لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۱

رئیس سی‌آی‌ای برای گفت‌وگو در مورد ایران وارد اسرائیل شد


ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا
ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا

همزمان با تشدید تنش‌ها میان اسرائیل و ایران در آسیای غربی، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، روز سه‌شنبه، نوزدهم مرداد، وارد اسرائیل شد.

این نخستین بار از زمان رسیدن ویلیام برنز در اواخر اسفند سال گذشته به ریاست سی‌آی‌ای در دولت جو بایدن است که او به اسرائیل سفر می‌کند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، ویلیام برنز با اسحاق هرتسوگ رئیس‌جمهور، نفتالی بنت نخست‌وزیر، یائیر لاپید وزیر خارجه، داوید بارنئا رئیس موساد و شمار دیگری از مقامات اسرائیلی دیدار خواهد کرد.

به نوشته سایت خبری والانیوز، مقامات اسرائیلی در مذاکرات با آقای برنز می‌خواهند به پاسخ این پرسش برسند که آیا دولت جو بایدن با وجود روی کار آمدن ابراهیم رئیسی در مقام ریاست جمهوری ایران، هنوز در صدد احیای برجام است یا نه.

یک روز پیش از آغاز سفر ویلیام برنز به اسرائیل، خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ از تلاش دولت جو بایدن برای یافتن «راه‌های جایگزینِ مذاکرات احیای برجام» با ایران خبر داده بود.

نخست‌وزیر اسرائیل روز یکشنبه در نشست دولت خود بار دیگر ابراهیم رئیسی را «جلاد تهران» نامیده و با اشاره به حمله پهپادی اخیر منتسب به ایران علیه یک کشتی تجاری مرتبط با اسرائیل، گفته بود اسرائیل از بیانیه «گروه ۷» و تحقیق سنتکام که ایران را عامل آن حمله دانسته، استقبال می‌کند اما «زمان مبدل شدن بیانیه‌ها به عمل است».

نفتالی بنت افزوده بود که اسرائیل خود از راه‌های متعدد علیه ایران اقدام می‌کند.

وزیر خارجه آمریکا یک روز پیش از آغاز سفر ویلیام برنز به اسرائیل، تأکید کرد که حمله به کشتی «مرسر استریت» مصون از مجازات نخواهد بود. آنتونی بلینکن پیشتر نیز گفته‌است که «اقدام جمعی» علیه ایران در راه است.

با وجود این، مجموعه‌ای از شواهد نشان می‌دهد که اسرائیل اقدامات و اظهارات آمریکا در قبال ایران را کافی نمی‌داند هر چند که برخلاف زمان نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو، اختلافات با آمریکا را علنی بیان نمی‌کند.

وزیر خارجه جدید اسرائیل، گفته‌است که اختلافات کشورش و آمریکا بر سر ایران، در مذاکرات سربسته مطرح می‌شود.

از سوی دیگر، ژنرال بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، با گفتن این‌که کشورش «کاملاً آماده حمله به ایران» در زمینه پیشرفت «نگران‌کننده» ایران در برنامه هسته‌ای است، افزوده که اسرائیل «در زمان و مکان مناسب» به حمله به کشتی «مرسر استریت» پاسخ خواهد داد.

وبسایت نورنیوز، نزدیک به دبیرخانه شورای امنیت ملی ایران، دوشنبه شب نوشت که یک زیردریایی اسرائیلی همراه با دو ناوشکن اسرائیلی که زیردریایی را اسکورت می‌کنند، در آغاز این هفته، وارد آب‌های دریای سرخ شده‌است.

این سایت مهم امنیتی و اطلاعاتی ایران احتمال داده که اگر اسرائیل بخواهد با اعزام این تجهیزات دریایی به منافع ایران لطمه بزند، «خود را بیش از پیش گرفتار تله‌ای خواهد کرد که برون‌رفت از آن، قطعاً هزینه‌های بسیار سنگینی برای نخست‌وزیر و همه ساکنین اسرائیل خواهد داشت».

آمادگی اسرائیل برای رویارویی نظامی با ایران
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:03 0:00

نورنیوز همچنین دوشنبه شب برای نخستین بار تأیید کرد که از دو سال قبل ۱۲ شناور ایران در ۱۴ نوبت در آب‌های دریای سرخ و دریای مدیترانه، هدف «اقدامات تروریستی» قرار گرفته‌اند.

سایت نورنیوز اظهارات مقامات ارشد ایران را تکرار کرده که هر کشوری، از جمله آمریکا، که شریک اقدامات احتمالی اسرائیل در وارد کردن ضربه به ایران شود، «حتماً با پاسخ قاطع و محکم» مواجه خواهد شد.

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه، نیز دوشنبه در تهران گفته بود که «منتظر یک حرکت اشتباه از اسرائیل هستیم تا نابودشان کنیم».

ویلیام برنز، دیپلمات کارکشته آمریکایی، در زمانی که باراک اوباما به نمایندگی حزب دموکرات، ریاست جمهوری در کاخ سفید را در دست داشت، به عنوان دیپلمات ارشد وزارت خارجه واشینگتن، در کنار جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کنونی در دولت آمریکا، در چند نشست محرمانه میان مقامات آمریکایی و ایرانی در سلطان‌نشین عمان شرکت کرد؛ آن مذاکرات بعد از علنی شدن، زمینه را برای دستیابی ایران و قدرت‌ها به برجام فراهم کرد.

اسرائیل از مذاکرات محرمانه در عمان به‌شدت ناخشنود بود و پس از دستیابی ایران و شش قدرت جهانی به برجام نیز شدیداً با این پیمان از در مخالفت و ستیز برآمد.

بنیامین نتانیاهو بعدها خود را مشوق رئیس جمهور وقت آمریکا، دونالد ترامپ، در خروج واشینگتن از پیمان برجام در بهار سه سال پیش عنوان کرد.

با وجود تغییر دولت در اسرائیل، دولتمردان جدید این کشور هنوز با هر نوع احیای برجام و مذاکرات غرب با ایران، مخالف هستند.

با این حال، برخی از ناظران سیاسی امور اسرائیل تأکید دارند که خطاب بسیاری از تهدیدهای نظامی سران اسرائیل در مورد ایران، دولت جو بایدن است تا از بازگشت آمریکا به برجام جلوگیری کند.

رسانه‌های اسرائیل تأکید کرده‌اند که عملیات موساد اسرائیل علیه ایران، با وجود تغییر دولت در اسرائیل و تغییر ریاست موساد، کماکان ادامه دارد و حتی ممکن است ماموریت‌های آن تشدید شده باشد.

XS
SM
MD
LG