لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۸

میرکاظمی: با رشد اقتصادی ۸ درصدی در شش سال، تازه به سطح ۱۳۹۰ برمی‌گردیم


مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه ایران
مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه ایران

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه ایران می‌گوید اگر کشور در شش سال متوالی رشد اقتصادی هشت‌درصدی را تجربه کند، حجم اقتصاد بعد از این مدت تازه به سال ۱۳۹۰ بازمی‌گردد.

مسعود میرکاظمی روز شنبه ۱۱ تیرماه در ادامه گفته است طی هشت‌سال (دوران ریاست جمهوری حسن روحانی) فعالیت اقتصادی را معطل مذاکره و برجام کردیم؛ اما نهایت چیزی که نصیب کشور شد رشد نزدیک به صفر اقتصاد بود.

اظهارات وی در حالی است که از زمان روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی نیز شاخص‌های اقتصادی کشور کماکان روند نزولی داشته و حتی ریال ایران طی ۱۰ ماه گذشته بیش از یک چهارم ارزش خود را از دست داده و تورم افسارگسیخته ادامه دارد.

همچنین آمارهای گمرکی نشان می‌دهد رشد صادرات کشور از لحاظ وزنی رشدی نداشته و تنها به خاطر جهش قیمت محصولات نفتی، پتروشیمی و معدنی در جهان، از لحاظ ارزشی رشد کرده است.

آمارهای بانک جهانی نشان می‌دهد تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس قیمت‌های جاری در سال گذشته به ۲۳۱ میلیارد دلار رسید، در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۲ حدود ۶۴۴ میلیارد دلار بود.

بر اساس این گزارش، از زمان آغاز تحریم‌های بین‌المللی سال ۲۰۱۲ در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد که خود آقای میرکاظمی وزیر نفت آن دولت بود تا سال گذشته، تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس قیمت‌های جاری، تنها در دو سال ابتدایی اجرا شدن برجام مثبت بوده و بعد از خروج آمریکا از برجام دوباره سیر نزولی گرفته است.

آقای میرکاظمی در ادامه با اشاره به تعهدات سنگین دولت قبل برای کشور گفت: «به‌غیر از افزایش شدید بدهی دولت به بانک‌ها و بانک‌ها به بانک مرکزی، نزدیک به ۶۰ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی هزینه شد؛ ۵۳۵ هزار میلیارد تومان اصل و سود اوراق قرضه دولتی باید پرداخت شود؛ بیش از ۲۷۰۰ هزار میلیارد تومان در کشور هزینه شد، اما نتیجه شد رسیدن میزان سرمایه‌گذاری به رقم منفی ۴.۶ درصد که حتی به‌اندازه استهلاک سرمایه هم نیست.»

انتقاد وی از بدهی‌های دولت سابق در حالی است که بانک مرکزی ایران از بهمن‌ماه پارسال انتشار گزارش‌های ماهانه از بدهی دولت به بانک‌ها را متوقف کرده و هنوز معلوم نیست دولت سیزدهم چه میزان از بانک‌ها استقراض کرده است.

مقامات دولت ابراهیم رئیسی مدعی هستند که دولت سیزدهم هیچ استقراض جدیدی از بانک‌ها، از جمله بانک مرکزی نکرده است.

با استفاده از گزارش‌های صدا و سیما، گمرک ایران و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن
XS
SM
MD
LG