لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۰

کمک نظامی جدید «۸۰۰ میلیون دلاری» آمریکا به اوکراین؛ روسیه تهدید کرد


دو دستگاه کاتیوشا ارتش اوکراین در حال آتشباری در منطقه دونتسک در شرق کشور
دو دستگاه کاتیوشا ارتش اوکراین در حال آتشباری در منطقه دونتسک در شرق کشور

در حالی‌ که کرملین روز چهارشنبه آمریکا و ناتو را به‌دلیل تجهیز تسلیحاتی اوکراین تهدید کرده بود، کاخ سفید اعلام کرد که تجهیزات بیشتری به ارزش «۸۰۰ میلیون دلار» در اختیار ارتش اوکراین برای دفاع از خود قرار خواهد داد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه ۲۴ فروردین با ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی خود، در مورد کمک دفاعی و مالی جدید به کی‌یف و همچنین مسائلی مانند جنایات جنگی روسیه و تحریم مسکو گفت‌وگو کرد.

بنابر اعلام کاخ سفید، واشینگتن قصد دارد که تجهیزات بیشتری به ارزش «۸۰۰ میلیون دلار» مهمات، خودروهای زرهی و بالگرد را در اختیار ارتش اوکراین قرار دهد.

آقای بایدن همچنین با اشاره به بیانیه اخیر کرملین گفت: «در حالی‌که روسیه برای تشدید حملات خود در منطقه دونباس آماده می‌شود، ایالات متحده به تجهیز اوکراین برای دفاع از خود ادامه خواهد داد».

آقای زلنسکی نیز در توئیتی نوشت که در تازه‌ترین رایزنی مشترک با رئیس‌جمهوری آمریکا، هر دو طرف بر سر گسترش تحریم‌ها علیه روسیه توافق کردند.

روسیه ارتکاب جنایت جنگی توسط ارتش این کشور در مناطق مختلف اوکراین از جمله بوچا را رد می‌کند.

با این حال، سازمان‌های حقوق بشری و قدرت‌های غربی در هفته‌های گذشته از دریافت گزارش‌های معتبر مبنی‌ بر ارتکاب «جنایات جنگی» توسط نیروهای ارتش روسیه در اوکراین خبر داده‌اند.

همزمان، صدها عکس و ویدئو هم از آسیب دیدن غیرنظامیان در خاک اوکراین منتشر شده است.

کرملین آمریکا و ناتو را تهدید کرد و منکر «نسل‌کشی» شد

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، روز چهارشنبه ۲۴ فروردین در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی تاس تهدید کرد که مسکو، «خودروهای آمریکایی و ناتو را که در خاک اوکراین تسلیحات حمل می‌کنند، به عنوان اهداف نظامی مشروع در نظر خواهد گرفت».

او افزود که هرگونه تلاش غرب برای وارد کردن خسارت قابل توجه به ارتش روسیه یا متحدان جدایی‌طلب آن در اوکراین «شدیدا سرکوب خواهد شد».

همزمان، کاخ کرملین نیز به سخنان جو بایدن،‌ رئیس‌جمهوری آمریکا، واکنش نشان داد و اظهارات آقای بایدن مبنی‌بر این‌که روسیه با اعلان جنگ در اوکراین مرتکب «نسل‌کشی» شده است، را قاطعانه رد کرد.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، در نشستی با خبرنگاران گفت: «ما این نوع تلاش برای تحریف وضعیت را غیرقابل قبول می‌دانیم».

رئیس‌جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه به‌طور تلویحی ولادیمیر پوتین،‌ همتای روس خود، را به «جنایت جنگی» در اوکراین متهم کرد. این نخستین بار است که از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین در ۴۹ روز گذشته، ایالات متحده به صراحت از اصطلاح «نسل‌کشی» استفاده می‌کند.

مقام‌های روسی و دستگاه تبلیغاتی کرملین از این تهاجم به عنوان «عملیات ویژه نظامی» نام می‌برند و مدعی‌اند که جنگ در اوکراین با هدف «نازی‌زدایی» و «غیرنظامی کردن» کشور همسایه به راه افتاده است.

در همین حال، کاخ سفید هفته گذشته اعلام کرد که از زمان حمله روسیه به اوکراین تا کنون بیش از ۱.۷ میلیارد دلار کمک نظامی و امنیتی به اوکراین ارائه کرده ‌است.

۵۰۰ میلیون یورو کمک نظامی جدید به اوکراین

همزمان با هشدار مقام ارشد روسیه به غرب در مورد ارسال تسلیحات به اوکراین، خبرگزاری آلمان روز چهارشنبه به نقل از دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا گزارش داد که کشورهای عضو این اتحادیه با ارسال ۵۰۰ میلیون یورو کمک نظامی جدید به اوکراین موافقت کرده‌اند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، افزایش حمایت نظامی این اتحادیه از اوکراین را ضروری دانست، به‌ویژه در شرایطی که روسیه آماده حمله گسترده به شرق این کشور می‌شود.

آقای بورل، هفته‌های آینده را «سرنوشت‌ساز» توصیف کرد.

این سومین بسته کمک نظامی است که اتحادیه اروپا با ارسال آن به اوکراین برای دفاع از خود در بحبوحه تهاجم روسیه موافقت کرده است.

اتحادیه اروپا در مجموع یک‌ونیم میلیارد یورو کمک نظامی به کی‌یف ارسال کرده است.

تهدید کی‌یف؛ افزایش ابهام‌ها درباره سرنوشت ماریوپل

وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه تهدید کرد که اگر حملات (ارتش اوکراین) به خاک روسیه ادامه یابد، نیروهای این کشور به مکان‌هایی در اوکراین از جمله کی‌یف - جایی‌که چنین تصمیماتی گرفته می‌شود - حمله خواهند کرد.

در همین حال، خبرگزاری اینترفکس غروب چهارشنبه به نقل از وزارت دفاع روسیه مدعی شد که کنترل کامل شهر بندری ماریوپل در جنوب اوکراین در اختیار نیروهای نظامی روسیه قرار گرفته است.

خبرگزاری روسی تاس نیز به نقل از این وزارتخانه نوشته است که همه «گروگان‌ها»ی کشتی‌های بندر ماریوپل آزاد شده‌اند.

وزارت دفاع روسیه پیشتر در همین روز اعلام کرده بود که بیش از یک‌هزار عضو نیروی دریایی اوکراین در بندر ماریوپل تسلیم شده‌اند و ارتش روسیه به تصرف شهر ویران‌شده نزدیک‌تر شده است.

یک سخنگوی وزارت دفاع اوکراین اما در مصاحبه با خبرگزاری رویترز، درباره «هر گونه تسلیم» نیروهای اوکراینی اظهار بی‌اطلاعی کرد.

برآوردها حاکی است که از زمان تهاجم روسیه در ۲۴ فوریه (بامداد پنجم اسفند) تا کنون ده‌ها هزار غیرنظامی در شهر بندری ماریوپل کشته شده‌اند و ساکنان شهر با کمبود شدید آب، غذا و برق روبه‌رو هستند.

اوکراین نیروهای روسی را به نقض توافق آتش‌بس موقت متهم می‌کند و می‌گوید ارتش روسیه مانع عبور غیرنظامیان از گذرگاه‌های امن می‌شود.

به گفته مقام‌های اوکراینی در حملات روز گذشته، بندر ماریوپل و یک مجتمع تولید فولاد که محل استقرار سربازان ارتش اوکراین است، هدف قرار گرفتند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، نیز در چند روز اخیر در مورد حمله گسترده روسیه به مناطق شرقی این کشور در روزهای آینده هشدار داده است.

از سوی دیگر، شهردار خارکیف هم روز چهارشنبه گفت که بمباران روسیه در این شهر از روز سه‌شنبه به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. او همچنین از کشته شدن چند کودک در تلفات اخیر این شهر خبر داد.

پیامدهای تهاجم به اوکراین؛ جهش نرخ تورم در آمریکا و اروپا

گزارش‌ها نشان می‌دهد که نرخ تورم سالانه در آمریکا به هشت‌ونیم درصد در ماه مارس رسید که بالاترین نرخ تورم در ۴۰ سال گذشته به شمار می‌رود.

نرخ تورم در بریتانیا نیز به هفت درصد رسیده که بیشترین نرخ تورم ۳۰ سال گذشته در این کشور توصیف شده است.

نرخ کنونی تورم در کشورهای حوزه یورو هفت‌ونیم درصد است ولی در برخی از کشورهای خارج از حوزه یورو این نرخ به ۱۵ درصد هم رسیده است.

بالا رفتن قیمت نفت و گاز و مواد غذایی دلیل اصلی بالا رفتن نرخ تورم در همه کشورهای پیشرفته جهان عنوان شده است. در اروپا قیمت گاز دست‌کم ۳۰ درصد و قیمت برق دست‌کم ۲۰ درصد افزایش یافته است.

اروپا حدود یک‌چهارم نفت و ۴۰ درصد گاز مورد نیاز خود را با واردات انرژی از روسیه تامین می‌کند.

جنگ در اوکراین و تحریم‌های بی‌سابقه علیه مسکو به کاهش چشمگیر صادرات گندم و روغن از روسیه و اوکراین منجر شده و همزمان، قیمت سایر اقلام غذایی نیز دست‌کم ۳۰ درصد افزایش یافته است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری آلمان و فرانسه، رویترز، توئیتر و گزارش‌های رادیو فردا/ آ.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG