لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۹

مرکل در آخرین سفر خود به اسرائیل: هفته‌های حساسی را در ارتباط با برجام پیش رو داریم


نفتالی بنت (راست) نخست‌وزیر اسرائیل و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان
نفتالی بنت (راست) نخست‌وزیر اسرائیل و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان

صدراعظم آلمان که در پایان دوره صدارت خود قرار دارد ​روز یکشنبه ۱۸ مهر در آخرین سفر رسمی خود به اسرائیل با استقبال گرم مقام‌های آن کشور روبه‌رو شد، اما اختلاف نظر بین این دو متحد نزدیک در مورد دو موضوع کلیدی برنامه هسته‌ای ایران و ایجاد کشور فلسطین در این دیدار نیز نمایان شد.

آنگلا مرکل در این سفر تأکید کرد که آلمان همچنان متعهد به احیای توافق بین‌المللی هسته‌ای با ایران است؛ اقدامی که اسرائیل با آن مخالف است.

صدراعظم آلمان که در یک نشست خبری مشترک با نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، سخن می‌گفت،‌ توضیح داد که «من هرگز برجام را ایده‌آل ندانسته‌ام، اما بهتر از عدم توافق است».

او افزود ادامه غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران «وضعیت بسیار دشواری» ایجاد کرده و ضمن درخواست ادامه مذاکرات، گفت که «هفته‌های حساسی را در رابطه با این موضوع پیش رو داریم».

نخست‌وزیر اسرائیل هم در این نشست خبری بار دیگر بر مخالفت خود با مذاکرات قدرت‌های جهانی با ایران بر سر برنامه هسته‌ایش تأکید کرد و گفت: «تلاش برای جلب رضایت ایرانیان فایده‌ای ندارد و آنان آشتی‌جویی را به عنوان یک نقطه ضعف تفسیر می‌کنند».

نفتالی بنت گفت که رژیم ایران توجه خود را به‌صورت «جنون‌آمیزی» به اسرائیل معطوف کرده است.

او افزود: دشمنان ما و در راس آنان رژیم ایران، تنها برای ایجاد تهدیدی حیاتی علیه اسرائیل همواره توجه خود را به‌صورت جنون‌آمیزی صرف ما می‌کنند و در این راه هزینه بسیاری پرداخته و باعث رنج زیاد مردم خودشان می‌شوند.

نخست‌وزیر اسرائیل اظهار داشت: تبدیل رژیم ایران به کشوری در آستانه سلاح هسته‌ای، «لکه ننگی» بر پیشانی جهان آزاد و بالاتر از آن، تهدیدی جدی برای صلح و آرامش در دنیاست.

آقای بنت تصریح کرد هیچ فایده‌ای در تلاش برای سازش با رژیم ایران نیست، چون آنان سازش را ضعف می‌دانند: ما می‌دانیم که رژیم ایران هم اکنون در سوریه، عراق، لبنان و یمن چگونه رفتار می‌کند، با این‌که هنوز چتر حمایت هسته‌ای از اعمال خود را در دست ندارد؛ پس می‌توان ابعاد زیان اعمال آنان را وقتی که دنیا بفهمد در پشت این زورگویی‌ها بمب اتمی نیز وجود دارد، به راحتی تجسم کرد.

آخرین دور مذاکرات هسته‌ای بین تهران و قدرت‌های جهانی برای بازگشت ایران و آمریکا به برجام روز ۳۰ خرداد امسال برگزار شد و ایران هنوز اعلام نکرده که در چه تاریخی آماده از سر گرفتن مذاکرات برجام است.

نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید جمهوری اسلامی به حقه زدن به جامعه بین‌المللی و وقت تلف کردن و در عین حال به غنی‌سازی اورانیوم و تخریب ثبات منطقه ادامه می‌دهد.

آقای بنت افزود: این لحظه‌ای بسیار حساس است و موضع آلمان بسیار مهم است. ما در اسرائیل به عمل تکیه داریم و در مقابل رژیم ایران در همه ابعاد عمل می‌کنیم و این مرحله شامل «ممانعت روزانه از تلاش‌های آنان برای سرازیر کردن سیل تسلیحات‌شان به منطقه است».

تاکنون گزارش‌های زیادی از حملات هوایی اسرائیل به مواضع ایران یا گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی در سوریه منتشر شده است؛ اگرچه اسرائیل در برخی موارد و به‌صورت تلویحی این حملات را تایید کرده است.

در دیدار خانم مرکل و آقای بنت همچنین موضوع فلسطین نیز مطرح شد. خانم مرکل حمایت خود را از تشکیل دو دولت مستقل اسرائیل و فلسطین اعلام کرد؛ موضعی که بلافاصله با اعتراض آقای بنت مواجه شد.

نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرد این طرح منجر به تشکیل «دولتی تروریستی» درست در بیخ گوش اسرائیل خواهد شد.

خانم مرکل همچنین از ادامه ساخت شهرک‌های اسرائیلی در سرزمین‌های اشغالی فلسطینی‌ها انتقاد کرد که این اظهارات او نیز با واکنش منفی نخست‌وزیر اسرائیل روبه‌رو شد.

کشور اسرائیل در سال ۱۹۴۸ تشکیل شد و آلمان و اسرائیل از سال ۱۹۶۵ روابط دیپلماتیک با یکدیگر برقرار کردند و این روابط در طول چند دهه به گرمی گرایید.

آلمان بزرگترین شریک تجاری اسرائیل در اروپا است و دولت این کشور در طول جنگ‌ها و بحران‌های دیپلماتیک از اسرائیل پشتیبانی کرده است و این پشتیبانی قوی در دوره ۱۶ ساله صدارت آنگلا مرکل نیز ادامه داشته است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کانال تلگرامی نخست‌وزیر اسرائیل و رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG