لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۲

نخست‌وزیر اسرائیل: یک توافق زیان‌بار هسته‌ای با ایران در راه است


نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید که «یک توافق زیان‌بار هسته‌ای با ایران» در راه است.

نفتالی بنت روز یکشنبه ۱۷ آبان در آغاز نشست هیات وزیران اسرائیل گفت توافقی که قدرت‌های جهانی در حال مذاکره بر سر آن در وین هستند، جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران را «سخت‌تر» خواهد کرد.

او اظهار داشت که اسرائیل «مسئول مقابله با مسئله هسته‌ای ایران است و مسلما تحولات مذاکرات وین را از نزدیک دنبال می‌کند».

به گفته وی، «کسی که فکر می‌کند توافق جدید با ایران ثبات بیشتری به‌دنبال می‌آورد اشتباه می‌کند، و چنین توافق زیان‌باری تنها مسئله غنی‌سازی ایران را برای مدتی به تاخیر خواهد انداخت».

آقای بنت گفت در حالی که توافق با ایران تنها هدف تاخیر موقت در غنی‌سازی اورانیوم را دنبال می‌کند، «همه ما در منطقه، تاوان سنگین و غیرقابل جبرانی را در برابر این امتیاز به ایران، خواهیم پرداخت».

نخست‌وزیر اسرائیل در مورد این‌که توافق هسته‌ای با ایران در آستانه دستیابی است، توضیح بیشتری نداد اما گفت «توافق هسته‌ای و آن‌چه که به نظر می‌رسد شرایط آن تعیین شده است، به توانایی مقابله با برنامه هسته‌ای ایران لطمه می‌زند».

او تکرار کرد که دولت اسرائیل چه در صورت حصول توافق میان قدرت‌های جهانی با ایران و چه بدون آن، «حق آزادی عمل را برای خود محفوظ می‌داند».

نفتالی بنت در اشاره تلویحی به حملات راکتی و پهپادی هفته گذشته نیروهای انصارالله یمن علیه امارات متحده عربی گفت در حالی که مذاکرات وین در جریان است، ایران خشونت خود را «چند برابر کرده» و مانند همیشه «بازوی ترور را در منطقه به کار گرفته است».

حملات راکتی و پهپادی شاخه نظامی گروه حوثی‌های یمن همزمان با دو سفر جداگانه رئیس‌جمهوری و وزیر دفاع اسرائیل به امارات و بحرین رخ داد و تشدید تعرض‌های انصارالله به امارات در یک دوره بسیار کوتاه تلقی شد.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، نیز در بحرین گفته بود در حالی که ایران دیپلمات‌هایش را به مذاکره در وین فرستاده است، نیروهای نیابتی و سپاه پاسداران آن همان «قلدر محل» بودند که هستند و به شرارت، از جمله علیه امیرنشین‌های خلیج فارس ادامه داده‌اند.

مقامات اسرائیلی گفته‌اند که تماس‌های آنها با دولت جو بایدن برای آگاهی از آخرین تحولات مذاکرات وین ادامه دارد. وزیر خارجه اسرائیل گفته است که این کشور اختلافات خود را در پشت پرده با آمریکا مطرح می‌کند.

در این میان، روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز یکشنبه نوشت معافیت‌هایی که دولت آمریکا در روزهای اخیر در قبال بخش غیرنظامی برنامه هسته‌ای ایران در نظر گرفته، تنها «یک گام فنی» است و نباید آن را نشانی از پیشرفت در مذاکرات وین تلقی کرد.

این مطلب در واکنش به نگرانی‌هایی است که مقامات اسرائیل از این معافیت‌ها بیان کرده بودند.

با این حال، هاآرتص هم تاکید کرد که این معافیت‌ها به ایران امکان خواهد داد تاسیسات هسته‌ای در فردو را با مشارکت چین و روسیه از نو طراحی کند.

مقامات ایران گفته‌اند که معافیت‌های اعلام شده از سوی آمریکا اقدامی مثبت است اما کافی نیست.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، روز ۱۶ بهمن در صفحه توئیتر خود نوشت که این اقدام آمریکا «گامی نمایشی» است که «سازنده نیست» بلکه «انتفاع اقتصادی واقعی، موثر و قابل راستی‌آزمایی از سوی ایران، شرط لازم برای شکل‌گیری توافق است».

در حالی که جمهوری اسلامی ایران امیدوار است که احیای برجام منافع اقتصادی سریعی برای تهران به‌دنبال داشته باشد، نخست‌وزیر اسرائیل در اظهاراتش، به جامعه جهانی نسبت به بازگشت به بازار سرمایه و فعالیت در عرصه اقتصاد ایران هشدار داد.

آقای بنت گفت: «هر سرمایه‌گذار عاقلی باید بداند، و من این‌ را به شرکت‌های بین‌المللی می‌گویم که سرمایه‌گذاری در این رژیم و اقتصادش، کار عاقلانه‌ای نیست؛ نه در درازمدت و نه حتی در میان‌مدت».

نخست‌وزیر اسرائیل هفته گذشته گفته بود که در صورت احیای برجام، اقدامات اسرائیل علیه رژیم «اختاپوسی» ایران ادامه خواهد یافت و این هدف از طریق «تضعیف ایران در زمینه‌های متعدد» دنبال خواهد شد.

بر اساس کانال تلگرامی نفتالی بنت، رسانه‌های اسرائیل و سایت رادیو فردا/ف.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG