لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۳

پژوهش جدید: خسارت فجایع طبیعی تا سال ۲۰۵۰ به ۵.۶ تریلیون دلار خواهد رسید


سیلاب در شرق ایالت کنتاکی آمریکا
سیلاب در شرق ایالت کنتاکی آمریکا

نتیجه یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که افزایش فجایع طبیعی از جمله خشکسالی، طوفان و باران‌های سیل‌آسا تا سال ۲۰۵۰ حدود ۵.۶ تریلیون دلار به اقتصادهای بزرگ جهان زیان وارد خواهد کرد.

بارندگی‌های شدید و سیل در شهرهای چین، کره جنوبی و هند در سال جاری شدیدا به زیرساخت‌های آب و برق و بخش کشاورزی صدمه وارد کرد و از سوی دیگر، خشکسالی بی‌سابقه در اروپا بخش کشاورزی را در معرض خطر انداخته است.

مرکز پژوهش‌های همه‌گیرشناسی فجایع طبیعی در بروکسل روز دوشنبه هفتم شهریور با انتشار گزارشی اعلام کرد که چنین بلایایی صدها میلیارد دلار به اقتصاد جهانی ضرر می‌زند.

این گزارش می‌افزاید بلایای طبیعی در سال گذشته بیش از ۲۲۴ میلیارد دلار به اقتصاد جهانی خسارت وارد کرد.

بر اساس این گزارش، تغییرات اقلیمی، شتاب بارندگی‌های سیل‌آسا، سیلاب‌ها و خشکسالی را در دهه‌های آینده افزایش خواهد داد و صدمات ناشی از بلایای طبیعی نیز به صورت چشمگیری بالا خواهد رفت.

دون هولاند، مدیر برنامه بازار آب کانادا در مرکز پژوهش‌های همه‌گیرشناسی بلایا در بروکسل، می‌گوید: «آب، زمانی که خیلی کم یا خیلی زیاد باشد، مخرب‌ترین نیرویی است که یک جامعه می‌تواند تجربه کند».

تمرکز مطالعات این نهاد بین‌المللی بر کشورهایی با اقتصادها و شرایط متفاوت بوده است: آمریکا، چین، کانادا، بریتانیا، فلیپین، امارات و استرالیا.

این تیم پژوهشی با استفاده از داده‌های جهانی بیمه و مطالعات علمی در مورد چگونگی تأثیر رویدادهای شدید بر بخش‌های مختلف، میزان ضرر و زیان کشورها را از نظر هزینه‌های فوری و همچنین کل اقتصاد برآورد کرده است.

در آمریکا، به‌عنوان بزرگترین اقتصاد جهان، زیان‌های ناشی از بلایای طبیعی تا سال ۲۰۵۰ به ۳.۷ تریلیون دلار خواهد رسید و به‌طور متوسط هر سال از تولید ناخالص داخلی آمریکا نیم درصد کاسته خواهد شد. در چین، به‌عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان، میزان خسارت وارده تا نیمه قرن حاضر به ۱.۱ تریلیون دلار بالغ خواهد شد.

از بخش‌های مختلف اقتصاد جهانی، بیشترین زیان را حوزه تولید و توزیع به ارزش ۴.۲ تریلیون دلار خواهد دید که عمده علت آن اخلال و تخریب زیرساخت‌ها و دارایی‌ها توسط طوفان و سیل خواهد بود.

بخش کشاورزی نیز در مقابل خشکسالی و از سوی دیگر، بارش‌های شدید آسیب‌پذیر است و تا سال ۲۰۵۰ می‌تواند متحمل ۳۳۲ میلیارد دلار زیان شود. خرده‌فروشی، بانک‌ها و انرژی نیز در فهرست بعدی بخش‌هایی قرار دارند که بیشترین زیان را از ناحیه فجایع طبیعی متحمل خواهند شد.

مهمترین علت تغییرات اقلیمی جهان، انتشار گازهای گلخانه‌ای است. بر اساس ارزیابی آژانس بین‌المللی انرژی، پارسال حدود ۳۴ میلیارد تن گازهای گلخانه‌ای ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی در جهان تولید شده است.

بر اساس این گزارش، آهنگ رشد انرژی‌های پاک و سرمایه‌گذاری‌ها برای افزایش بهره‌وری انرژی در جهان در حال افزایش است اما کافی نیست.

شرکت بی‌پی نیز می‌گوید بیش از ۷۸ درصد انرژی جهان از سوخت‌های فسیلی نفت، زغال‌سنگ و گاز تامین می‌شود و سهم انرژی‌های تجدیدپذیر خورشیدی و بادی از تامین انرژی جهان تنها حدود شش درصد است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی و بی‌پی/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG