لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۹

آماده‌باش اتحادیه اروپا برای مقابله با اومیکرون؛ فرانسه ورود مسافران بریتانیا را محدود می‌کند


فرودگاه شارل دوگل پاریس در دوران همه‌گیری ویروس کرونا
فرودگاه شارل دوگل پاریس در دوران همه‌گیری ویروس کرونا

دولت فرانسه روز پنج‌شنبه ۲۵ آذر اعلام کرد که به منظور مقابله با شیوع سریع سویه جدید کرونا موسوم به اومیکرون، سفرهای «غیرضروری» از مبداء یا به مقصد بریتانیا را برای کلیه افراد حتی واکسن‌زده‌ها محدود خواهد کرد.

با گسترش موارد ابتلا به جدیدترین سویه جهش‌یافته ویروس کرونا در بریتانیا، دولت فرانسه در اطلاعیه‌ای گفته است از بامداد روز شنبه ۲۶ آذر (۸ دسامبر) مسافران بریتانیا باید دلیلی موجه برای ورود به این کشور داشته باشند.

مقررات وضع‌شده در مورد مسافران خروجی که قصد سفر به بریتانیا را دارند، نیز صادق است. بر اساس اطلاعیه دولت امانوئل مکرون، افراد نمی‌توانند تا اطلاع ثانوی به دلایل کاری یا گردشگری بین بریتانیا و فرانسه تردد کنند.

بر این اساس، کلیه مسافران ورودی از بریتانیا باید نتیجه تست منفی کرونا (پی‌سی‌آر یا آنتی‌ژن) در فاصله ۲۴ ساعت پیش از سفر را ارائه دهند و تا هفت روز هم در قرنطینه بمانند. مدت زمان قرنطینه در صورت تست منفی مجدد به دو روز کاهش خواهد یافت.

دولت فرانسه تاکید کرده است که شهروندان این کشور و افراد دارای اقامت قانونی و نیز شهروندان اتحادیه اروپا که از مسیر فرانسه قصد سفر به کشور خودشان را دارند هم نیازی به ارائه دلیل موجه ندارند.

آخرین آمار منتشر شده از موارد ابتلا به کرونا در بریتانیا نشان می‌دهد که نرخ روزانه ابتلا به بیماری کووید۱۹ به بالاترین میزان خود از زمان آغاز همه‌گیری در اوایل سال ۲۰۲۰ رسیده است. تنها در روز چهارشنبه، مقام‌های بریتانیا از شناسایی بیش از ۷۸ هزار مورد ابتلا به کرونا خبر دادند.

آمار مبتلایان کرونا در فرانسه در همین روز نزدیک به ۶۶ هزار نفر اعلام شده است. از آغاز همه‌گیری تا کنون شمار جان‌باختگان کرونا در فرانسه به حدود ۱۲۱ هزار تن رسیده و بیش از ۸.۴ میلیون مورد مبتلا به کووید ۱۹ در این کشور شناسایی شده است.

همزمان با شیوع گسترده اومیکرون در بریتانیا، آمارها از رشد سریع موارد ابتلا به این سویه جدید کرونا در دیگر کشورهای اروپایی همچون فرانسه، نروژ، دانمارک، آلمان و بلژیک نیز حکایت دارد.

همزمان با افزایش مجدد محدودیت‌ها برای مقابله با سویه اومیکرون در سایر کشورهای اروپایی از جمله یونان، پرتغال و ایتالیا، رهبران اتحادیه اروپا در اجلاس روز پنج‌شنبه ۲۵ آذر بر اهمیت واکسیناسیون و دریافت دُز سوم (بوستر) واکسن کرونا تاکید کردند.

برخی کشورها ارائه تست منفی کرونا را برای کلیه مسافران اجباری کرده‌اند و این در حالی است که تا پیش از این، ارائه گواهی دریافت دو دُز واکسن مورد تایید اتحادیه اروپا برای ورود به کشورهایی همچون ایتالیا کافی بود.

در همین حال، مرکز اروپایی کنترل و پیشگیری از بیماری هشدار داده است که هر دو روز یک‌بار، موارد ابتلا به سویه اومیکرون دو برابر می‌شود و به این معناست که برای غلبه بر «شکاف واکسیناسیون» در میان کشورهای اتحادیه اروپا «خیلی دیر» شده است.

از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، نرخ واکسیناسیون در ۹ کشور به ۶۰ درصد نرسیده است؛ به‌ویژه شهروندان کشورهای اروپای شرقی که در برابر دریافت واکسن کرونا مقاومت می‌کنند.

رئیس سازمان بهداشت جهانی نیز روز ۲۳ آذر در سخنانی هشدارآمیز گفته بود که اومیکرون با سرعتی کم‌سابقه در مقایسه با سویه‌های پیشین رو به گسترش است.

به گفته تدروس ادهانوم و دیگر مقام‌های بهداشتی، اگرچه اومیکرون مسری‌تر است، اما هنوز مشخص نیست که آیا این سویه به بروز علایمی شدیدتر در مقایسه با سویه‌های قبلی ویروس کرونا منجر می‌شود یا نه.

آفریقای جنوبی اولین کشوری بود که ماه گذشته خبر از شیوع سویه جدید کرونا در این کشور داد.

از زمان شیوع اومیکرون در آفریقای جنوبی، شمار مبتلایان روزانه در این کشور به ۲۰ هزار مورد افزایش یافته است. اوایل ماه گذشته شمار مبتلایان روزانه به کرونا در این کشور کمتر از هزار نفر بود.

با استفاده از گزارش‌های خبری گاردین، خبرگزاری فرانسه و رویترز/ آ.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG