لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۸

اوپک: نفت در دهه‌های آینده کماکان بزرگترین منبع انرژی جهان خواهد بود


بر اساس پیش‌بینی اوپک، تا سال ۲۰۴۵ سهم نفت در میزان تقاضا برای انرژی به ۲۸.۱ درصد کاهش خواهد یافت.
بر اساس پیش‌بینی اوپک، تا سال ۲۰۴۵ سهم نفت در میزان تقاضا برای انرژی به ۲۸.۱ درصد کاهش خواهد یافت.

در آستانه اجلاس اقلیمی سازمان ملل که ماه نوامبر در شهر گلاسگو اسکاتلند برگزار می‌شود، اوپک اعلام کرد که بر اساس پیش‌بینی‌های این سازمان، در دهه‌های آینده بخصوص به دلیل تلاش کشورهای فقیر برای رشد اقتصادی و بهبود استانداردهای زندگی مردم، نفت کماکان بزرگترین منبع انرژی جهان خواهد بود.

اوپک روز سه‌شنبه ششم مهرماه در پیش‌بینی سالانه خود از بازار جهانی نفت اذعان کرد که با افزایش تولید خودروهای برقی و اتکاء بیشتر به انرژی‌های تجدیدپذیر، میزان تقاضا برای نفت در کشورهای پیشرفته کاهش خواهد یافت. اما به‌دلیل رشد اقتصادی سایر کشورهای جهان تا سال ۲۰۴۵ نفت کماکان بزرگترین منبع انرژی خواهد بود.

اوپک در بخشی از گزارش خود پیرامون چشم‌اندازهای بازار جهانی نفت می‌گويد: «کاملا مشخص است که پس از افت سال گذشته، میزان تقاضا برای انرژی و به طور مشخص تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۱ به میزان چشمگیری افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌شود که اين افزایش تقاضا در طولانی‌مدت ادامه یابد».

این سازمان افزوده است: «پیش‌بینی ما نشان می‌دهد که میزان تقاضا برای منابع اصلی انرژی بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۴۵ حدود ۲۸ درصد افزایش خواهد یافت. دلیل اصلی آن دو برابر شدن حجم اقتصاد جهانی و افزایش ۱.۷ میلیارد نفر به جمعیت جهان تا سال ۲۰۴۵ است».

طبق پیش‌بینی اوپک در ۲۵ سال آینده فقط میزان تقاضا برای ذغال‌سنگ کاهش خواهد یافت. میزان تقاضا برای سایر منابع انرژی بیشتر خواهد شد هر چند سهم گاز طبیعی، انرژی هسته‌ای و انرژی‌های تجدیدپذیر به نسبت گذشته افزایش پیدا می‌کند.

اوپک در این گزارش ۳۴۰ صفحه‌ای پیش‌بینی می‌کند که به‌دلیل مقابله با تغییرات اقلیمی و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر بخصوص در حمل‌ونقل، میزان تقاضا برای نفت در ۳۸ کشور پیشرفته عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه کاهش خواهد یافت.

این گزارش تخمین می‌زند که تا سال ۲۰۴۵ تعداد خودروهای موجود در جهان با حدود ۱.۱ میلیارد افزایش به ۲.۶ میلیارد دستگاه خواهد رسید و حدود ۲۰ درصد از این خودروها (حدود ۵۰۰ میلیون دستگاه) برقی خواهند بود.

همزمان رشد جمعيت طبقه متوسط بخصوص در کشورهای پرجمعیتی نظیر چین و هند میزان تقاضا برای نفت را در دو دهه آینده افزایش خواهد داد.

بر اساس پیش‌بینی اوپک، تا سال ۲۰۴۵ سهم نفت در میزان تقاضا برای انرژی که در سال ۲۰۲۰ حدود ۳۰ درصد بوده به ۲۸.۱ درصد کاهش خواهد یافت. سهم گاز طبیعی حدود ۲۴.۴ و سهم ذغال‌سنگ ۱۷.۴ درصد خواهد یود.

حدود ۴۰ درصد دیگر از تقاضا برای انرژی را منابع دیگری نظیر انرژی هسته‌ای، انرژی هیدورالکتریک و انرژی‌های تجدیدپذیر تامین خواهند کرد.

این گزارش یکی از دلایل اصلی کاهش مصرف انرژی در کشورهای پیشرفته را کاهش و پیر شدن جمعیت این کشورها می‌داند که به کاهش رشد اقتصادی منجر خواهد شد.

این گزارش در عین حال به افزایش آگاهی در مورد تغییرات اقلیمی و برنامه‌های بلندپروازانه جامعه جهانی برای مهار گرمایش زمین در حد ۱.۵ درجه بالاتر از دوران ماقبل صنعتی و کاهش انتشار گازهای آلاینده در حد صفر تا سال ۲۰۵۰ اشاره می‌کند.

اتحادیه اروپا، آمریکا، کانادا، ژاپن و برزیل تاکنون طرح‌های خود را برای تحقق این اهداف اعلام کرده‌اند.

اوپک در گزارش خود در مورد چشم‌اندازهای مصرف نفت در آینده در مورد تحقق این طرح‌ها در زمان‌بندی اعلام شده ابراز تردید می‌کند. این سازمان به عنوان نمونه یادآوری می‌کند که طرح اتحادیه اروپا در حال حاضر فقط یک طرح است و هنوز تمامی کشورهای عضو اتحادیه آن را تصویب نکرده‌اند و در جریان بررسی این طرح ممکن است اهداف و دامنه آن متناسب با اولویت‌های کشورهای عضو محدود شود.

اجلاس اقلیمی سازمان ملل از روز ۳۱ اکتبر تا ۱۲ نوامبر در شهر گلاسگو اسکاتلند و با میزبانی دولت بریتانیا برگزار خواهد شد. هدف این اجلاس توافق بین‌المللی در مورد کاهش گازهای گلخانه‌ای و اجرای اقدامات موثرتر برای مهار گرمایش زمین است.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG