لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۹

مقام آمریکایی: ایران برای توافق در وین باید خواسته‌های فرابرجامی خود را کنار بگذارد


نمایی از نشست هیات مذاکره‌کننده ایرانی با نمایندگان طرف‌های برجام در وین؛ عکس آرشیوی است
نمایی از نشست هیات مذاکره‌کننده ایرانی با نمایندگان طرف‌های برجام در وین؛ عکس آرشیوی است

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۱۲ مرداد با اشاره به از سرگیری مذاکرات احیای برجام به رادیوفردا گفت که برای دستیابی به توافق نهایی در وین، ایران ناچار خواهد بود از خواسته‌های فرابرجامی خود دست بکشد.

در پاسخ به پرسش رادیوفردا، این مقام آمریکایی ضمن قدردانی از تلاش‌های جوزپ بورل، نماینده ارشد اتحادیه اروپا برای به ثمر رساندن مذاکرات احیای برجام، تاکید کرد: «ایالات متحده از اسفندماه آماده انعقاد توافق و بازگشت فوری به اجرای تعهدات خود در چارچوب تفاهم‌نامه موجود بود».

این سخنگو یادآور شد: «تازه‌ترین متن پیشنهادی آقای بورل بر پایه همان توافقی است که در اسفندماه گذشته نیز آماده بود».

او تصریح کرد: «برای دستیابی به توافق، ایران ناچار خواهد بود خواسته‌های فرابرجامی خود را کنار بگذارد. ما امیدواریم این اتفاق بیفتد، اگرچه در این مقطع، انتظارات کلی‌مان محدود است».

این مقام با اشاره به سفر هیات مذاکره‌کننده آمریکایی به وین افزود: «ما به دعوت او (جوزپ بورل) این هفته عازم وین خواهیم شد تا ببینیم آیا نهایی کردن توافق بر این اساس، امکان‌پذیر خواهد بود یا نه».

او همچنین گفت که پاسخ مثبت به دعوت مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای این سفر از آن رو بوده که «ما باور داریم حمایت از تلاش‌های او مهم است».

از آخرین دور مذاکرات وین بیش از چهار ماه سپری می‌شود. دیداری که ماه گذشته به عنوان مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا در دوحه، پایتخت قطر، با مشارکت مقام‌های ارشد اتحادیه اروپا برگزار شد، حاصلی نداشت.

ایران برای نهایی کردن توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی، بر حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا اصرار دارد؛ یکی از شروط جمهوری اسلامی که رئیس‌جمهوری آمریکا به‌تازگی در سفر به خاورمیانه نیز آن را «با قطعیت» رد کرد.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران ضمن تایید سفر خود به وین برای پیوستن به نمایندگان ایران و اروپا در مذاکرات احیای برجام، در اظهاراتی مشابه گفت که واشینگتن اگرچه به نتیجه این گفت‌وگوها امیدوار نیست «اما با حسن‌نیت آماده تلاش برای دستیابی به توافق است».

رابرت مالی در توئیتی نوشت که «آماده سفر به وین» می‌شود تا در مذاکراتی که قرار است بر پایه متن پیشنهادی جوزپ بورل برای احیای برجام برگزار شود، شرکت کند.

او افزود: «انتظارات‌مان محدود است. با این حال ایالات متحده از تلاش‌های اتحادیه اروپا استقبال می‌کند و با حسن‌نیت آماده تلاش برای دستیابی به توافق است و به‌زودی مشخص خواهد شد که ایران نیز آمادگی چنین کاری را دارد یا نه».

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران پیشتر گفته بود که خواسته‌های ایران مذاکرات را به بن‌بست رسانده و در صورت خودداری جمهوری اسلامی از بازگشت به برجام، انزوای ایران تشدید خواهد شد.

سایت «المانیتور» روز هشتم مرداد مدعی شد که رابرت مالی به مقام‌های اسرائیل گفته که ارزیابی واشینگتن این است که ایران در نهایت، احیای برجام را نخواهد پذیرفت.

گزارش‌ها حاکی است که نمایندگان ایران و اروپا روز چهارشنبه عازم وین شدند تا مذاکرات احیای برجام از روز پنجشنبه (فردا) از سر گرفته شود.

در همین زمینه، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات هسته‌ای با ایران، نیز در توئیتی از آمادگی مذاکره‌کنندگان روسی برای گفت‌وگوهای «سازنده» در وین با هدف «نهایی کردن توافق» خبر داد.

او نوشت که هیات مذاکره‌کننده پس از نزدیک به پنج ماه آماده بازگشت به وین است.

اواخر تیرماه، روزنامه «جمهوری اسلامی» با انتقاد از «مداخلات» سفیر روسیه در تهران نوشت که روسیه در حالی ادعای همراهی با ایران در زمینه برجام را دارد که «پای‌بندی دقیقی به تحریم‌ها به منظور پر کردن جیب‌های خود از رهگذر» تحریم‌ها دارد.

این روزنامه در ادامه روسیه را متهم کرد که مذاکرات برجامی با جنگ اوکراین را «گروکشی» کرده، با ایران در زمینه فروش نفت ارزان به چین به «رقابتی ناعادلانه» روی آورده و از رابطه با تهران به دنبال «بهره‌برداری‌های سیاسی» برای جبران انزوای جهانی خود است.

صادرات نفت روسیه از زمان کوتاهی پس از آغاز تهاجم نظامی این کشور به اوکراین با تحریم شدید غرب روبه‌رو شده و شرکت‌های عمده جهانی از ارائه خدمات به روسیه خودداری کرده و از حمل‌ونقل نفت آن سر باز می‌زنند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، ۱۴ اسفندماه، در حالی که امیدها به نهایی شدن توافق برجام در سطح بالایی بود اعلام کرد کشورش از آمریکا ضمانت خواسته است که تحریم‌ها بر سر اوکراین بر روابط مسکو با تهران ذیل توافق موسوم به برجام اثر منفی نداشته باشد.

با استفاده از توئیتر رابرت مالی و گزارش‌های رادیو فردا/ آ.ت./ ک.ر
XS
SM
MD
LG