لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۷

عربستان: یک موشک بالستیک بر فراز ریاض رهگیری و منهدم شد


تصویری که دو سال پیش رسانه‌های نزدیک به حوثی‌ها منتشر کرده و می‌گویند لحظه شلیک یک موشک به ریاض را نشان می‌دهد.
تصویری که دو سال پیش رسانه‌های نزدیک به حوثی‌ها منتشر کرده و می‌گویند لحظه شلیک یک موشک به ریاض را نشان می‌دهد.

عربستان شنبه نهم اسفند ماه اعلام کرد که پدافند هوایی این کشور یک موشک بالستیک را که شورشیان حوثی یمن به سوی ریاض، پایتخت این کشور، شلیک کرده‌ بودند رهگیری و منهدم کرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، ائتلاف نظامی به رهبری عربستان می‌گوید شبه نظامیان حوثی، مورد حمایت ایران، یک موشک بالستیک به سمت ریاض، سه پهپاد انتحاری به سوی جازان و یک پهپاد انتحاری دیگر به سمت منطقه جنوبی عربستان شلیک کردند.

این ائتلاف می‌گوید این موشک بالستیک و پهپادهای انتحاری رهگیری و منهدم شدند و در این حملات به کسی آسیب نرسیده است.

شبه نظامیان حوثی هنوز به طور رسمی در خصوص این حملات اظهار نظر نکرده‌اند.

این حملات در حالی انجام شده‌اند که تنش در منطقه خاورمیانه طی روزهای اخیر بالا گرفته است. ایالات متحده به دنبال حملات شبه نظامیان مورد حمایت ایران در عراق به پایگاههای محل استقرار نیروهای آمریکایی، مواضع شبه نظامیان شیعه را در شرق سوریه هدف قرار داد. در همین زمینه، جمعه یک کشتی اسرائیلی در نزدیکی دریای عمان هدف قرار گرفت.

آسوشیتدپرس می‌گوید، حمله به این کشتی اسرائیلی نگرانی در خصوص امنیت دریایی در خلیج فارس و دریای عمان را همانند سال گذشته افزایش داده است.

شبکه الاخباریه نیز تصاویری از انفجارها در آسمان ریاض پخش کرده است. کاربران شبکه‌های اجتماعی هم ویدئوهایی را منتشر کردند که به نظر نشان می‌دهند که سیستم دفاع موشکی پاتریوت این موشک را رهگیری کرده است و شهروندان به هنگام شنیدن صدای انفجار فریاد می‌کشند.

ژنرال ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف به رهبری عربستان در جنگ یمن، گفته است، شبه نظامیان حوثی به طور سیستماتیک و عمدی در تلاشند تا غیرنظامیان را هدف قرار دهند.

سفارت آمریکا در ریاض هم به شهروندان آمریکایی هشدار داده است، در صورت حملات بیشتر تدابیر احتیاطی اتخاذ کنند و هوشیار باشند.

آسوشیتدپرس می‌گوید، وب سایت‌های ردیابی پروازهای هوایی نشان می‌دهند که شماری از پروازها به فرودگاه بین المللی ریاض تغییر مسیر داده و یا با تاخیر انجام شدند.

شبه نظامیان حوثی در ۲۲ بهمن ماه سال جاری نیز با پهپاد به فرودگاه بین‌المللی «ابهاء» در جنوب عربستان حمله کردند. در این حمله یک فروند هواپیمای مسافربری آتش گرفت.

جنگ داخلی یمن که از آن به عنوان جنگ نیابتی ایران و عربستان سعودی یاد می‌شود، در طول شش سال گذشته به یکی از پیچیده‌ترین بحران‌ها در منطقه و در عرصه بین‌المللی تبدیل شده است.

سال ۹۴، به دنبال پیشروی نیروهای شبه‌نظامی حوثی و تصرف صنعا، پایتخت یمن، ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی برای دفاع از حکومت عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن، وارد جنگ داخلی این کشور شد.

سازمان ملل وضعیت در یمن را بزرگ‌ترین فاجعه بشری در جهان می‌داند و طبق ارزیابی‌های این نهاد حداقل ۸۰ درصد از جمعیت این کشور به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

برآوردها حاکی است که جنگ یمن بیش از ۱۱۲ هزار کشته برجای گذاشته است و خطر قحطی شدید این کشور فقیر را تهدید می‌کند.

با استفاده از آسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG