لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۴

دومین دیدار امیرعبداللهیان و اسد در ۴۰ روز؛ سفر قریب‌الوقوع وزیر خارجه سوریه به ایران


در پی دومین سفر رسمی حسین امیرعبداللهیان در مقام وزیر خارجه ایران به سوریه در مدت ۴۰ روز، همتای سوری وی قرار است «به زودی» به تهران سفر کند.

امیرعبداللهیان روز شنبه ۱۷ مهرماه بعد از دیدار با فیصل المقداد همتای سوری خود اعلام کرد که وزیر خارجه سوریه طی روزهای آینده به تهران خواهد آمد.

آخرین سفر وزیر خارجه سوریه به ایران در مهرماه پارسال و در دولت حسن روحانی انجام شده بود. ایران به همراه روسیه از دولت بشار اسد حمایت می‌کنند.

وزرای خارجه ایران و سوریه ماه گذشته در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک نیز دیدار کردند.

دیدارهای پیاپی وزرای خارجه دو کشور در حالی است که طی هفته‌های گذشته سه کشور عربی عمان، اردن و امارات گام‌هایی برای عادی‌سازی روابط با سوریه برداشته و اردن مرزهای خود با سوریه را باز کرده است.

عبدالله دوم، پادشاه اردن، که ۱۱ مهرماه برای اولین بار از زمان شروع جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱، با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، تلفنی گفت‌وگو کرده بود، اعلام کرده که بهبود روابط با دولت بشار اسد، آن را از ایران دور خواهد کرد.

پادشاه اردن در ماه اوت نیز با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه دیدار داشت و اظهار امیدواری کرد که دولت روسیه «زمام شبه‎‌‎نظامیان مورد حمایت ایران در مرزهای سوریه و اردن را در دست خواهد گرفت».

هنوز معلوم نیست آیا کشورهای عربی بیشتری مایل به احیای روابط با دولت بشار اسد هستند یا نه و اگر چنین باشد، چه تاثیری بر روابط ایران و سوریه خواهد گذاشت.

امیرعبداللهیان روز شنبه بعد از دیدار با همتای سوری خود گفت: «سوریه متحد استراتژیک ایران است و ما در این سال‌ها نشان دادیم که هیچ‌گاه در روزهای سخت متحدان خود را تنها نمی‌گذاریم.»

وی در این دیدار همچنین بر همکاری‌ها و لزوم اجرایی شدن توافقات دوجانبه تاکید کرد.

ایران و سوریه تاکنون توافقات زیادی در زمینه تجارت، معدن، باز شدن یک میلیارد دلار خط اعتباری، و همکاری‌های اقتصادی و عمرانی داشته‌اند. مذاکراتی نیز برای امضای «توافق‌نامه جامع همکاری‌های بین ایران و سوریه» انجام شده، اما تقریبا هیچ کدام از این توافقات به مرحله اجرایی نرسیده است.

همچنین حجم صادرات ایران به سوریه حدود ۱۳۰ میلیون دلار در سال است، در حالی که برای نمونه ترکیه که دولت بشار اسد را به رسمیت نمی‌شناسد و از نیروهای مخالف اسد حمایت می‌کند، تنها در ۸ ماه ابتدایی سال جاری میلادی بیش از ۱.۳ میلیارد دلار، معادل ۱۰ برابر صادرات سالانه ایران به سوریه، کالا به این کشور صادر کرده که نسبت به دور مشابه پارسال ۴۶ درصد رشد داشته است.

شهریورماه امسال مهدی عباسی رییس دفتر اقتصادی ایران در حلب سوریه درباره اختلاف سهم ایران و ترکیه در بازار سوریه مدعی شده بود که « ترکیه با قاچاق، ۲۶ درصد از بازار سوریه را در اختیار دارد».

وی گفت، دلیل این امر را چرا سهم ایران نسبت به مابقی کشورها در بازار سوریه کمتر است، باید در ریل‌گذاری و سیاست‌گذاری که دقیق انجام نشده، ردیابی کرد.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا، مرکز آمار ترکیه و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG