لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۵

درخواست دو مقام آمریکایی از شورای امنیت برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران


تحریم تسلیحاتی ایران در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در ۱۸ اکتبر (۲۷ مهرماه) منقضی می‌شود.
تحریم تسلیحاتی ایران در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در ۱۸ اکتبر (۲۷ مهرماه) منقضی می‌شود.

کلی کرافت، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد و برایان هوک، مسئول امور ایران در وزارت خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه چهارم تیرماه ضمن ارائه توضیحاتی به اعضای شورای امنیت سازمان ملل درباره قطعنامه پیشنهادی واشینگتن، از این شورا خواستند تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند.

دفتر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد٬ کلی کرافت و برایان هوک از طریق ویدئو کنفرانس توضیحاتی درباره قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران به اعضای شورای امنیت ارائه کردند.

تحریم تسلیحاتی ایران در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در ۱۸ اکتبر (۲۷ مهرماه) منقضی می‌شود.

طبق این بیانیه، برایان هوک با اشاره به اینکه محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران از سال ۲۰۰۷ تاکنون پابرجا بوده است، خواستار اتحاد اعضای شورای امنیت در خصوص نگرانی درباره انتقال سلاح توسط ایران شد.

مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا در ادامه گزارشی از «فعالیت‌های شرورانه» حکومت ایران از «جمله حمله مستقیم» این کشور به عربستان سعودی در سپتامبر سال ۲۰۱۹ به اعضای شورای امنیت ارائه کرد.

اشاره برایان هوک به حمله به دو تأسیسات نفتی متعلق به شرکت آرامکو در خاک عربستان سعودی است که ۲۳ شهریور سال ۹۸ انجام شد. ایران دست داشتن در این حملات را رد کرده است.

به گزارش وب سایت وزارت امور خارجه آمریکا٬ برایان هوک و کلی کرافت با تاکید بر این که حکومت ایران نه محدودیت‌ها فعلی را رعایت کرده و نه رفتار تهدیدآمیز خود را تغییر داده است، از شورای امنیت خواستند تحریم‌های تسلیحاتی را تمدید کند.

گزارش‌ها حاکی است که نشست ۱۵ عضو شورای امنیت در روز چهارشنبه به شکل غیر علنی برگزار شد.

بازگرداندن تحریم علیه ایران

در همین حال، مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه هشدار داد در صورتی که تحریم تسلیحاتی علیه ایران تمدید نشود، آمریکا تحریم‌های تعلیق شده علیه ایران را بازخواهد گرداند.

مایک پومپئو گفت، ایران از سال ۲۰۰۷ تحت محدودیت‌های تسلیحاتی سازمان ملل بوده است و یکی از بزرگترین ناکامی های توافق هسته ای با ایران منقضی شدن این تحریم ها بدون توجه به رفتار این حکومت بود.

وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد: قطعنامه‌ای که ما ارائه کرده‌ایم تحریم تسلیحاتی متعارف علیه این بزرگترین حکومت حامی تروریسم را تمدید خواهد کرد.

وی با اشاره به این که اکنون تمرکز بر همکاری با شورای امنیت برای تصویب این قطعنامه است، اظهار داشت : اما اگر این اتفاق نیفتد، ما به جهانیان یادآوری می كنیم كه مقام‌های دولت اوباما به وضوح اعلام کرده بودند كه ایالات متحده توانایی بازگرداندن یکجانبه تحریم‌ها را دارد.

پیش از این روسیه و چین، دو عضو دائم شورای امنیت، مخالفت خود را با تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران اعلام کرده‌اند.

برایان هوک پیشتر در همین روز به روسیه و چین هشدار داده بود که در صورت وتوی قطعنامه پیشنهادی آمریکا منزوی خواهند شد.

XS
SM
MD
LG