لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۱

اظهار امیدواری نماینده روسیه به توافق برجام در «چند هفته آینده»


میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات برجام روز شنبه دیداری با عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایرانی داشت
میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات برجام روز شنبه دیداری با عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایرانی داشت

نماینده روسیه در مذاکرات هسته‌ای می‌گوید بر اساس شواهد موجود، انتظار می‌رود نتایج نهایی مذاکرات هسته‌ای موفقیت‌آمیز باشد و طی «چند هفته آتی» حاصل شود.

میخائیل اولیانوف مذاکره‌کننده ارشد روسیه در برجام روز شنبه ۱۱ اردیبهشت با انتشار توئیتی گفت: «هنوز زود است هیجان‌زده شویم، اما همه شواهد نشان می‌دهد باید انتظار موفقیت در مذاکرات و رسیدن به توافق در چند هفته آینده را داشت.»

وی با انتشار توئیت دیگری نیز اعلام کرد اعضای برجام روز شنبه با هیات آمریکایی برای لغو تحریم‌ها و بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای دیدار کرده است.

وی تصریح کرد هیات ایرانی در دیدار اعضای برجام شامل بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه با هیات آمریکایی حضور نداشت.

ایران از ابتدا اعلام کرده با آمریکا وارد مذاکرات مستقیم نخواهد شد.

اظهار امیدواری آقای اولیانوف به موفقیت در توافق هسته‌ای طی چند هفته آینده بعد از دیدار دوجانبه وی و عباس عراقچی مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران در وین اعلام شده است.

رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند که عراقچی و اولیانوف ساعاتی قبل از نشست کمیسیون مشترک اعضای برجام در روز شنبه، به‌صورت دوجانبه و «مفصل» گفت‌وگو کرده‌‌اند.

به گزارش ایرنا، در این نشست که ساعاتی قبل از تشکیل جلسه کمسیون مشترک برجام برگزار شده، هیات ایرانی و روسی به هماهنگی مجدد مواضع خود پرداخته و بر ضرورت استمرار نزدیکی مواضع دو کشور تصریح کردند.

همه طرفین مذاکره، از جمله آمریکا از «پیشرفت» در مذاکرات خبر داده، اما ایالات متحده می‌گوید هنوز در رابطه با توافق احتمالی، چیزی معلوم نیست.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا روز جمعه ۱۰ اردیبهشت گفته بود همه طرف‌های حاضر در مذاکرات وین از جمله ایران درباره لغو تحریم‌های آمریکا و بازگشت جمهوری اسلامی به تعهدات هسته‌ای به طور «جدی» در حال مذاکره هستند، اما این مذاکرات فعلا در وضعیت «نامشخصی» است.

دولت جو بایدن ابراز تمایل کرده است که به توافق هسته‌ای با ایران بازگردد. اما ایران حاضر نشده است در این خصوص با آمریکا به طور مستقیم مذاکره کند. به همین دلیل هیئت آمریکایی هم‌اکنون به طور غیرمستقیم و از طریق سایر اعضای برجام در این مذاکرات حضور دارد.

برخی منابع خبری از جمله رسانه‌های اسرائیلی به نقل از مقام‌های ارشد این کشور، گفته‌اند که به احتمال زیاد ایالات متحده در هفته‌های آینده به برجام باز می‌گردد. اسرائیل بارها مخالفت خود را با لغو بازگشت واشینگتن به برجام، ابراز کرده و در روزهای گذشته شماری از مقام‌های امنیتی دولت بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در واشینگتن با مقام‌های آمریکایی دراین باره گفت‌وگو کردند.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا، توئیتر و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG