لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۷

آمریکا: حمله به شبه نظامیان مورد حمایت ایران با هدف بازدارندگی صورت گرفت


 بامداد دوشنبه هفتم تیرماه جنگنده‌های آمریکا به مواضع شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در مرز عراق و سوریه حمله کردند.
بامداد دوشنبه هفتم تیرماه جنگنده‌های آمریکا به مواضع شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در مرز عراق و سوریه حمله کردند.

سفیر آمریکا در سازمان ملل روز سه شنبه هشتم تیرماه به شورای امنیت اعلام کرد که حملات اخیر هوایی این کشور به شبه نظامیان مورد حمایت ایران در مرز سوریه و عراق برای بازداشتن ایران و این نیروها از انجام حملات بیشتر به اماکن، تاسیسات و نیروها آمریکایی است.

براساس ماده ۵۱ منشور سازمان ملل، چنانچه هر کشور عضو این سازمان در دفاع از خود در برابر حمله مسلحانه دست به اقدام نظامی بزند٬ می‌بایست فوری شورای امنیت را مطلع کند.

لیندا توماس گرین‌فیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل، در این نامه تاکید کرده است، در این حملات هوایی، تاسیسات شبه نظامیانی که عامل حملات پهپادی و راکتی به اماکن و نیروهای آمریکایی در عراق بودند، هدف گرفته شد.

سفیر آمریکا در این نامه که رویترز نیز آن را نیز رویت کرده، نوشته است، این واکنش نظامی پس از مشخص شدن ناکافی بودن گزینه‌های غیر نظامی برای مقابله با این تهدید انجام شد و هدف آن کاهش تنش در وضعیت و جلوگیری از حملات بیشتر بود.

در همین حال، گزارش حاکی است که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نیز روز سه‌شنبه به طور رسمی دلایل خود را در خصوص حمله هوایی به شبه نظامیان مورد حمایت ایران در مرز سوریه و عراق به کنگره اطلاع داد و تاکید کرد که این اقدام در راستای تامین امنیت نیروها و بازدارندگی ایران و نیروهای وابسته به آن انجام شده است.

جو بایدن به کنگره گفته است، ایالات متحده آماده است تا اقدام بیشتر، در صورت لزوم و متناسب، برای مقابله با تهدیدات یا حملات بیشتر انجام دهد.

بامداد دوشنبه هفتم تیرماه جنگنده‌های آمریکا به مواضع شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در مرز عراق و سوریه حمله کردند و پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، این حملات را اقدامی دفاعی و بازدارنده در واکنش به حملات پهپادی اخیر به اماکن و پایگاه‌های ایالات متحده و کارکنان آن در عراق عنوان کرد.

آمریکا آغازگر «حملات نبود»

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، هم روز سه شنبه گفته است، پس از این‌که بارها و هفته‌ها تاسیسات و نیروهای آمریکایی با پهپاد و راکت مورد حمله قرار گرفتند، ایالات متحده تصمیم به حمله به تاسیسات شبه نظامیان مورد حمایت ایران در مرز سوریه و عراق گرفت.

جان کربی در کنفرانس خبری پنتاگون و در پاسخ به این پرسش که آیا حمله به مواضع شبه نظامیان مورد حمایت ایران در مرز سوریه و عراق اقدامی پیشگیرانه بود، گفت، پس از چند هفته که شاهد حملات پهپاد و راکتی و خمپاره به تاسیسات و نیروهای خود بودیم، ما تصمیم گرفتیم که به این تاسیسات حمله کنیم. این درست نیست که بگویم ابتدا آمریکا نخستین ضربه را زد.

سخنگوی پنتاگون تصریح کرد همانطور که ما بارها اعلام کرده‌ایم ما باید از نیروهای خود محافظت می کنیم. رئیس جمهوری( آمریکا) در این مورد تعهد مصمم است، خیلی روشن بود که این حملات در جریان بود و این حملات به نحوی طراحی شد تا پاسخی به تهدیدها علیه نیروهای ما به ویژه با استفاده از پهپاد باشد.

حملات راکتی علیه نیروهای آمریکایی در سوریه

جان کربی همچنین در خصوص حملات روز دوشنبه به مواضع نیروهای آمریکایی در سوریه گفت، ما در حال ارزیابی این حملات هستیم.

سخنگوی پنتاگون اضافه کرد٬ ما همه این پیش‌فرض داریم که این (حملات راکتی) توسط شبه‌نظامیان یا گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران انجام شده است . ما هنوز انتساب خاصی نداریم.

سرهنگ وین ماراتو، سخنگوی نیروهای آمریکایی در سوریه هم روز سه شنبه در حساب کاربری خود در توییتر نوشت، روز ۲۸ ژوئن (دوشنبه) نیروهای ایالات متحده در سوریه توسط چندین موشک ،گلوله‌های آتش غیر مستقیم ۳۴ * ۱۲۲ میلی‌متر مورد حمله قرار گرفتند. به هیچ نیروی آمریکایی آسیبی وارد نشد.

حمله آمریکا به نیروهای متحد ایران در عراق دومین حمله از زمان روی کار آمدن دولت جو بایدن بود.

اهداف وابسته به کتائب حزب‌الله و یگان‌های سیدالشهدا، که از متحدین شناخته شده ایران در عراق هستند، هدف حملات هوایی آمریکا بودند.

گروه حشد الشعبی اعلام کرده است که در این حملات چهار نفر کشته شده‌اند ولی گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید شمار کشته‌های حمله یکشنبه شب در عراق به پنج نفر افزایش یافته است.

با استفاده از رویترز، وب سایت پنتاگون و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG