لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۷

ده‌ها معترض بلاروس در تظاهرات خیابانی روز یکشنبه بازداشت شدند


گزارش‌ها حاکی است که نیروهای امنیتی و پلیس ضد شورش بلاروس روز یک‌شنبه ۲۵ آبان ده‌ها معترض دیگر را در تظاهرات خیابانی در مینسک، پایتخت این کشور، بازداشت کردند.

خبرگزاری رویترز به نقل از چند رسانه محلی و همچنین یک شاهد عینی می‌نویسد معترضانی که طبق روال چند ماه گذشته در اعتراض به نتایج انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری بلاروس به خیابان‌های مینسک آمده بودند، هدف گلوله‌های پلاستیکی نیروهای پلیس ضد شورش قرار گرفتند.

به گزارش سرویس بلاروس رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، فقط در اعتراضات روز یک‌شنبه ۲۵ آبان، دست‌کم ۱۷۹ معترض در مینسک و چندین شهر دیگر بلاروس توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

به گفته یکی از شاهدان، آنتن‌دهی اینترنت تلفن همراه در سراسر پایتخت بلاروس نیز با اخلال مواجه است و شماری از ایستگاه‌های مترو در مینسک موقتا بسته شده‌اند.

خبرگزاری اینترفکس نیز گزارش داد که پلیس برای پراکنده کردن جمعیت معترضان در نزدیکی یکی از ایستگاه‌های مترو در مینسک، گاز اشک‌آور پرتاب کرده است.

به دنبال اعلام نتایج انتخابات در روز نهم اوت (۱۹ مرداد) که الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهوری بلاروس خود را پیروز اعلام کرد، اعتراضات گسترده به تقلب در سراسر این کشور آغاز شد و با تداوم آن تاکنون هزاران نفر بازداشت شده‌اند.

آمریکا و اتحادیه اروپا نتایج این انتخابات و ریاست‌جمهوری آقای لوکاشنکو را به رسمیت نشناخته و برخی از مقامات بلاروس، از جمله خود لوکاشنکو، را به‌خاطر تقلب در انتخابات و سرکوب معترضان تحریم کرده‌اند.

در جریان اعتراضات چهار ماه اخیر چند تن از معترضان کشته و هزاران نفر بازداشت شده‌اند. گزارش‌ها و اسناد معتبری نیز در مورد آزار و شکنجه بازداشت‌شدگان منتشر شده است.

پس از انتشار خبر مرگ یک شهروند ۳۱ ساله بلاروس بر اثر ضرب و جرح به دست ماموران امنیتی، اتحادیه اروپا روز ۲۳ آبان بار دیگر سرکوب معترضان را محکوم و دولت بلاروس را که با بحران مشروعیت مواجه است، به وضع تحریم‌های بیشتر تهدید کرد.

XS
SM
MD
LG