لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۲۴

نگرانی «شدید» اعضای اروپایی برجام نسبت به عدول ایران از تعهدات هسته‌ای


نمایی از مرکز غنی‌سازی اورانیوم در نطنز
نمایی از مرکز غنی‌سازی اورانیوم در نطنز

اعضای اروپایی برجام با انتشار بیانیه مشترکی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نگرانی «عمیق» خود نسبت به عدول جمهوری اسلامی ایران از تعهدات هسته‌ای خود اعلام کردند.

فرانسه، بریتانیا و آلمان روز جمعه ۲۹ آبان دوباره ایران را به بازگشت به تعهدات هسته‌ای خود فراخواندند.

به گزارش وبسایت وزارت خارجه بریتانیا، اعضای اروپایی برجام گفته‌اند متعهد به حفظ برجام و اجرای کامل آن هستند. در بیانیه این سه کشور آمده است: «ما به سختی تلاش کردیم که برجام حفظ شود و بارها و آشکارا از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و اعمال تحریم‌ها علیه ایران اظهار تاسف کردیم و تلاش‌هایی مانند راه‌اندازی مکانیسم مالی اینس‌تکس را برای تجارت قانونی ایران انجام دادیم.»

این بیانیه می‌گوید اما به رغم حسن نیت شرکای اروپایی برجام، ایران یک سال و نیم است که «در موارد متعدد» تعهدات هسته‌ای خود را «بصورت جدی» نقض کرده است.

اعضای اروپایی برجام بر نگرانی «شدید» خود از رویکرد ایران تاکید کرده و گفته‌اند اقدامات جمهوری اسلامی، منافع آنها از برجام برای عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای را به خطر انداخته است.

این بیانیه به نگرانی از افزایش سطح و غلظت غنی‌سازی اورانیوم در ایران اشاره کرده و گفته است ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران به ۲۴۴۳ کیلوگرم رسیده که ۱۲ برابر حد مجاز بر اساس توافق هسته‌ای است.

اروپا، فرانسه و آلمان در ادامه می‌گویند ایران برخلاف تعهدات برجامی خود سانتریفیوژهای پیشرفته را برای غنی‌سازی به کار می‌گیرد و حتی در سایت فوردو اقدام به غنی‌سازی اورانیوم کرده که این سایت هیچ توجیهی برای استفاده در امور غیرنظامی ندارد.

این بیانیه همچنین می‌گوید جمهوری اسلامی بر خلاف برجام، اقدام به تحقیق روی چندین نوع سانتریفیوژ پیشرفته، از جمله «آی‌آر ۲ ام»، «آی‌آر ۴» و «آی‌آر ۶» کرده است که باید فورا متوقف شود.

اعضای اروپایی برجام همچنین گفته‌اند بالاتر از همه، اظهارات مقامات ایران برای نصب سانتریفیوژهای پیشرفته در نطنز است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز راه‌اندازی زنجیره سانتریفیوژهای نوع «آی‌آر ۲ ام» و برخی سانتریفیوژهای «آی‌آر ۴» را تایید کرده است.

آژانس هفته جاری این موضوع را تایید کرده و گفته بود ایران پروسه تزریق گاز اورانیوم (هگزافلوراید اورانیوم) به این سانتریفیوژها را آغاز کرده است.

آمریکا اردیبهشت ۹۷ از برجام خارج شد و تحریم‌های سختی علیه ایران به اجرا گذاشت. ایران نیز از شهریور پارسال به صورت مرحله به مرحله از تعهدات برجامی خود عدول کرده است.

بریتانیا، فرانسه و آلمان از ایران خواسته‌اند که همه اقدامات خارج از برجام را معکوس کند و به تعهدات خود بازگردد.

XS
SM
MD
LG