لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۴

«توافق» لبنان و اسرائیل بر سر میادین گازی مورد مناقشه با میانجی‌گری آمریکا


چندین منبع مطلع در تل‌آویو به روزنامه الشرق الاوسط گفته‌اند که لبنان و اسرائیل با میانجی‌گری آمریکا بر سر میادین گازی مورد مناقشه در شرق مدیترانه توافق کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، دولت لبنان و اسرائیل با میانجی‌گری آموس هوکشتاین، مشاور ارشد وزارت خارجه آمریکا در امور امنیت انرژی، توافق کرده‌اند که میدان مورد مناقشه «قانا» تحت کنترل کامل لبنان قرار بگیرد و در عوض، اسرائیل حق کامل توسعه و استخراج گاز میدان کاریش را داشته باشد.

این منابع گفته‌اند که بسیاری از سیاستمداران لبنانی به غیر از حزب‌الله و جنبش امل، دو گروه شیعه مورد حمایت ایران، از این توافق حمایت کرده‌اند.

این منابع گفته‌اند که بنابر پیش‌نویس توافقی که توسط آقای هوکشتاین تنظیم شده، مناقشه آب‌های حاکمیتی دو کشور محدود به ۸۶۰ کیلومتر مربع خواهد بود، نه ۲۳۵۰ کیلومتر مربعی که لبنان قبلا بر آن اصرار داشت.

این گزارش می‌گوید اسرائیل با این پیش‌شرط راضی به توافق شده که دولت لبنان حزب‌الله را مجاب به پای‌بندی به آن کند.

ارتش اسرائیل ۱۱ تیر اعلام کرد که سه پهپاد را سرنگون کرده است و کمی بعد گروه حزب‌الله در بیانیه‌ای تایید کرد که سه فروند پهپاد را به حوزه گازی کاریش فرستاده بود.

عبدالله بوحبیب، وزیر خارجه لبنان، روز دوشنبه ۱۳ تیر از اقدام جنبش حزب‌الله در اعزام سه پهپاد شناسایی بر فراز یک حوزه گازی اسرائیلی در آب‌های دریای مدیترانه انتقاد کرد.

با استفاده از گزارش‌های الشرق‌الاوسط و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن
XS
SM
MD
LG