لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۳

هشدار طالبان در مورد عدم خروج نیروهای خارجی از افغانستان تا اول ماه مه


هیات نمایندگان طالبان در مذاکرات با آمریکا
هیات نمایندگان طالبان در مذاکرات با آمریکا

گروه طالبان روز جمعه ۶ فروردین هشدار داد اگر نیروهای آمریکا و ناتو تا اول ماه مه، مهلت تعیین شده در توافق صلح با آمریکا، از خاک افغانستان خارج نشوند آنها را هدف حمله قرار خواهد داد.

این هشدار طالبان واکنشی به سخنان روز پنجشنبه جو بایدن، رییس جمهور آمریکا تلقی شده است که اعلام کرد خارج کردن تمامی نیروهای آمریکایی تا روز اول ماه مه ممکن است عملی نباشد.

علاوه بر این، پارلمان آلمان نیز روز پنجشنبه تداوم استقرار نیروهای آن کشور در افغانستان تا ۳۱ ژانویه ۲۰۲۲ را تصویب کرد.

گروه طالبان در بخشی از بیانیه خود گفت اگر مهلت تعیین شده در روز اول ماه مه اجرا نشود «ما ناگزیر خواهیم شد به جهاد و نبرد مسلحانه علیه نیروهای خارجی برای آزادی کشور ادامه دهیم».

دولت دونالد ترامپ و گروه طالبان در پایان یک مذاکرات طولانی در فوریه سال ۲۰۲۰ در دوحه یک توافق صلح امضا کردند.

طبق این توافق تمامی نیروهای آمریکا و ناتو باید تا روز اول ماه مه امسال خاک افغانستان را ترک کنند. در مقابل طالبان نیز تعهد داد که به گروه‌های تروریستی بین المللی اجازه ندهد از خاک افغانستان برای حمله به آمریکا و متحدانش استفاده کنند و در عین حال مذاکرات مستقیم صلح با دولت افغانستان را شروع کند.

از زمان امضا این توافق حملات طالبان به نیروهای خارجی مستقر در افغانستان متوقف شده هر چند حملات این گروه به نیروهای دولتی و کارمندان دولت افغانستان ادامه یافته و حتی در مقاطعی تشدید شده است.

گروه طالبان در بخش دیگری از بیانیه روز جمعه خود تاکید کرد که هنوز به توافق صلح با آمریکا وفادار است و این توافق را «معقول‌ترین و سریع‌ترین راه» برای پایان دادن به ۲۰ سال جنگ در افغانستان و طولانی‌ترین جنگ در تاریخ آمریکا می‌داند.

در این بیانیه افزوده می‌شود که «مسئولیت طولانی‌تر شدن جنگ افغانستان بر دوش آنهایی است که توافق صلح را نقض می کنند.»

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG