لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۰

پومپئو: در صورت عدم همکاری ایران، جامعه بین المللی آماده اقدامات بیشتر باشد


مایک پومپئو می‌گوید، ایالات متحده همچنان خود را متعهد می‌داند که از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند.
مایک پومپئو می‌گوید، ایالات متحده همچنان خود را متعهد می‌داند که از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند.

وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه ۳۰ خرداد با اشاره به تصویب قطعنامه توبیخیِ پیشنهادی سه کشور اروپایی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران٬ تاکید کرد در صورت عدم همکاری تهران٬ جامعه بین المللی باید آماده اقدامات بیشتر باشد.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این قطعنامه از ایران خواست زمینه دسترسی بازرسان آژانس به دو سایت هسته‌ای را فراهم کند. این نخستین قطعنامه انتقادی این نهاد بین‌المللی علیه ایران از سال ۲۰۱۲ تاکنون است.

مایک پومپئو در بیانیه‌ای، اقدام ایران در جلوگیری از دسترسی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به دو سایت و همچنین خودداری تهران از همکاری با تحقیقات آژانس را «بسیار نگران کننده» خوانده است.

وی پرسیده است، ایران چه چیزی را از آژانس بین المللی انرژی اتمی پنهان می کند.

وزیر امور خارجه آمریکا، این اقدامات ایران را «غیر قابل قبول» خوانده و گفته است که این رویکرد نشان می‌دهد که برنامه هسته ای ایران تهدیدی مستمر برای صلح و ثبات بین المللی است.


او اضافه کرده است، ایران تاکنون نشان نداده که قصد دارد برنامه‌ هسته‌ای خود را متوقف کند و برای ماه‌ها از پاسخ دادن به پرسش‌‌های آژانس و همچنین از دادن امکان دسترسی لازم (به بازرسان) برای انجام دادن ماموریت بسیار حیاتی راستی‌آزمایی آژانس، امتناع کرده است.

وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی می‌گوید که ایران می‌بایست فورا به تعهدات خود قبال آژانس بین المللی انرژی اتمی عمل کرده و به طور کامل با این نهاد بین المللی همکاری کند.

مایک پومپئو در ادامه گفته است: در صورت عدم همکاری ایران٬ جامعه بین المللی می‌بایست آماده اقدامات بیشتر باشد.

وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر تاکید کرده است که ایالات متحده همچنان خود را متعهد می داند که از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند.

مایک پومپئو همچنین گفته است: با توجه به تلاش های مخفیانه قبلی برای سلاح‌های هسته‌ای، مهم و ضروری است که ایران به شیوه‌ای قابل راستی آزمایی نشان دهد که از این چنین اقداماتی دست برداشته است. ما به دنبال راه حل دیپلماتیک جامعی برای حل و فصل نگرانی‌های هسته‌ای ایران هستیم، راه حلی که می‌بایست بر اساس راستی‌آزمایی موثر بنا نهاده شده باشد.

قطعنامه «غیر الزام آور»

در همین حال، کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در آژانس در واکنش به تصویب این قطعنامه گفته است که این قطعنامه شورای حکام «فاقد جنبه الزام آوری» در حقوق بین الملل است و «لازم الاجرا» نیست.

وی اضافه کرده است که تهران «این قطعنامه را به هیچ وجه قابل پذیرش» نمی‌بینید و «هیچ الزام حقوقی را هم این قطعنامه نمی‌تواند برای جمهوری اسلامی برای همکاری درباره دو دسترسی فراهم بکند.»

رافائل ماریانو گروسی، مدیرکل آژانس انر‌ژی اتمی، در گزارش اخیر خود برای دومین بار به عدم همکاری ایران در زمینه پاسخ به پرسش‌های این نهاد و ندادن مجوز دسترسی به دو مکان اشاره کرده است.

آژانس می‌گوید٬ احتمال دارد در این اماکن در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی، فعالیت‌هایی انجام شده باشد که ایران پیشتر دربارهٔ آن گزارش نداده بود.

منابع: وب سایت وزارت خارجه آمریکا و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG