لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۲

اوکراین: ایران وعده داد جزئیات بیشتری از سرنگونی هواپیما را در اختیار ما قرار دهد


اوکراین اعلام کرد که در جریان مذاکرات جدید تهران-کی‌یف درباره سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین به دست سپاه پاسداران، ایران قول داده است «جزئیات بیشتری» درباره این رخداد در اختیار اوکراین قرار دهد.

خبرگزاری فرانسه روز چهار‌شنبه، ۳۰ مهرماه، نوشت که هیئت مذاکره‌کننده اوکراینی که برای دور دوم گفت‌و‌گو با مقام‌های ایرانی به تهران سفر کرده بود، در بیانیه‌ای اعلام کرد که طرف ایرانی وعده داده «ظرف یک هفته» جزئیات تحقیقات درباره این پرونده را در اختیار مقام‌‌های اوکراین قرار دهد.

اطلاعاتی که قرار است در اختیار اوکراین قرار گیرد، از جمله شامل جزئیات بازداشت شش نفری است که ایران می‌گوید در ارتباط با سرنگونی هواپیما بازداشت شده‌اند.

ایران همچنین قول داده تا آخر ماه جاری میلادی، اکتبر، «یک جزء‌کلیدی از شواهد» که مربوط به محل خدمه پروازی این هواپیما است و در روزهای نخستین پیدا شده بود را به اوکراین بفرستد.

روز ۱۸ دی‌ماه سال ۱۳۹۸، هواپیمای مسافربری اوکراینی که از تهران عازم کی‌یف بود، با شلیک موشک‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سرنگون شد و ۱۷۶ مسافر و خدمه آن که نیمی از آنها دوتابعیتی بودند، کشته شدند.

جمهوری اسلامی پس از چند روز امتناع، با فشار دولت‌های کانادا و آمریکا سرانجام به اقدام سپاه اعتراف کرد، اما شلیک موشک به هواپیما را ناشی از «خطای انسانی» اعلام کرد.

اوکراین اعلام کرده که خودداری ایران از ارائه اطلاعات در این زمینه به بهانه «اسرار دولتی»، از سوی کی‌یف غیرقابل پذیرش است.

پیش از این نیز یوگنی ینین، سرپرست هیئت اوکراینی که برای دومین دور مذاکره درباره پرونده سرنگونی پرواز ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین با موشک‌های سپاه به تهران سفر کرده بود، به رادیوفردا گفته است که به مسئولان ایرانی گفته‌اند تحت هیچ شرایطی نمی‌پذیرند در ازای لاپوشانی حقیقت، پول دریافت کنند.

به‌گفته دیپلمات‌های اوکراینی، هدف اوکراین از دور دوم مذاکره با ایران پیرامون پرونده پرواز ۷۵۲، بررسی انواع مسائل فنی، نظامی و جنایی و همچنین به‌کارگیری اسناد حقوقی بین‌المللی برای روشن کردن جزئیات سرنگونی هواپیمای اوکراینی‌ بود.

برخی بستگان قربانیان پرواز ۷۵۲ همزمان با حضور هیئت اوکراینی در ایران، با تقاضای دادخواهی روبه‌روی مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجهٔ ایران، محل برگزاری مذاکرات، تجمع کردند و خواستار دیدار با اعضای این هیئت شدند.

محسن بهاروند، سرپرست مذاکره‌کنندگان ایرانی که با بستگان قربانیان اوکراینی در تهران دیدار کرد، کماکان اصرار ورزید که پرواز ۷۵۲ در اثر «خطای انسانی» مورد اصابت قرار گرفت و جمهوری اسلامی تلاش می‌کند طرف اوکراینی نیز از این موضوع اطمینان یابد.

کانادا و اوکراین بارها گفته‌اند این روایت را نمی‌پذیرند.

منابع: خبرگزاری فرانسه و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG