت لایحه ممنوعیت واردات اورانیوم از روسیه را تصویب کند.

این سخنگو شورای امنیت ملی کاخ سفید تصریح کرده بود که تصویب این لایحه به متحدان و شرکا اطمینان می‌دهد که ایالات متحده تصمیم روشنی برای ایجاد یک تامین یک چرخه سوخت هسته‌ای ایمن گرفته است.

مذاکرات مقامات پنتاگون و امارات درباره «سیستم یکپارچه دفاع هوایی»

گزارش‌ها حاکی است که مقامات ارشد دفاعی ایالات متحده و امارات متحده عربی در هفته‌ای جاری در وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون٬ با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

ریاست هیئت امارات متحده عربی را رئیس ستاد نیروهای مسلح این کشور سپهبد عیسی المزروعی، بر عهده داشت و آماندا دوری، معاون موقت وزیر دفاع در امور سیاست، هیات آمریکایی را رهبری می‌کرد.

بنابر گزارش رسانه‌ها، این گفت‌وگوها بر پدافند یکپارچه هوایی و موشکی و همکاری در زمینه قابلیت‌های نوظهور دفاعی متمرکز بوده‌است.

به گفته دیو هرندن٬ سخنگوی پنتاگون، دو کشور بر تعهد خود درباره یک رابطه دفاعی قوی دوجانبه تاکید کردند و امارات متحده را به عنوان یک شریک کلیدی در چالش‌های منطقه‌ای به رسمیت شناختند.

آقای هرندن تصریح کرد که دو طرف بر اهمیت مشارکت راهبردی دوجانبه که بر اساس منافع و اولویت‌های مشترک شکل می‌گیرد، توافق کردند.

در این نشست دو روزه طیف گسترده‌ای از مسائل منطقه‌ای و دفاعی از جمله «تهدیدات منطقه‌ای، پویایی کنونی امنیت منطقه ای، مبارزه با تروریسم، امنیت دریایی، دفاع هوایی و موشکی و همکاری‌های امنیتی،» مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دو کشور همچنین با امضای یک توافقنامه، یک برنامه مشارکت دوجانبه امنیت فناوری را به رسمیت شناختند.

امارات متحده به همراه بحرین تنها کشورهای خاورمیانه هستند که در حال حاضر اسرائیل را به رسمیت می‌شناسند.

دیوان بین‌المللی لاهه حاضر به صدور حکم برای قطع صادرات تسلیحات آلمان به اسرائیل نشد

جلسه رسیدگی به شکایت نیکاراگوئه از آلمان در دیوان بین‌المللی دادگستری
جلسه رسیدگی به شکایت نیکاراگوئه از آلمان در دیوان بین‌المللی دادگستری

دیوان بین‌المللی دادگستری(آی‌سی‌جی) صدور حکم اضطراری برای متوقف کردن صادرات تسلیحاتی آلمان به اسرائیل را رد کرد ولی همزمان در مورد «وضعیت زندگی فاجعه‌بار در نوار غزه» ابراز نگرانی کرد.

این مرجع مستقر در شهر لاهه روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت همچنین در حکم خود درخواست دولت آلمان برای بستن این پرونده را نیز رد کرد و در نتیجه بررسی آن ادامه خواهد یافت.

دولت نیکاراگوئه در ماه گذشته با ارائه شکایتی به دیوان بین‌المللی دادگستری از این نهاد خواست به آلمان دستور دهد که صادرات تسلیحاتی خود به اسرائیل را متوقف کرده و کمک مالی به «اونروا» آژانس سازمان ملل برای کمک رسانی به آوارگان فلسطینی را از سر بگیرد.

نیکاراگوئه در شکایت خود وضعیت ماه‌های اخیر در نوار غزه را «مصداق نسل کشی» توصیف کرده و گفته بود کمک‌های تسلیحاتی آلمان به اسرائیل در چنین وضعیتی نقض کنوانسیون جهانی نسل کشی است.

دیوان بین‌المللی دادگستری حاضر نشد حکمی صادر کند و افزود وضعیتی که در شکایت نیکاراگوئه توصیف شده در حال حاضر مستلزم صدور حکم نیست.

نواف سلام، رئیس هیئت قضات مسئول بررسی این پرونده گفت: «دیوان بین‌المللی دادگستری در مورد وضعیت فاجعه‌بار زندگی فلسطینیان در نوار غزه به خصوص به دلیل محرومیت گسترده آن‌ها از غذا و سایر نیازهای اساسی که به آنها تحمیل شده بسیار نگران است.»

شکایت نیکاراگوئه با استناد به نقض کنوانسیون نسل کشی مصوب سال ۱۹۴۸ بر پایه حکم دیوان بین‌المللی دادگستری تنظیم شده بود که در ماه ژنوایه اعلام کرد اين احتمال وجود دارد که اسرائیل در حملات نظامی خود به نوار غزه برخی از موازین کنوانسیون نسل کشی را نقض کرده باشد.

بررسی شکایت نیکاراگوئه در این مرجع قضایی ادامه خواهد یافت و در مرحله بعدی دادرسی دولت آلمان می تواند از اساس به بررسی این شکایت اعتراض کند.

شرکت کنندگان در اجتماع حامی فلسطینیان در نزدیکی ساختمان دیوان بین‌المللی دادگستری از صدور این حکم ابراز تاسف کرده و یکی از آنها گفت این حکم ممکن است باعث شود که کشورهای اروپایی به صدور اسلحه به اسرائیل ادامه دهند.

اما نماینده آلمان در دیوان بین المللی دادگستری، ضمن استقبال از حکم این دیوان گفت: «ما از قوانین بین‌المللی تبعیت می‌کنیم و در آینده نیز چنین خواهیم کرد.»

به احتمال فراوان صدور حکم نهایی در مورد این پرونده سال‌ها طول خواهد کشید و دیوان بین‌المللی دادگستری برای تضمین اجرای احکام خود هیچ اهرم موثری ندارد.

در یک رویداد دیگر، سخنگوی دیوان اداری آلمان روز سه شنبه گفت این نهاد که عالی‌ترین مرجع بازرسی دولتی است از دولت آلمان خواسته استدلال‌ها و معيارهای خود در مورد نحوه صادرات تسلیحات به اسرائیل بدون زیرپا گذاشتن قوانین بین‌المللی را به این نهاد ارائه دهد.

این اقدام دیوان اداری آلمان پس از آن صورت می‌گیرد که گروه‌های مدافع حقوق بشر جواز صادرات تسلیحات به اسرائیل را در دادگاه های آلمان به چالش کشیدند.

رئیس اتحادیه تهران از اعتراض کسبه و وضعیت «نیمه‌تعطیل» بازار طلا خبر داد

نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران از فعالیت دوباره «سامانه جامع تجارت» بدون اعمال اصلاحات انتقاد و تایید کرد که بازار طلای تهران به دلیل فعالیت این سامانه به حالت «نیمه‌تعطیل» درآمده است.

آقای بذرافشان روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه به وبسایت «اقتصاد آنلاین» گفت که برخی «قوانین» باعث شده که فعالان بازار در نگاه به آینده رویکرد خوبی نداشته باشد و شرایط خوبی برای ادامه فعالیت نیز ندارند.

شماری از طلافروشان در بازار تهران، از روز یکشنبه نهم اردیبهشت ماه در اعتراض به مصوبه مالیاتی مجلس شورای اسلامی و فعالیت دوباره «سامانه جامع تجارت» دست به اعتصاب زدند و مغازه‌هایشان را تعطیل کردند.

در روزهای بعد گزارش‌هایی از پیوستن طلافروشان در بازار تبریز، همدان و همچنین بازاریان در بازار طلای اصفهان نیز به این اعتصاب منتشر شد.

آقای بذرافشان در گفت‌وگویی دیگر با وبسایت «تجارت نیوز» تاکید کرده که «بسیاری از فعالان صنفی بابت دریافت احتمالی مالیات بر عایدی در آینده نگران‌اند و به همین دلیل به اجرایی شدن مجدد سامانه جامعه تجارت واکنش نشان داده‌اند».

او گفته از چند وقت پیش جلساتی برگزار و طی آن قرار شد اصلاحات و تغییراتی در این سامانه اعمال شود با این وجود این اتفاق نیافتاد و به جای آن از هفتم فروردین ماه استفاده از این سامانه را لازم‌الاجرا کرده‌اند و اعتراضات کسبه این صنف هم به همین دلیل است.

دولت ابراهیم رئیسی ادعا می‌کند «سامانه جامع تجارت» به منظور تسهیل دسترسی تجار و بازرگانان به اطلاعات تجارت داخلی و نیز امکان نظارت و سامان‌بخشی به بخش‌های مختلف بازار خرید و فروش و بازرگانی طراحی شده است.

اما حالا از تمام تولیدکنندگان و فروشندگان عمده و خرده طلا و جواهر خواسته شده معاملات خود را در این سامانه ثبت کنند و بازاریان در این صنف را نگران کرده‌اند.

از سوی دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روزهای گذشته دو ماده طرح «مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی» یا همان «مالیات بر عایدی سرمایه» را برای تأمین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند که به موج اعتراض‌های صنف طلافروشان دامن زد.

بر اساس فرمول اعلام شده اگر کسی خانه، ماشین یا طلا و ارز بخرد و زود بفروشد تا سود کند، باید مالیات بر عایدی سرمایه را بپردازد.

این طرح پس از رفع ایرادات شورای نگهبان، به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال می‌شود و ممکن است به دلیل اختلاف‌نظر‌ها بارها بین مجلس، شورای نگهبان و مجمع در رفت و برگشت باشد.

در سال‌های ۹۵ و ۹۷ نیز طلافروشان در شهرهای مختلف ایران در اعتراض به قوانین مالیاتی و ازجمله افزوده شدن مالیات بر ارزش افزوده به معاملات طلا دست به اعتصاب زده بودند.

انتقاد حسن روحانی از پلیس به دلیل اِعمال «زور» درباره «حجاب»

حسن روحانی، رئیس‌جمهور پیشین ایران، با انتقاد از بازگشت گشت‌های ارشاد و اجرای طرح موسوم به «نور» توسط نیروی انتظامی گفت: «واقعاً کار پلیس این‌گونه نهی از منکر است و تعلیم این کار را دیده‌اند؟»

از روز ۲۵ فروردین و با آغاز طرح پلیس ایران، گزارش‌ها و تصاویر متعدد از برخورد خشونت‌آمیز مأموران انتظامی و لباس شخصی با زنان مخالف حجاب اجباری منتشر شده است که به بهانه آنچه جمهوری اسلامی «امر به معروف و نهی از منکر» و لزوم رعایت «قانون حجاب» می‌خواند، انجام می‌شود.

آقای روحانی در جلسه با مسئولان دولت‌های خود که دوشنبه ۱۰ اردیبهشت‌ماه برگزار و گزارش آن روز سه‌شنبه منتشر شد، خواستار حفظ «کرامت و حیثیت مردم» شد و افزود که «مگر در انقلاب کسی را به زور باحجاب کردیم؟»

او در ادامه ادعا کرد: «وقتی انقلاب شد بسیاری از زنان باحجاب شدند و حتی چادر به سر کردند.»

شدت عمل نیروهای انتظامی و لباس‌شخصی در برخورد با زنان مخالف حجاب اجباری به گونه‌ای بوده که حتی اعتراض برخی از نیروهای هوادار جمهوری اسلامی را نیز برانگیخته است.

از سوی دیگر ۶۱ وکیل دادگستری روز هشتم اردیبهشت با اشاره به موارد خلاف قانون در «طرح نور» و مسیر تصویب «لایحه حجاب و عفاف» در بیانیه‌ای تأکید کردند: «دولت حقی برای تحمیل عقیده و الگوی پوشش مد نظر خود به زنان و جامعه ندارد.»

۲۰ فعال اصلاح‌طلب زن در داخل ایران نیز روز ۱۰ اردیبهشت در بیانیه‌ای با محکوم کردن «رفتار اهانت‌آمیز» نیروی انتظامی با زنان مخالف حجاب اجباری هشدار دادند که «جامعه زنان از خواسته‌های به‌حق خود نمی‌گذرد».

حسن روحانی در بخش دیگری از اظهارات خود اعلام کرد «اهانت به قوه قضائیه و شورای نگهبان» و «عدم ایستادگی در برابر غرب و اشکال در اجرای برجام» دلایل رد صلاحیت او توسط شورای نگهبان در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری بوده است.

رئیس‌جمهور سابق اعلام کرد که به ایرادات شورای نگهبان پاسخ خواهد داد تا «مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند.»

او همچنین گفت که این پاسخ خود به شورای نگهبان را نیز به زودی منتشر می‌کند.

در حالی که حسن روحانی، سابقه دو دوره ریاست جمهوری ایران را دارد و عضو مجلس خبرگان رهبری بود، در انتخابات ششمین دوره این مجلس که اسفند ماه ۱۴۰۲ برگزار شد، صلاحیتش تایید نشد.

پس از آن، او چندین بار از شورای نگهبان خواست که دلایل رد صلاحیت او در انتخابات مجلس خبرگان را اعلام کند.

بیشتر

تازه‌های ایران و جهان

XS
SM
MD
LG