لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۸

مقام ارشد کاخ سفید: واشینگتن تحریم‌ها علیه ونزوئلا را کاهش نمی‌دهد


نیکلاس مادورو با شروع فعالیت‌های برنامه جهانی غذا در ونزوئلا و آزادی شش مدیر سابق شرکت آمریکایی سیتگو موافقت کرده است
نیکلاس مادورو با شروع فعالیت‌های برنامه جهانی غذا در ونزوئلا و آزادی شش مدیر سابق شرکت آمریکایی سیتگو موافقت کرده است

یک مقام ارشد کاخ سفید روز دوشنبه ۱۳ اردیبهشت به خبرگزاری رویترز گفت که نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، علامت‌هایی به دولت جو بایدن داده است، اما واشینگتن تا زمانی که مادورو دست به اقداماتی جدی در راستای برگزاری انتخابات آزاد نزده است، تحریم‌ها را کاهش نمی‌دهد.

هدف از این اظهارات به نظر می‌رسد فرونشاندن بحث‌ها و گمانه‌زنی‌ها درباره اقدام احتمالی جو بایدن برای تخفیف تحریم‌ها علیه کاراکاس در واکنش به تصمیمات اخیر مادورو باشد. آقای مادورو با شروع فعالیت‌های برنامه جهانی غذا در ونزوئلا و آزادی شش مدیر سابق شرکت آمریکایی سیتگو موافقت کرده است.

دولت جدید آمریکا همچنان در حال بررسی تحریم‌های سنگینی است که دولت دونالد ترامپ علیه ونزوئلا وضع کرده و مشاوران جو بایدن تصریح کرده‌اند که عجله‌ای برای کاهش فشار بر مادورو که او را دیکتاتور نامیده‌اند، ندارند.

این مقام کاخ سفید به خبرگزاری رویترز گفت: «ما بر اساس اقدامات ملموس طرف مقابل تصمیم می‌گیریم و واکنش نشان می‌دهیم.»

وی افزود: «فعلا نیز قصد داریم همراه شرکای بین‌المللی خود فشارها را از جهات مختلف با هدف برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه افزایش دهیم.»

مادورو ماه گذشته با برنامه جهانی غذا برای تعذیه ۱۸۵ هزار کودک مدرسه‌ای در ونزوئلا، کشور عضو اوپک که دچار فروپاشی اقتصادی و بحران انسانی شده است، موافقت کرد.

ونزوئلا روز جمعه نیز شش نفر از مدیران سابق شرکت نفتی آمریکایی سیتگو را که به اتهام فساد بازداشت شده بودند از زندان آزاد کرد و آنها را در حصر خانگی قرار داد. واشینگتن اگرچه از این اقدام استقبال کرده اما خواستار آزادی کامل آنها شده است.

مقام ارشد کاخ سفید عنوان کرد: «ما این تحولات را به دقت رصد می‌کنیم و متوجهیم که مادورو علامت‌هایی می‌فرستد اما باز هم تاکید می‌کنیم که تصمیمات ما بر اساس اقدامات جدی و ملموس طرف مقابل خواهد بود.»

دولت جو بایدن تصریح کرده که همچنان خوان گوایدو را به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت می‌شناسد.

با استفاده از گزارش‌ خبرگزاری‌ رویترز؛ س.ن
XS
SM
MD
LG