لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۸

نتانیاهو درباره مذاکرات برجام: فرق نمی‌کند چه پیش آید، حق دفاع از خود را محفوظ می‌دانیم


کنفرانس خبری بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده
کنفرانس خبری بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده

نخست‌وزیر اسرائیل در دیدار با وزیر خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرد که «ایالات متحده به توافق هسته‌ای قبلی با رژیم ایران برنگردد»، وی اما افزود که «فرق نمی‌کند چه پیش آید، اسرائیل حق دفاع از خود را محفوظ می‌داند».

بنیامین نتانیاهو روز سه‌شنبه چهارم خرداد به آنتونی بلینکن گفت: «امیدوارم که ایالات متحده به توافق هسته‌ای قبلی با رژیم ایران برنگردد»، زیرا به گفته او، «این توافق راه را برای دستیابی رژیم ایران به زرادخانه هسته‌ای، همراه با مشروعیت بین‌المللی هموار می‌کند».

او تاکید کرد: «فرق نمی‌کند چه پیش آید، اسرائیل همیشه حق خود را برای دفاع از خود در برابر نظامی که متهعد به نابودی ما و متعهد به رسیدن به سلاح کشتار جمعی برای تحقق این هدف است، محفوظ می‌داند».

وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه برای گفت‌وگو درباره تحولات غزه و مذاکره با رهبران اسرائیل و فلسطینی به اسرائیل سفر کرد. موضوع مذاکرات قدرت‌های جهانی با ایران بر سر بازگشت تهران و واشینگتن به برجام از دیگر محورهای این سفر است.

گزارش خبرگزاری رویترز حاکی است که وزیر خارجه آمریکا در این دیدار قول داده که اسرائیل را همچنان در جریان بازگشت احتمالی ایالات متحده به برجام قرار دهد و در این باره با آن‌ها رایزنی کند.

ایران و ایالات متحده با هدف احیای برجام در وین به صورت غیرمستقیم با هم مذاکره می‌کنند.

اسرائیل که مشوق دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، برای لغو برجام و خروج واشینگتن از آن بود، مخالف این مذاکرات است، اما دولت کنونی ایالات متحده می‌گوید که سیاست پیشین آمریکا کارایی نداشته و ایران در این مدت به ساخت سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر شده است.

ایران در واکنش به تصمیم دونالد ترامپ به صورت گام به گام از تعهدات هسته‌ای خود عدول کرده است.

با توجه به این شرایط جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، عنوان کرده که در صورت بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای خود تحریم‌ها علیه تهران را لغو می‌کند. ایران اما می‌گوید این واشینگتن است که باید اول دست به اقدامی در جهت رفع تحریم‌ها بزند.

آنتونی بلینکن روز یکشنبه گفته بود آمریکا هنوز نشانه‌ای ندیده است که بیانگر علاقه ایران برای پایبندی به تعهدات کامل هسته‌ای خود باشد.

با استفاده از شبکه اجتماعی توییتر، و گزارش‌های خبرگزاری رویترز و رادیو فردا/س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG