لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۵

عراقچی درباره مذاکرات برجام: تفاهم نهایی در حال شکل‌گیری است


معاون سیاسی وزارت امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران می‌گوید «تفاهم نهایی در حال شکل گرفتن است» و مذاکرات به مرحله‌ای رسیده که «می‌توان کار بر روی یک متن مشترک را به انجام رساند».

عباس عراقچی روز شنبه ۲۸ فروردین در ادامه گفت: «متون مد نظر هیات ایرانی به طرف‌های مذاکره کننده کمیسیون مشترک برجام ارائه شده و بین همه طرف‌ها اشتراک نظر درباره هدف نهایی وجود دارد.»

دور جدید مذاکرات برجامی میان ایران و دیگر اعضای برجام شامل بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین از روز پنج‌شنبه آغاز شده است. رابرت مالی نماینده آمریکا نیز در وین حضور دارد و با اعضای برجام، به غیر از ایران در حال مذاکره است. ایران می‌گوید مذاکره مستقیم یا غیرمستقیمی با آمریکا انجام نخواهد داد.

میخائیل اولیانوف، رئیس هیئت مذاکره‌کننده روسیه در وین روند مذاکرات احیای برجام را «کند اما رو به جلو» توصیف کرده است.

پیش از این سخنگوی کاخ سفید نیز گفته بود که «واشینگتن می‌داند روندی طولانی در پیش خواهد بود اما بی‌تردید این مذاکرات را به عنوان یک نشانه مثبت می‌بیند».

جن ساکی حضور جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات را «گامی رو به جلو» توصیف کرده است.

روز شنبه همچنین انریک مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و رئیس نشست اعضای برجام از «پیشرفت» در مذاکرات خبر داد و گفت که اکنون زمان بررسی جزئیات توافق است.

وی تاکید کرد، مهم این است که همه طرفین متعهد به بازگشت آمریکا به برجام، لغو تحریم‌ها و پایبندی ایران به برجام هستند.

آقای عراقچی نیز گفته است «البته این مسیر، مسیر آسانی نخواهد بود و اختلاف نظرها هم پایان نیافته که این اختلافات باید طی مذاکرات بعدی کاهش پیدا کند».

وی توضیح نداد اختلافات جدی بر سر چه موضوعاتی است، اما منابع نزدیک به مذاکره‌کنندگان آمریکایی و اروپایی به نشریه فارین پالیسی گفته‌اند، انتظار می‌رود رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران به تهران یک بسته پیشنهادی ارائه کند که بر مبنای آن ایران در ازای لغو بخشی از تحریم‌ها به تعهدات برجامی خود بازگردد.

به گفته این منابع مطلع، اما رفع تحریم‌ها در اندازه‌ای نخواهد بود که باعث شود سیاستمداران افراطی در داخل آمریکا از جمله تعدادی از دموکرات‌ها، دولت جو بایدن را مورد حمله قرار دهند.

عراقچی در ادامه سخنان خود تصریح کرد که تهران علاقه‌مند به مذاکرات فرسایشی و طولانی مدت نیست و مذاکرات نیز در حدی که نیاز است ادامه پیدا خواهد کرد.

وی گفت: «ما فکر می‌کنیم مذاکرات الان به مرحله‌ای رسیده که طرف‌ها می‌توانند روی یک متن مشترک شروع به کار کنند و نگارش متن حداقل در حوزه‌هایی که اشتراک نظر وجود دارد، شروع شود.»

عراقچی می‌گوید هیئت ایرانی متن مورد نظر خود را هم در حوزه هسته‌ای، هم در حوزه رفع تحریم‌ها آماده کرده و به همه طرف‌های دیگر ارائه کرده است و این متون می‌تواند مبنای مذاکرات و رسیدن به توافق نهایی باشد.

نماینده ارشد مذاکرات هسته‌ای ایران در ادامه تصریح کرد: «نه اینکه لزوماً توافق نهایی عینا متون ما خواهد بود، اما این متون مبنای مذاکرات خواهد شد و در چهارچوب این متون فکر می‌کنیم که خواسته‌های ایران و خواسته طرف مقابل تامین خواهد شد.»

نماینده روسیه در وین نیز روز جمعه گفته بود مسکو متنی پیشنهادی برای رسیدن به توافق ارائه کرده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری ایرنا و رادیو فردا؛ ف.ق/س.ن
XS
SM
MD
LG