لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۱

حمله پهپادی حوثی‌ها به یک فرودگاه عربستان باعث آتش‌ گرفتن «هواپیمای مسافربری» شد


نمایی از فرودگاه بین‌المللی أبها در جنوب عربستان سعودی
نمایی از فرودگاه بین‌المللی أبها در جنوب عربستان سعودی

عربستان سعودی روز چهارشنبه ۲۲ بهمن از حمله پهپادی شورشیان حوثی به فرودگاه بین‌المللی «ابهاء» در جنوب این کشور و آتش گرفتن یک فروند هواپیمای مسافربری خبر داد.

مقامات سعودی هنوز گزارشی در مورد تلفات احتمالی این حمله پهپادی نداده‌اند و شرایط را «تحت کنترل» خوانده‌اند.

تلویزیون دولتی عربستان به نقل از ائتلاف نظامی به رهبری ریاض در جنگ با شورشیان حوثی، حمله روز چهارشنبه به فرودگاه «أبها» در جنوب عربستان را «بزدلانه، جنایتکارانه و تروریستی» توصیف کرد.

یحیی سریع، سخنگوی شاخه نظامی گروه حوثی‌ها، ادعا کرده است که عربستان از این فرودگاه برای انجام حملاتش به یمن استفاده می‌کند.

با وجود این، ائتلاف نظامی به رهبری عربستان حمله به این فرودگاه را مصداق «جنایت جنگی» خوانده که «جان غیرنظامیان را به خطر انداخته» است.

این حمله در شرایطی صورت گرفته که دولت جو بایدن در آمریکا طی روزهای اخیر، گام‌های تازه‌ای برای خارج کردن حوثی‌های یمن از فهرست «سازمان‌های تروریستی» ایالات متحده برداشته است.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا در دولت دونالد ترامپ، یک روز پیش از پایان عمر این دولت در ۱۹ دی‌ماه، شبه‌نظامیان حوثی را به فهرست گروه‌های تروریستی اضافه کرده بود.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، همچنین روز ۱۶ بهمن‌ اعلام کرد که ایالات متحده به حمایت خود از ائتلاف به رهبری عربستان در جنگ یمن پایان می‌دهد.

در روزهای گذشته، حمله شورشیان حوثی به مواضع عربستان شدت یافته است.

جنگ داخلی یمن که از آن به عنوان جنگ نیابتی ایران و عربستان سعودی یاد می‌شود، در طول شش سال گذشته به یکی از پیچیده‌ترین مسائل خاورمیانه تبدیل شده است.

وزیر خارجه عربستان دو روز پیش، در سخنانی بار دیگر اقدامات حکومت ایران از جمله حمایت آن از گروه‌های شبه‌نظامی را تهدیدی برای ثبات کشورهای عربی خواند.

فیصل بن فرحان در نشست فوق‌العاده وزیران خارجه کشورهای عربی که در قاهره برگزار شد، خواستار متوقف کردن اقدامات جمهوری اسلامی از سوی جامعه جهانی شد.

سال ۹۴، به دنبال پیشروی نیروهای شبه‌نظامی حوثی و تصرف صنعا، پایتخت یمن، ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی برای دفاع از حکومت عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن، وارد جنگ داخلی این کشور شد.

سازمان ملل وضعیت در یمن را بزرگ‌ترین فاجعه بشری در جهان می‌داند و طبق ارزیابی‌های این نهاد حداقل ۸۰ درصد از جمعیت این کشور به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

برآوردها حاکی است که جنگ یمن بیش از ۱۱۲ هزار کشته برجای گذاشته است و خطر قحطی شدید این کشور فقیر را تهدید می‌کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه و گزارش‌های رادیو فردا/ آ.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG