لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۷

پنتاگون: ادعاهای ایران درباره ربودن نفتکش غیرواقعی و کاملا نادرست است


جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا
جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا

وزارت دفاع ایالات متحده، پنتاگون، روز چهارشنبه ۱۲ آبان گزارش‌های سپاه پاسداران و رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران را در خصوص تلاش آمریکا برای توقیف یک نفتکش حامل نفت ایران در دریای عمان را کاملا «نادرست» خواند.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفته است، «من ادعاهای ایرانی‌ها را دیده‌ام، آنها کاملاً نادرست و غیر واقعی هستند.»

سپاه پاسداران و همچنین تلویزیون جمهوری اسلامی روز چهارشنبه با انتشار تصاویری، آمریکا را به تلاش برای «سرقت یک محموله نفتی» ایران متهم کرده و گفته‌اند که نیروی دریایی آمریکا در صدد بود که یک نفتکش حامل نفت صادراتی ایران را در آب‌های دریای عمان مصادره کند.

جان کربی می‌گوید، نیروهای ایران در اواخر ماه اکتبر به «طور غیرقانونی» یک کشتی تجاری را در دریای عمان توقیف کردند. نیروی‌های آمریکایی وضعیت را رصد کردند و اقدامی برای بازپس گیری این کشتی انجام ندادند.

سخنگوی وزارت دفاع تصریح کرده است، نیروی دریایی آمریکا تلاشی برای توقیف هیچ کشتی انجام نداد. آنچه که ایران ادعا می‌کند، مربوط به حادثه‌ای در روز ۲۴ اکتبر است که در آن واحدهای نیروی دریایی آمریکا شاهد پیاده شدن غیرقانونی نیروهای ایران بر عرشه یک کشتی تجاری در آب‌های بین المللی در دریای عمان و توقیف آن توسط نیروهای ایرانی بودند.

جان کربی تاکید کرد، اقدامات ایران، نقض آشکار قوانین بین المللی است. آزادی کشتیرانی و جریان آزاد تجارت را تضعیف می کند. تنها اقدام و تصرف (یک کشتی تجاری) که انجام شده توسط ایران بود.

پیشتر مقام‌های آمریکایی گفته بودند که حکومت ایران حدود دو هفته پیش، یک نفتکش با پرچم ویتنام را در خلیج عمان توقیف کرده و این کشتی همچنان در نزدیکی بندرعباس در توقیف است.

یک مقام آمریکایی به آسوشیتدپرس گفته بود، نام این نفتکش ویتنامی «ام‌وی ساوتیس» (MV Southys) است و نیروهای سپاه پاسداران روز ۲۴ اکتبر ، دوم آبان، با «تهدید اسلحه» کنترل این کشتی را به دست گرفتند.

طبق این گزارش٬ نیروهای آمریکایی هیچ مداخله‌ای انجام ندادند و با ورود نفتکش توقیف شده به آبهای ایران، ناو های آمریکایی منطقه را ترک کردند.

تلویزیون جمهوری اسلامی ایران فیلم تدوین شده از پیاده شدن نیروهای سپاه پاسداران بر عرشه این نفتکش منتشر کرده است .

در بخشی از فیلم، تصاویری از رصد یک نفتکش قرمز رنگ در آب‌های عمان توسط پهپاد ایران نشان داده می‌شود و کماندوهای سپاه پاسداران از یک بالگرد وارد عرشه این نفتکش می‌شوند و سپس تعدادی از قایق‌های کوچک تندرو این نفتکش را محاصره می‌کنند.

اظهارات رسانه‌های ایران در خصوص وضعیت این نفتکش متناقض است. در حالی که ابتدا گفته شده بود که آمریکا در صدد بود این نفتکش را توقیف کند، اما روابط عمومی سپاه پاسداران می‌گوید این نفتکش ویتنامی به «دلیل تخلفات مالی و قاچاق نفت» از آب‌های جمهوری اسلامی توقیف شده است.

وضعیت و ترکیب خدمه نفتکش توقیف‌شده هنوز مشخص نیست. بررسی بانک اطلاعات شرکت‌های کشتیرانی نشان می‌دهد آخرین مالک ثبت‌شده کشتی، یک شرکت حمل و نقل نفت اوپک با آدرس هانوی، پایتخت ویتنام، است. با این حال، شماره تلفن این شرکت موجود نیست.

آسوشیتدپرس می‌گوید، هنوز انگیزه حکومت ایران از توقیف نفتکش ویتنامی مشخص نیست. مقامات ویتنامی هم تا لحظه تنظیم این گزارش پاسخی به پرسش‌های این خبرگزاری نداده‌اند.

علاوه‌بر این، تجزیه و تحلیل داده‌های ردیابی کشتی نشان می‌دهد که نفتکش ویتنامی تا روز سه‌شنبه ۱۱ آبان همچنان در نزدیکی بندرعباس بوده است.

با استفاده از سی ان ان و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG