لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۰

سازمان ملل خواستار واکنش متحد جهانی به سرکوب خونین اعتراضات در میانمار شد


سرکوب اعتراضات در میانمار تاکنون دست‌کم ۲۱ کشته بر جای گذاشته است
سرکوب اعتراضات در میانمار تاکنون دست‌کم ۲۱ کشته بر جای گذاشته است

سازمان ملل متحد در پی سرکوب خونین اعتراضات روز یکشنبه مردم میانمار علیه کودتای نظامی این کشور خواستار واکنش جهانی شد.

پلیس میانمار در مقابله با اعتراضاتی که روز یکشنبه ۱۰ اسفند در نقاط مختلف این کشور درگرفت، بر روی معترضان آتش گشود که به کشته شدن ۱۸ نفر انجامید تا میانمار صحنه خونین‌ترین سرکوب طی چهار هفته‌ای که از کودتا در این کشور می‌گذرد، باشد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، جمعیت معترضان به ویژه در یانگون، بزرگ‌ترین شهر میانمار، هدف آتش نیروهای پلیس و گاز اشک‌آور قرار گرفتند. پیش از آن رسانه‌های دولتی میانمار هشدار داده بودند که با «معترضان آشوبگر» برخورد شدیدی خواهد شد.

اما آن‌چه روز یکشنبه در میانمار اتفاق افتاد، سازمان ملل را واداشت که از جامعه جهانی بخواهد دست به اقدام سریعی برای متوقف کردن سرکوب‌ها در این کشور بزنند.

استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، گفت که آقای گوترش «از جامعه جهانی خواسته است که به طور متحد پیام واضحی به ارتش میانمار بفرستند مبنی بر این که باید مطابق آن‌چه وعده داده با برگزاری انتخابات و توقف سرکوب‌ها به خواست مردم این کشور احترام بگذارد».

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، نیز خشونت نیروهای امنیتی میانمار را محکوم کرد و آن را «تنفرانگیز» نامید. وی در توییتر نوشت: «ما کنار مردم برمه محکم می‌ایستیم و از همه کشورها می‌خواهیم که یک‌صدا از خواست و اراده آنها حمایت کنند.»

هفته گذشته ژنرال مین آئونگ هلینگ، رهبر کودتای میانمار، گفته بود که مقامات این کشور از قوه قهریه حداقل استفاده را می‌کنند. با این حال تاکنون دست‌کم ۲۱ نفر در جریان اعتراضات به کودتا در این کشور کشته شده‌اند.

کودتای نظامیان در میانمار در تاریخ یکم فوریه (۱۳ بهمن) به بازداشت آنگ سان سوچی، رهبر غیرنظامی این کشور و سرنگونی دولت منتخب مردم انجامید.

ارتش میانمار ادعا می‌کند که به دلیل تقلب در انتخابات پارلمانی ماه نوامبر که در آن حزب «لیگ ملی دمکراسی» به رهبری خانم سوچی به پیروزی رسید، اقدام به برکناری دولت «غیرنظامی» این کشور کرده است.، اما کمیسیون انتخابات میانمار اتهام تقلب در رای‌گیری‌ها را رد کرده است. سازمان ملل و دولت‌های غربی نیز ضمن محکوم کردن کودتای اخیر می‌گویند هیچ مدرکی در اثبات تقلب انتخاباتی وجود ندارد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز و رادیو فردا؛ س.ن

XS
SM
MD
LG