لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۴

ایران و حقوق بشر از محورهای گفت‌وگوی تلفنی بایدن با پادشاه عربستان


جو بایدن
جو بایدن

کاخ سفید پنجشنبه هفتم اسفند ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی به صورت تلفنی گفت‌وگو کرده است.

در بیانیه کاخ سفید تصریح شده است که جو بایدن در این تماس تلفنی بر اهمیت حقوق بشر تأکید کرد و وعده داد که روابط دو کشور را قوی تر و شفاف‌تر کند.

طبق این گزارش، رئیس جمهوری آمریکا در گفت وگو با پادشاه عربستان، بار دیگر بر اهمیت حقوق بشر جهانی و حاکمیت قانون برای ایالات متحده تاکید کرد.

کاخ سفید می‌گوید، رهبران دو کشور همچنین درباره تعهد ایالات متحده برای کمک به عربستان سعودی در دفاع از خود در برابر حملات گروه‌های همسو با ایران بحث و رایزنی کردند.

در همین زمینه، خبرگزاری رسمی عربستان، واس، می‌گوید، ملک سلمان در این تماس تلفنی با جو بایدن در خصوص «موضوعات منطقه‌ای و رفتارهای ایران تبادل نظر کرده و از بایدن برای پای‌بندی آمریکا به دفاع از امنیت سعودی تشکر کرد.»

طبق این گزارش، پادشاه عربستان درباه جنگ در یمن به رئیس جمهوری آمریکا گفته است که ریاض «خواهان راه حل سیاسی فراگير در یمن است.»

رویترز می‌گوید، جو بایدن در گفت‌وگو با خبرنگاران تماس تلفنی خود با ملک سلمان را «خوب» توصیف کرده است.

طبق این گزارش‌ها در تماس تلفنی جو بایدن و ملک سلمان اشاره ‌ی به موضوع قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی نشده است.

پیش از تماس تلفنی و بایدن با ملک سلمان، اعلام شده بود که دولت آمریکا در نظر دارد که گزارش سازمان‌های اطلاعاتی این کشور درباره قتل جمال خاشقجی را به زودی منتشر کند.

جمال خاشقچی، روزنامه نگار منتقد محمد بن سلمان روز دهم مهر سال ۱۳۹۷ برای کاری اداری به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد ولی دیگر از آن ساختمان بیرون نیامد.

یک فرد مطلع هم در این خصوص به رویترز گفته بودکه انتشار گزارش به بعد از تماس رئیس جمهوری آمریکا با پادشاه عربستان موکل شده است. این منبع مطلع که نامش فاش نشده در ادامه اضافه کرده بود، یکی دیگر از دلایل تاخیر انتشار گزارش مسئله جراحی اوایل هفته جاری محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان بود.

به گزارش رویترز، گزارش سازمان های اطلاعاتی آمریکا که قرار است از حالت محرمانه خارج شود، نسخه‌ای از گزارش کاملا محرمانه‌ای است که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ تهیه شد ولی در اختیار عموم قرار نگرفت.

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت که روابط نزدیک محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، مانع انتقادهای گسترده از ریاض به دلیل مسائلی مانند قتل جمال خاشقچی، دخالت عربستان در جنگ یمن و سرکوب زنان در این کشور شده است.

عربستان در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ روابط نزدیکی با ایالات متحده داشت. دونالد ترامپ در نخسیتن سفر خارجی خود به ریاض سفر کرد.

این در حالی است که جو بایدن حتی پیش از به دست گرفتن زمام امور در کاخ سفید، از جمله سیاستمدارانی بود که به کارزار بازبینی روابط آمریکا با عربستان در پی قتل جمال خاشقچی پیوسته بود.

با استفاده از رویترز، العربیه و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG