لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۰

اتحادیه اروپا حلقه تحریم‌ها علیه بلاروس را تنگ‌تر کرد


اتحادیه اروپا بلاروس را متهم به «آوردن»‌ پناهجویان به مرزهای این اتحادیه می‌کند
اتحادیه اروپا بلاروس را متهم به «آوردن»‌ پناهجویان به مرزهای این اتحادیه می‌کند

همزمان با هشدار دولت لهستان مبنی بر حرکت گروه دیگری از مهاجران به سمت گذرگاه‌های مرزی بین این کشور و بلاروس، اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۲۴ آبان در مسیر تشدید تحریم‌ها علیه حکومت الکساندر لوکاشنکو گام دیگری برداشت.

وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در جلسه روز دوشنبه خود در بروکسل مفاد تحریم‌های قبلی علیه بلاروس را به شکلی تغییر دادند که از این پس می‌تواند در مورد شرکت‌های هوایی، آژانس‌های مسافرتی و افراد دخیل در بحران مهاجرت در مرزهای این کشور با لهستان، لیتوانی و لتونی به اجرا درآید.

براساس این مقررات، دارایی‌های افراد حقیقی و حقوقی در اروپا مسدود و سفر آنها به کشورهای عضو اتحادیه اروپا ممنوع خواهد شد. کمیسیون اروپا قرار است در روزهای آینده فهرست این افراد و نهادها را منتشر کند. این پنجمین دور از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه بلاروس به‌شمار می‌آید.

طی هفته‌های اخیر و با وجود سرمای شدید منطقه، هزاران مهاجر که اکثر آنها اهل کشورهای خاورمیانه هستند با هدف ورود به قلمرو اتحادیه اروپا در جوار مرزهای بلاروس تجمع کرده‌اند.

اتحادیه اروپا حکومت بلاروس را متهم کرده که به تلافی تحریم‌هایی که به دلیل سرکوب معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری تابستان گذشته علیه حکومت آن کشور وضع کرده است، مهاجران را با وعده عبور آسان از مرز به این کشور کشانده و با ایجاد این بحران قصد دارد به اتحادیه اروپا فشار بیاورد.

در مقابل حکومت بلاروس ضمن رد این اتهامات، اتحادیه اروپا را به دلیل جلوگیری از ورود مهاجران به نقض حقوق بشر متهم کرده است.

لهستان، لیتوانی و لتونی در واکنش به این بحران، اقدامات امنیتی در مرزهای خود با بلاروس را تشدید کرده‌اند. دولت‌های لهستان و لیتوانی اعلام کردند که طی روز یکشنبه از تلاش بیش از صد نفر برای عبور از مرز جلوگیری کرده‌اند. نیروهای مرزبانی لهستان با بلندگو به جمعیتی که در نوار مرزی تجمع کرده هشدار می‌دهند که در صورت عبور از مرز با زور با آنها برخورد خواهد شد.

شرایط وخیم پناهجویان در مرز بلاروس و لهستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:16 0:00

وزارت دفاع لهستان با انتشار عکسی از حرکت مهاجران به سوی گذرگاه مرزی کوزنیکا در توئیتر نوشت: «نیروهای مرزبانی بلاروس جمعیت بیشتری از مهاجران را به سوی مرز هدایت می‌کنند.»

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، بامداد دوشنبه و پیش از آغاز نشست وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا گفت: «لوکاشنکو می‌خواهد ما تمامی تحریم‌ها را لغو کنیم. ما به روش غیرانسانی استفاده ابزاری از پناهجویان با تشدید تحریم‌ها پاسخ خواهیم داد.»

وزیر خارجه لیتوانی خواستار ایجاد محدوده ممنوعه پرواز بر فراز تمامی فرودگاه‌های بلاروس شد تا از ورود مهاجران به این کشور جلوگیری شود. او افزود که برای بازگرداندن مهاجران به کشورهای خود می‌توان به بلاروس کمک کرد.

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس، روز دوشنبه لحن ستیزه‌جویانه خود را ادامه داد و در جدیدترین اظهار نظر خود گفت: «ما نمی‌خواهیم بحران مهاجران به یک رویارویی بدل شود ولی اگر اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی وضع کند ما از خود دفاع خواهیم کرد.»

بلاویا، خطوط هوایی دولتی بلاروس که ممکن است در فهرست تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا قرار بگیرد در روزهای اخیر اعلام کرد که پرواز شهروندان سوریه، عراق، افغانستان و یمن با پروازهای این شرکت از امارات ممنوع شده است.

این شرکت روز یکشنبه در بیانیه‌ای گفت برپایه تصمیم نهادهای مسئول در امارات متحده عربی، شهروندان این چهار کشور نمی‌توانند از دبی به مقصد مینسک پرواز کنند.

بلاویا هفته گذشته نیز به درخواست دولت ترکیه پرواز اتباع سوریه، عراق و یمن از این کشور به مقصد مینسک را ممنوع کرد.

همزمان، دولت عراق اعلام کرده است که از روز پنج‌شنبه پروازهایی بین مینسک و بغداد برای بازگشت داوطلبانه شهروندان این کشور که در مرزهای بلاروس گیر افتاده‌اند دایر خواهد کرد.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه عراق، تاکنون ۵۷۱ نفر از شهروندان این کشور برای بازگشت داوطلبانه به بغداد ثبت نام کرده‌اند. پروازهای مستقیم بین بغداد و مینسک از مرداد امسال متوقف شده است.

نایب رئیس کمیسیون اروپا برای گفت‌وگو با مقام‌های عراقی در این زمینه روز دوشنبه به بغداد رفت.

XS
SM
MD
LG