لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۳

تاکيد پوتین بر «کمک‌های همه جانبه» به حکومت بلاروس


ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز پنجشنبه ۱۰ تیر تاکید کرد که آن کشور کمک‌های همه جانبه به حکومت الکساندر لوکاشنکو، رهبر خودکامه بلاروس را ادامه خواهد داد.

حکومت بلاروس به دلیل سرکوب معترضان به نتایج مورد اختلاف انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته از سوی غرب مورد تحریم قرار گرفته و تحت فشارهای بین المللی است.

آقای پوتین در هشتمین مجمع نواحی روسیه که به صورت مجازی برگزار شد گفت: «ما کمک‌های همه جانبه به ملت برادر بلاروس در وضعیت سیاسی فعلی را ادامه خواهیم داد. بلاروس نه تنها یک همسایه خوب بلکه در درجه اول و مهم‌تر از همه متحد نزدیک ماست.»

آمریکا، اتحادیه اروپا و چندین کشور غربی دیگر به دلیل سرکوب بی‌رحمانه معترضان و رسانه‌ها پس از اعتراضات سال گذشته تعداد زیادی از مقامات ارشد بلاروس از جمله الکساندر لوکاشنکو و اعضای خانواده‌اش و چندین نهاد وشبکه اقتصادی وابسته به حکومت را تحریم کرده‌اند.

مخالفان ادعا می‌کنند که در رای‌گیری تقلب شده و نامزد آنها به پیروزی رسیده است. دولت‌های غربی تاکنون نتایج این انتخابات و در نتیجه مشروعیت ریاست جمهوری آقای لوکاشنکو را به رسمیت نشناخته‌اند.

تحریم‌های اتحادیه اروپا و فشار جامعه بین المللی بر حکومت بلاروس ماه گذشته و پس از فرود اجباری یک هواپیمای شرکت رایان ایر در فرودگاه مینسک تشدید شد. هدف از وادار کردن این هواپیما به فرود در پایتخت بلاروس بازداشت یک روزنامه‌نگار منتقد حکومت بود. کشورهای غربی این اقدام دولت بلاروس را به عنوان «هواپیما ربایی دولتی» محکوم کردند.

اتحادیه اروپا در اولین واکنش خود به این رویداد پرواز هواپیماهای بلاروس در حریم هوایی خود را ممنوع کرد و از شرکت‌های هوایی اروپایی خواست از آسمان بلاروس عبور نکنند. این اتحادیه هفته گذشته نیز بخش هایی از اقتصاد بلاروس را که در تامین درآمد دولت نقش مهمی دارند تحریم کرد.

حکومت بلاروس در واکنش به این تصمیم سفیر خود از اتحادیه اروپا را فراخواند، سفر مقامات اتحادیه اروپا به آن کشور را ممنوع و عضویت خود در طرح همکاری اتحادیه با کشورهای اروپای شرقی را به حالت تعلیق درآورد.

ولادیمیر پوتین در بخش دیگری از سخنانش در روز پنجشنبه گفت: «روسیه کمک‌های خود به بلاروس برای مقاومت در برابر تحریم‌های اخیر اتحادیه اروپا ادامه خواهد داد.»

الکساندر لوکاشنکو نیز در سخنرانی خود در این مجمع گفت روسیه و بلاروس در برابر تهاجم علیه کشورهای ما مقاومت خواهند کرد. او افزود:«ما از این فرصت برای تحکیم همکاری‌های اقتصادی و استقلال کامل کشورهایمان و نه فقط از نظر اقتصادی بهره‌برداری خواهیم کرد.»

روسیه نیز به دلایل گوناگون از جمله الحاق ناحیه کریمه به قلمرو آن کشور در سال ۲۰۱۴ از سوی غرب تحریم اقصادی شده است.

ولادیمیر پوتین در سال‌های اخیر تلاش کرده در راستای یکپارچگی اقتصاد دو کشور گام‌های بیشتری بردارد. هدف از این اقدامات تثبیت طرح ایجاد یک کشور فدرال واحد است که حدود ۲۰ سال پیش بین روسیه و بلاروس امضا شد.

الکساندر لوکاشنکو تا سال گذشته در برابر فشارهای مسکو مقاومت می‌کرد ولی اعتراضات گسترده به نتایج انتخابات سال گذشته و تحریم‌های غرب موقعیت او را در برابر رهبر روسیه تضعیف کرده است.

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی؛ ش.ر/س.ن

XS
SM
MD
LG