لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۱

مسئول المپیک توکیو: برگزاری المپیک در این شرایط ناممکن است


آرم المپیک توکیو
آرم المپیک توکیو

رییس کمیته برگزارکننده المپیک توکیو روز چهارشنبه اول مرداد گفت اگر بحران کرونا در وضعیت فعلی باقی بماند برگزاری مسابقات المپیک در سال آینده ممکن نیست.

یوشیرو موری در مصاحبه‌ای با رادیو تلویزیون ملی ژاپن (ان اچ کی) گفت٬ امیدوار است که وضعیت بهتر شود و واکسن نقش تعیین کننده‌ای خواهد داشت.

به گزارش آسوشيتدپرس٬ مسابقات المپیک توکیو که قرار بود تابستان امسال برگزار شود تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا به یک سال بعد و تاريخ ۲۳ ژوئیه سال ۲۰۲۱ موکول شده است.

قرار است روز پنجشنبه دوم مرداد که تاریخ اولیه افتتاح المپیک توکیو بود مراسم کوچکی که حدود ۱۵ دقیقه طول خواهد کشید در ورزشگاه ملی جدید توکیو برگزار شود.

کمیته بین المللی المپیک و برگزار کنندگان المپیک توکیو بارها تاکید کرده بودند که این مسابقات در سال آینده برگزار می شود ولی در مورد چگونگی برگزاری المپیک همزمان با شیوع گسترده ویروس کرونا در سطح جهان اطلاعات مشخصی ارائه نداده اند.

آنها درعین حال گفته بودند که المپیک توکیو یکبار دیگر به تعویق نخواهد افتاد و در صورتی که امکان برگزاری آن نباشد لغو خواهد شد.

یوشیرو موری در بخش دیگری از مصاحبه روز چهارشنبه گفت:«پاسخ دادن به تمامی سئوالات در مورد وضعیت احتمالی در آینده دشوار است ولی به اعتقاد من وضعیت فعلی یک سال دیگر ادامه پیدا نمی کند.»

پژوهشگران پيش بينی می کنند که واکسن ویروس کرونا ممکن است بین ۶ تا ۹ ماه دیگر در دسترس باشد. البته برخی از کارشناسان می گویند ورزشکاران جوان برای دریافت واکسن نباید در اولویت قرار بگیرند و حتی برخی از ورزشکاران شاید با تزریق واکسن موافق نباشند.

یوشیرو موری افزود: «برگزاری المپیک توکیو به شکست ویروس توسط جامعه بشری مشروط است و به طور مشخص تولید واکسن و داروی بیماری کووید- ۱۹ اولین گام مهم است.»

برگزار کنندگان المپیک توکیو و کمیته بین المللی المپیک می گویند با هدف کاهش هزینه‌های روی به افزایش این المپیک قصد دارند مسابقات را ساده تر کنند. با این همه هنوز نمی توانند با قطعیت بگویند که آیا علاقمندان اجازه ورود به ورزشگاهها را خواهند داشت و آیا ورزشکاران باید یک دوره قرنطینه را طی کنند يا نه.

به گفته آنها تا پاییز امسال جزییات چندانی از نحوه برگزاری مسابقات مشخص نخواهد شد.

طبق طرح فعلی قرار است حدود ۱۱ هزار ورزشکار در مسابقات المپيک تابستانی توکيو و حدود چهار هزار و ۴۰۰ ورزشکار نيز در مسابقات پارالمپيک شرکت کنند و مسابقات در ۴۲ ورزشگاه برگزار خواهند شد.

تاکنون حدود هزار نفر بر اثر بيماری کوويد- ۱۹ در ژاپن جان خود را از دست داده اند. طی هفته‌های اخير تعداد مبتلايان به ويروس کرونا در توکيو افزايش يافته و هفته قبل موارد روزانه ابتلا به ۳۰۰ نفر رسيد. ولی با توجه به جمعيت ۱۴ ميليونی کلان شهر توکيو رقم مبتلايان ندان بالا نيست.

XS
SM
MD
LG