لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۲

وزیر نفت ایران: اگر ۱۶۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نشود واردکننده نفت‌وگاز می‌شویم


وزیر نفت ایران می‌گوید در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری لازم در صنعت نفت‌وگاز انجام نشده است، حال آن‌که برای پاسخ به نیازهای کشور باید ۱۶۰ میلیارد دلار در این حوزه سرمایه‌گذاری کنیم.

جواد اوجی روز سه‌شنبه ۱۱ آبان در جلسه هماهنگی لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت اگر برای توسعه هزینه نشود، در آینده به واردکننده این محصولات تبدیل می‌شویم.

دولت ایران طی سال‌های گذشته گزارشی از وضعیت سرمایه‌گذاری در صنایع نفت‌وگاز ارائه نکرده است، اما مرکز پژوهش‌های مجلس مرداد امسال گزارشی منتشر کرد که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در حوزه اکتشاف و توسعه میادین نفت‌وگاز کشور از سال ۹۱ روند نزولی شدیدی داشته و از حدود ۲۳ میلیارد دلار در سال ۹۱ به حدود سه میلیارد دلار در سال‌های ۹۷ و ۹۸ سقوط کرده است.

سقوط میزان سرمایه‌گذاری در صنعت نفت‌وگاز ایران طی یک دهه گذشته و عدم مشارکت شرکت‌های خارجی در توسعه میادین سبب شده است که کشور زمستان امسال با ۲۰۰ میلیون متر مکعب کسری گاز در روز مواجه شود و نیروگاه‌ها و بخش صنایع مجبور به استفاده از سوخت آلاینده مازوت به جای گاز شوند.

ایران زمستان پارسال نیز ۱۶۰ میلیون متر مکعب گاز کسری در روز داشت.

نیروگاه‌های کشور پارسال «شش میلیارد لیتر» سوخت بسیار آلاینده مازوت و دو برابر این میزان، گازوئیل مصرف کردند که نسبت به سال ۹۷ دو برابر شده بود. کسری گاز پارسال نخستین بار از فصل پاییز آغاز شد ولی امسال برخی نیروگاه‌ها، خصوصا در تبریز و مازندران، از فصل تابستان مجبور به استفاده از سوخت مازوت به جای گاز شده‌اند.

همزمان با اظهارات وزیر نفت ایران، عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان سیمان به خبرگزاری ایلنا گفته است که امسال نیز کارخانه‌های سیمان در زمستان مجبور به استفاده از سوخت مازوت به جای گاز هستند و احتمالا فعالیت آن‌ها محدود شود.

تابستان امسال نیز فعالیت کارخانه‌های سیمان کشور به خاطر کسری برق به‌صورت گسترده‌ای محدود شده بود.

در این میان وزارت نیرو هشدار داده است که به خاطر کسری گاز انتظار می‌رود فعالیت نیروگاه‌های برق کشور نیز در زمستان محدود شود و کشور با کسری برق مواجه شود؛ موضوعی که آقای شیخان نیز به آن اشاره کرده و گفته است نگرانی ما این است که ما همزمان با قطعی گاز، قطعی برق به علت مشکل سوخت نیروگاه‌ها داشته باشیم.

وی گفت: «اگر این اتفاق بیفتد صنعت سیمان تقریبا تعطیل می‌شود».

هنوز معلوم نیست دولت چه برنامه‌ای برای جذب ۱۶۰ میلیارد دلار سرمایه برای جلوگیری از تبدیل کشور به وارکننده نفت‌وگاز دارد، اما آمارهای مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد بدهی شرکت ملی نفت ایران در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ حدود ۲۰ درصد افزایش یافته و به ۶۰ میلیارد دلار رسیده و اخیرا خبرگزاری فارس گزارش داد که این رقم اکنون به ۷۰ میلیارد دلار افزایش یافته است.

هشدار نسبت به تبدیل کشور به واردکننده نفت‌وگاز در حالی است که ایران با ۳۲ تریلیون متر مکعب، دومین ذخایر بزرگ گازی و با ۱۵۸ میلیارد بشکه نفت، چهارمین ذخایر بزرگ نفت جهان را در اختیار دارد.

با استفاده از گزارش‌های تسنیم، ایلنا، مرکز پژوهش‌های مجلس، رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG