لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۷

آمریکا از عربستان و متحدانش خواست به رابطه با لبنان بازگردند


بیلبوردی از ژرژ قرداحی، وزیر اطلاعات لبنان در صنعا، یمن، ۳۱ اکتبر ۲۰۲۱. روی بیلبورد به طعنه نوشته شده:‌ «بله ژرژ، جنگ یمن، بیهوده است.»
بیلبوردی از ژرژ قرداحی، وزیر اطلاعات لبنان در صنعا، یمن، ۳۱ اکتبر ۲۰۲۱. روی بیلبورد به طعنه نوشته شده:‌ «بله ژرژ، جنگ یمن، بیهوده است.»

ایالات متحده آمریکا از عربستان سعودی و متحدان این کشور در خلیج فارس خواست به‌دنبال پایان بحران در روابط دوجانبه خود با لبنان باشند. آمریکا تاکید کرده است که بیروت در شرایطی است که به «حمایت‌های بین‌المللی» نیاز دارد.

این واکنش آمریکا است به ادامه تنش در روابط ریاض با بیروت؛ روز چهارشنبه حتی یمن نیز به هم‌پیمانان عربستان پیوست و نماینده خود را از بیروت فراخواند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز چهارشنبه، ۱۲ آبان‌ماه، در جمع خبرنگاران گفت: «موضع ما این است که اگر به‌ دنبال بهبود شرایط بشردوستانه مردم لبنان هستیم، باید مجاری دیپلماتیک باز بماند.»

این اظهارات یک روز پس از دیدار آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با نجیب میقاتی، نخست‌ وزیر لبنان در حاشیه نشست تغییرات اقلیمی در گلاسگو مطرح می‌شود.

آقای بلینکن گفته بود آمریکا از لبنان در شرایطی که این کشور دچار بدترین شرایط اقتصادی تاریخ خود است و نخست‌ وزیرش تلاش می‌کند پس از یک دهه خلاء قدرت، ثبات را در این کشور حاکم کند، حمایت خواهد کرد.

این در حالی است که روز جمعه هفته گذشته، عربستان سعودی به سفیر لبنان در این کشور ۴۸ ساعت فرصت داد ریاض را ترک کند، سفیر خود در بیروت را فراخواند و واردات همه محصولات از لبنان را متوقف کرد.

کویت و بحرین نیز که متحدان اصلی عربستان سعودی در منطقه به شمار می‌روند، به سرعت از رفتار ریاض پیروی کرده و دیپلمات‌های خود از بیروت را فراخواندند.

این اقدام عربستان و متحدان این کشور، به‌ دلیل نفوذ گروه حزب‌الله در لبنان صورت می‌گیرد که از سوی جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌شود.

در ادامه تنش در روابط دیپلماتیک عربستان و لبنان، امارات متحده عربی نیز از شهروندان خود خواست لبنان را ترک کنند.

پیش از آن بحرین هم درخواست مشابهی را از شهروندان خود مطرح کرده بود.

واکنش تند عربستان سعودی و هم‌پیمانانش پس از آن رسانه‌ای شد که ژرژ قرداحی، وزیر ارتباطات لبنان و از مسیحیان این کشور، در مصاحبه‌ای گفت که جنگ «بیهوده» یمن «که حاصل حمله سعودی به یمن است و نیروهای انصارالله از خود دفاع می‌کنند» باید پایان یابد.

عربستان رهبری یک ائتلاف نظامی را در جنگ شش ساله اخیر در یمن برعهده دارد؛ جنگی که عمدتاً علیه نیروهای حوثی مورد حمایت ایران در جریان است.

به گفته وزیر خارجه لبنان، عربستان خواهان کاهش نقش حزب‌الله در لبنان است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه،‌رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG